شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر : 52476

آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا

آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا
معاملات گواهی سپرده کالایی برنج در بورس کالا آغاز شد و تمامی افرادی که دارای کد بورسی هستند می توانند از این بازار خریداری کنند.

به گزارش شهر بورس ،با عرضه برنج در بورس به قیمت عادلانه ای از این محصول پر مصرف خواهیم رسید و به دلیل نبود واسطه در این معاملات قطعا قیمت پایین تری از بازار عرضه می شود .

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، چند ماهی می‌شود که برنج در بورس کالا عرضه شده است و سهامداران می‌توانند حداقل یک کیلو برنج از بورس کالا بخرند. اما شرایط این خرید چیست؟

سهامداران می‌توانند با استفاده از معاملات گواهی سپرده کالایی، برنج بخرند. هر فرد می‌تواند حداقل یک کیلوگرم از این محصول را خریداری کند. اما اگر کسی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد، باید حداقل ۱۰۰ کیلوگرم را خریده باشد تا درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت کند.

چطور وارد بورس کالا شویم؟

افراد حقیقی(افراد عادی) باید فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزاری را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی را که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد، تحویل دهند. مشتریان حقوقی نیز باید بعد از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت را شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات‌مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و همچنین شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت، ارائه کنند. در ادامه، همه این موارد باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.

مشتریان حقوقی، همچنین باید مدارک مالی شرکت را ارائه کنند. این مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی، صورت‌های مالی آخرین دوره مالی شرکت می‌شود. ارائه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی و مجوزهای فعالیت شرکت از جمله پروانه بهره‌برداری نیز ضروری است.

چه کسانی می‌توانند در بورس کالا معامله کنند؟

همه سهامداران می‌توانند در بورس کالا معامله کنند. البته اشخاص حقیقی پس از اخذ کد معاملاتی، مجاز به معامله گواهی سپرده سکه یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند.

در واقع فرد حقیقی اجازه معامله برخی کالاها را از جمله فولاد یا محصولات پتروشیمی ندارد. چراکه برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه را دارند. به طور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی‌ها و برخی کالاهای دیگر، نیازمند ثبت‌نام مشتری در سامانه بهین‌یاب وزارت صمت و تائید و ارسال سهمیه به بورس توسط این سامانه هستند.

برخی کالاها نیز به پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد اجباری یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان ها نیاز دارند. البته این شرایط توسط کارگزار به متقاضی توضیح داده می‌شود. اما به طور کلی سهامداران به راحتی و بدون احراز هویت خاص یا دشواری می‌توانند برنج بخرند.


بیشتر بخوانید:طلسم دو ساله بورس شکست


چه نوع برنجی در بورس کالا معامله می‌شود؟

برنجی که در بورس‌ کالا معامله می‌شود برنج بعد از شالی‌کوبی، در کیسه‌های ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرمی، با ۱۴ درصد شکستگی و قبل از سورت است. انبار بورس‌ قبول کرده است که اگر مشتری خواست، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره ۱۲۷، سورت کند و در بسته‌بندی ۱۰ کیلوگرمی به او تحویل دهد. اگر مشتری چنین درخواستی داشته باشد، ۱۶ درصد به قیمت تابلو اضافه می‌شود. همچنین او می‌تواند به جای ۱۰۰ کیلوگرم، ۸۶ کیلوگرم برنج را از انبار تحویل بگیرد.

نکته مهم اینجاست که شالیکاران می‌توانند بدون حضور واسطه‌ها، برنج خود را به قیمت رقابتی، با استفاده از گواهی سپرده، در بورس‌ کالا بفروشند.

نکته مهم اینجاست که تنها برنج ایرانی در بورس کالا معامله می‌شود. حداقل تحویل ۱۰۰ کیلوگرم، یعنی معادل مصرف یک خانواده ۴ نفره براساس میانگین مصرف کشور در طول یک سال است. در نتیجه بستر معاملاتی بورس‌کالا می‌تواند محلی باشد که خانوارها و مصرف‌کنندگان، برنج مصرفی خود را به‌طور مستقیم و بدون واسطه از طریق بورس‌کالا و مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

چه کسانی می‌توانند در بورس کالا برنج عرضه کنند؟

بر اساس اعلام بورس کالا، همه کشاورزان می‌توانند با استفاده از اوراق گواهی سپرده برنج محصولاتشان را در بورس‌ کالا عرضه کنند. یعنی کشاورزان می‌توانند بعد از فصل برداشت، محصول خود را به انبارهای مورد تأیید بورس‌ کالا تحویل بدهند و بعد از بررسی‌ کیفی و تامین استاندارها قبض انبار دریافت کنند.

در روز کاری بعد، قبض انباری که تحویل کشاورز شده است، مطابق مقررات معاملاتی بورس‌کالا به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود. کشاورز نیز می‌تواند در بازار، برنج خود را بفروشد و یک روز بعد وجه آن را به‌صورت نقد دریافت کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 16 =

پراپ تریدینگ

کمان