صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۸
کد خبر : 123415

یک کارشناس اقتصادی به شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

طلا و سکه بخریم یا نه؟

طلا و سکه بخریم یا نه؟
با توجه به رشد اخیر طلا و سکه، عده‌ای به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقه‌مند شده‌اند. آیا در مقطع کنونی طلا و سکه بخریم یا فعلاً باید منتظر باشیم؟ یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، بازار طلا و سکه در طول سال 1402 روند نسبتاً آرامی داشت اما در ماه‌های پایانی سال با رشدهای جدیدی مواجه شد که دامنه این تحرکات در سال 1403 نیز ادامه یافت. با این حال، همچنان سوالاتی برای مردم وجود دارد که آیا طلا و سکه بخریم یا نه؟

مردم ایران از دیرباز علاقه خاصی به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا داشتند. طی ماه‌ها و مخصوصاً روزهای اخیر که شاهد جهش ارزی در کشور بودیم، طلا و سکه بار دیگر سودهای بسیار هنگفتی را نصیب سرمایه‌گذاران این حوزه کردند. رسیدن قیمت دلار به سقف تاریخی و تقارن آن با رشد قیمت جهانی طلا، سکه را نیز با جهش های قابل توجهی همراه کرد.

طی هفته گذشته، طلا بیش از هفت درصد و سکه امامی بیش از 13 درصد رشد داشتند. در این هفته نیز قیمت سکه سقف تاریخی جدیدی را ثبت و کانال 46 میلیون تومان را نیز تجربه کرد.

با توجه به این رشدها، حالا عده‌ای که در قیمت‌های پایین‌تر موفق به خرید طلا و سکه نشده بودند، به دنبال ورود به این بازار هستند. اما آیا الان وقت مناسبی برای خرید طلا و سکه است؟

طلا و سکه بخریم یا نه؟

مجتبی دیبا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره رفتار این روزهای بازار طلا، اظهار داشت: در طی این مدتی که بازار طلا روز های پربازده‌ای را سپری می‌کند سوال پیش می‌آید که آیا وارد بازار شویم یا خیر. برای پاسخ به این سوال ما باید مدل رفتاری طلا را شناسایی کنیم.  طلا به دلیل خاصیتی که دارد، می‌تواند در زمان تورم ما را مصون بدارد. طلا می تواند سپر تورمی دارایی ما باشد و دارایی را در زمان رشدهای بی محابا بیمه کند.

وی افزود: کسانی که در بازار غیرحرفه‌ای هستند و طلا را خریداری می‌کند نباید با دید ورود و خروج در یک نقطه خاص معامله کنند. زمانی که بازار در ابهام است باید به صورت میانگینی و پله ای ورود انجام شود. میزان رشد طلا نسبت به بازار مسکن طی این سال ها سریع تر و بیشتر بوده است و افراد می توانستند در این مدت داراییشان را تبدیل کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اگر در بازار طلا ۱۸ عیار، شکست زیر محدوده قیمت ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان اتفاق بیفتد، امکان ریزش تا محدوده ۳ میلیون ۳۸۰ هزار تومان و در حالت خوشبینانه ۳ میلیون ۱۰۰ هزار تومان وجود دارد. همانطور که میدانیم سایه جنگ بر بازار افتاده است و طلا هم دوست دار جنگ می باشد. اگر این فضا بر طلا حفظ شود می توانیم تا ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان الی ۴ میلیون و 60 هزار تومان را به عنوان تارگت های اول در نظر گرفت.

دیبا با اشاره به وضعیت بازار سکه، خاطرنشان کرد: با توجه به معامله شدن سکه در قیمت های منفی، اگر یک خبر مهم مخابره شود شاید شاهد رفتار دیگری از بازار باشیم. همچنین چون نمی‌دانیم طرف ایرانی برای مقابله با حمله تروریستی چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، باید به محدوده ها اعتنا کنیم و خیلی دید تکنیکالی نداشته باشیم.


بیشتر بخوانید: سکه 50 میلیونی در راه است؟


وی ادامه داد: در هر صورت ۴۳ میلیون ۸۰۰ و ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مناطق مهمی هستند و همچنین در بالای محدوده های ۴۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان الی ۴۸ میلیون تومان را مناطق مهمی در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی به تشریح وضعیت بازار دلار پرداخت و گفت: رفتار دلار هم مهم است و می‌تواند به بازار طلا هم وزن بدهد. دلار در فضای ۶۶,۹۰۰ تومان می تواند یک محدوده مهمی داشته باشد. هر چند محدوده  ۶۵,۰۰۰ تومان هم یک محدوده بسیار مهمی است که در نمودار تتر می توان دید و شکست یا عدم شکست آن می تواند تارگت های بعدی را فعال کنید.

دیبا یادآور شد: انس جهانی هم می تواند تا محدوده ۲,۳۵۰ الی ۲,۳۷۰ حرکت کند. به نظر می رسد دیدگاه فدرال رزرو مبنی بر کاهشی کردن نرخ بهره در ماه ژوئن سیگنال می دهد که بازار صعودی خواهد بود. دیدگاه ترس از جنگ نیز می تواند طلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد که در صورت بروز جنگ می توان محدوده ۲,۴۰۰ را متاسفانه قابل معامله دانست.

وی عنوان کرد: همان طور که گفته شد بهتر است به صورت میانگینی وارد بازار طلا شد و اگر به دنبال سود هستید با زاویه بلند مدت به بازار طلا نگاه کنید و به صورت پله ای خرید کنید. مگر اینکه فردی بسیار مطمئن است که قرار است اتفاقات بهتری بیفتد. اگر طلای داخلی افتی داشته باشد شاید برای همه ورود را جذاب تر کند و همچنین اگر جنگ به شکلی که در نظر ما نباشد اتفاق بیفتد و بازار ببیند که واکنش شدید نیست، می تواند اتفاقات دیگری در بازار رخ دهد.

نکاتی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

  • قبل از سرمایه‌گذاری، به طور کامل تحقیق کنید و از وضعیت بازار و عوامل موثر بر قیمت‌ها آگاه باشید.
  • اهداف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید و با توجه به آن، تصمیم به خرید یا عدم خرید طلا و سکه بگیرید.
  • سرمایه‌گذاری خود را در سبد متنوعی از دارایی‌ها قرار دهید و تمام سرمایه خود را در یکجا سرمایه‌گذاری نکنید.
  • به ریسک‌های سرمایه‌گذاری در طلا و سکه توجه داشته باشید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان