شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
کد خبر : 69790

طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟

طبقاتی شدن اینترنت چه تبعاتی دارد؟
حدود یک ماه است که گمانه‌زنی درباره اینترنت طبقاتی روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود. این طرح چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

به گزارش شهر بورس، بیش از چهارماه از اعمال محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد. در این راستا،  حدود یک ماه است که گمانه‌زنی درباره اینترنت طبقاتی روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود. این طرح چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

پس از اعمال این محدودیت‌ها علاوه‌ بر خسارت سنگینی که به کسب‌وکارها وارد شد، گمانه‌هایی نیز مبنی بر خداحافظی با اینترنت بین‌الملل و گسترش شبکه ملی اطلاعات مطرح شد.

اینترنت طبقاتی برای فعالان فناوری

حدود یک ماه پیش بود که دولت از قصد خود مبنی بر ارائه اینترنت ویژه به کسب‌وکارهای خاص و فعالان صنف فناوری خبر داد.

این موضوع که با واکنش‌های اعتراضی مدیران و فعالان این حوزه مواجه شد، به عقیده کارشناسان مقدمه‌ای بر اجرایی کردن طرح اینترنت طبقاتی بود.

بسیاری از مدیران فعال در حوزه فضای مجازی هم تا کنون چندان روی خوشی برای ارائه اینترنت طبقاتی به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه نشان نداده‌اند و آن را نوعی رانت و فساد سازماندهی‌شده دانسته‌اند.

برخی از این مدیران در توییت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که به‌ عنوان یک فعال در حوزه IT اینترنت طبقاتی را ناقض حقوق شهروندی می‌دانند و هرگز حاضر به دریافت چنین سرویسی نخواهند شد. (کارنگ)

«رادار بازی» و گمانه VPN سازمانی

حدود سه هفته پیش نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از رونمایی پلتفرمی تحت عنوان «رادار بازی» برای حل مشکل پینگ بالا، سرعت پایین دانلود و… رونمایی کرد که این اتفاق نیز به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فناوری، از ارائه اینترنت طبقاتی و VPN حکومتی به گیمرها خبر می‌دهد. این در حالی است که وزیر ارتباطات این موضوع را رد می‌کند.


بیشتربخوانید: آمریکا می تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟


نامه‌نگاری برای اینترنت بدون فیلتر

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. چراکه طی چند روز اخیر هم تصاویری از نامه‌نگاری‌های مسئولان برای درخواست اینترننت بدون فیلتر آن‌ هم روی سیمکارت شخصی منتشر شد و واکنش کاربران را برانگیخت.

در همین راستا افشین آشوری، رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر کشور در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به نامه‌نگاری‌های منتشرشده آیا اینترنت طبقاتی در حال کلید خوردن است، گفت: بنابر آمار ما 60 تا 70 درصد پهنای باند بین‌الملل در اختیار دو پلتفرم اینستاگرام و واتس‌آپ بود که دال بر استفاده و فعالیت بسیاری از کاربران ایرانی هم برای کسب و کار و هم برای ارتباطات بوده است.

وی افزود: وضعیت اینترنت، استفاده از این دوپلتفرم را برای مردم و کسب و کارها مختل کرده ولی این نامه‌نگاری‌ها و اینکه نماینده مجلسی درخواست می‌کند برای این شماره اینترنت بدون فیلتر ارائه دهید را به اصطلاح اینترنت طبقاتی می‌گویند.

آشوری اظهار کرد: ما در اقتصادمان فاصله طبقاتی داشتیم حال گویا برای اینترنت هم باید این فاصله طبقاتی را داشته باشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان