صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر : 52472

مدیر معاملات کالای کارگزاری دنیای خبره در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

طاهره خسروآبادی: عرضه خودرو در بورس کالا موجب رقابت آزاد می‌شود

طاهره خسروآبادی: عرضه خودرو در بورس کالا موجب رقابت آزاد می‌شود
طاهره خسروآبادی، مدیر معاملات کالای کارگزاری دنیای خبره گفت: با ورود خودرو به بورس و حذف قیمت‌گذاری دستوری شرایط رقابت آزاد برای همه خریداران به وجود می‌آید.

طاهره خسروآبادی در گفت وگو با شهر بورس، درباره مصوبه ده‌گانه دولت برای مدیریت بازار کالاهای پایه و عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها در بورس کالا، اظهار داشت: طبق مصوبه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه اعلام کرد، به واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی محصولات در بورس کالا تأکید شده است.

وی افزود: در بند ۳ این مصوبه‌ که از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌های فولادی در بورس کالا موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصول‌های پتروشیمی، جلسه‌ای با محور دفتر صنایع پتروشیمی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود.

مدیر معاملات کالای کارگزاری دنیای خبره خاطرنشان کرد: طبق این مصوبه، طرح عرضه تلفیقی با تشویق تولیدکنندگان به واردات محصول و جبران کمبود تولید و ایجاد تعادل در بازار با توجه به کمبود تولید برخی محصولات در داخل کشور و عدم تعادل در عرضه و تقاضا قادر خواهد بود بسیاری از نوسانات قیمتی موجود در بازار را پوشش دهد که نمونه آن را در فولاد مبارکه و ورق شاهد بودیم. با انجام عرضه تلفیقی در فولاد مبارکه و ورق، عطش خرید مشتریان کاهش یافت.

طاهره خسروآبادی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، عنوان کرد: ورود محصولات به بورس کالا باعث ایجاد شفافیت در معاملات و حذف بسیاری از رانت‌های موجود می‌شود. صنعت خودروسازی از صنایعی است که با توجه به روش تولید و فروش محصولات و قیمت‌گذاری دستوری همیشه شاهد ایجاد رانت‌های بزرگ برای واسطه‌ها بوده. این تفاوت قیمت بازار و کارخانه باعث ایجاد نوعی رقابت منفی در خرید خودرو می‌شود که خود تأثیر منفی در روند قیمت‌گذاری بازار آزاد را به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید:آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا


وی ادامه داد: با ورود خودرو به بورس و حذف قیمت‌گذاری دستوری شرایط رقابت آزاد برای همه خریداران به وجود می‌آید که این شفافیت درنهایت به کشف عادلانه قیمت و تعادل در دو طرف عرضه و تقاضا منجر می‌شود.

مدیر معاملات کالای کارگزاری دنیای خبره با اشاره به تأثیر قیمت‌های جهانی بر روند معاملات بورس کالا، خاطرنشان کرد: با توجه به فرمول قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا که هم‌زمان تأثیر نرخ‌های جهانی و قیمت دلار در داخل کشور را پوشش می‌دهد، هر تغییری در قیمت‌های جهانی به‌سرعت تأثیر خود را در بازار داخل می‌گذارد.

طاهره خسروآبادی یادآور شد: برای هماهنگ شدن هر چه بیشتر قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی، برای محصولات پتروشیمیایی به صورت هفتگی و برای محصولات پالایشی هر ۱۵ روز قیمت‌ها بر اساس تغییرات جهانی آپدیت شده و ریسک نوسان قیمت‌ها به حداقل خواهد رسید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان