تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
کد خبر : 66218

صندوق پالایشی یکم و دارایکم ارزش خرید دارند؟

صندوق پالایشی یکم و دارایکم ارزش خرید دارند؟
با توجه به رونق بازار سرمایه در هفته‌های اخیر این پرسش مطرح می‌شود که دو صندوق دولتی پالایشی یکم و دارایکم ارزش خرید دارند؟

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، در یک ماه اخیر کلیت بازار به دنبال رشد شاخص کل، افزایش خوبی را تجربه کرده است. سهم‌های پرتفوی دو صندوق دارایکم و پالایش نیز همسو با شاخص کل رفتار کرده و به طور میانگین به ترتیب 19 و 7.27 درصد رشد داشتند.

این در حالی است که خود این صندوق‌ها بازدهی بسیار پایینی را ثبت کرده‌اند؛ به نحوی که صندوق‌های دارایکم و پالایش به ترتیب بازدهی 6  و 1.41 درصدی را ثبت کرده‌اند!

از طرفی مقایسه قیمت این دو صندوق با NAV هایشان حاکی از آن است که صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم و پالایش به ترتیب 60 و 47 درصد زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند.

همچنین صورت‌های مالی این دو صندوق خبر از زیان‌دهی دارایکم و همچنین سودسازی کم صندوق سرمایه‌گذاری پالایش می‌دهد. به طوری که در نیمه نخست سال جاری صندوق سرمایه‌گذاری دارایکم متحمل زیان هزار و 367 میلیارد تومانی شد. در مقابل، پالایش در نیم‌سال جاری موفق شد سودی معادل هزار و 349 میلیارد تومان بسازد.

همچنین این صندوق با وجود افزایش نرخ دلار، با توجه به سهم‌های دلاری پرتفوی خود از شانس بالایی برای حرکت هم‌سو با نرخ دلار دارد.

حال این پرسش مطرح می‌شود با توجه به افزایش نرخ دلار و همچنین صعود قابل توجه شاخص کل در هفته‌های اخیر دو صندوق پالایش و دارا یکم ارزش خرید دارند؟

نقش دلار در بازدهی صندوق‌ها

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت پالایشی یکم و دارایکم، دو صندوق دولتی قابل معامله در بازار سهام پرداخته است.

وی در رابطه با شرایط کنونی این دو صندوق در بورس گفت: «با توجه به نرخ دلار، صندوق پالایش قطعا برای صعود مستعدتر از صندوق دارایکم است. نمادهای دارایکم، ریالی و از گروه بانکی و بیمه هستند اما نمادهای پالایشی، دلاری هستند که شاهد تقاضای بالا و تشکیل صف خرید برای آنها بودیم.»

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان