شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کد خبر : 45027
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای صنایع مستعد رشد بازار سرمایه تا پایان سال 1400 کدامند؟ بسته هستند

صنایع مستعد رشد بازار سرمایه تا پایان سال 1400 کدامند؟

صنایع مستعد رشد بازار سرمایه تا پایان سال 1400 کدامند؟

یک تحلیلگر بنیادی به تحلیل و معرفی صنایع و گروه‌های مستعد رشد بازار سرمایه تا پایان سال پرداخت.

هلن عصمت پناه در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال ، اظهار داشت: ابهام و بلاتکلیفی‌های متنوع در بازار بورس در نیمه اول سال 1400، ادامه این روند همچنان در نیمه دوم سال و در راستای آن فضای ماندگار هیجان، ترس و عدم اعتماد سهامداران در التهابات پیش‌آمده در بازار بی‌تأثیر نبود.

وی افزود: در شرایط رشد شاخص کل در یک برهه سه‌ماهه در نیمه اول سال، فرصت سیو سود در اختیار قشر خاصی از فعالین بازار سرمایه قرار گرفت. در ادامه و با خروج آنها بعد از کسب این سود، فشار عرضه در برخی نمادها و شروع روند اصلاح بازار را شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به محوریت اثر تورم بر بازار، برقراری فضای قیمت‌گذاری دستوری، تأمین مالی با فروش اوراق، کوتاهی حاکمیت در عمل به وعده‌ها، وجود زیرساخت‌ها و پایداری قوانین نادرست حاکم بر بازار و ابهامات در معاملات برخی نمادها، علی‌رغم گزارشات مالی نسبتاً مطلوبی که برای برخی شرکت‌ها داشتیم در کنار سطوح مناسب قیمت‌های جهانی، تثبیت نرخ ارز و فضای تشنج و ناملایمات بر بازار حکم‌فرما شد.

بیشتر بخوانید:
پیش بینی آینده مثبت برای گروه خودرویی و دارویی/ بورس فعلاً نوسانی خواهد بود

عصمت پناه با ابراز امیدواری نسبت به ادامه روند صعودی بورس تا پایان سال، گفت: این فضا و اثرات آن همچنان ادامه‌دار است و برآورد روند آتی بازار را به‌ویژه با وجود ابهامات کمی مشکل می‌کند. با توجه به پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه می‌توان به روند مطلوب آن تا پایان سال 1400 در صورت همراهی دولت امیدوار بود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن نرخ دلار بالاتر از 25 هزار تومان، تثبیت سطوح فعلی قیمت کامودیتی ها و حفظ نرخ تورم در محدود فعلی تا پایان سال؛ پیش‌بینی می‌شود صنایع پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، فلزات و معادن همچنان پیش رو خواهند بود و امید به گزارشات خوب آنها در آینده و ادامه‌دار بودن روند سودسازی‌شان برقرار است.

این تحلیلگر بنیادی در پاسخ به این سؤال که «تا پایان سال کدام صنایع می‌توانند سوددهی مناسبی داشته باشند؟»، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ها به دنبال رشد شرکت‌های اصلی و پایه حرکت خواهند کرد. صنایع غذایی، دارویی، لبنیات، زراعی و روغنی به شرط حذف ارز 4200 تومانی بسته به نوع صنعت دستخوش تغییرات خواهند شد. همچنین صنعت حمل و نقل در صورت رفع تحریم و پاندمی و صنعت رایانه نیز می‌توانند به تقاضای مطلوب برسند.

بیشتر بخوانید:
منفی های احتمالی بازار فردا فرصت خرید است/ عدم خروج نقدینگی از بازار سرمایه

عصمت پناه یادآور شد: باید در نظر داشت در مورد صنایع ریالی تا زمانی که ارتباط کشور با جهان بهبود نیابد شانس کمی در رشد آن‌ها دیده می‌شود. در کل برآورد رشد در نمادهای شاخص ساز، صادرات محور و ثروت آفرین انتظار می‌رود. در برخی نمادها نیز به دلیل زیان ده بودن و وجود ابهام در صورت‌های مالی فصلی، تا بررسی صورت‌های مالی سه‌ماهه بعدی (به شرط رفع ابهامات یا بهبود سود و زیان) نظر مثبتی نمی‌توان ارائه کرد.

وی راجع به وضعیت شاخص کل بورس، عنوان کرد: با توجه به تلاش دولت در مورد کنترل قیمت‌ها و اعمال قیمت‌های دستوری در برخی نمادها، نوسان به معنی عدم قطعیت و اصلاح زمانی برآورد می‌شود، اما انتظار می‌رود کلیت بازار با شیب ملایم و با نوسان به روند افزایشی تا پایان سال ادامه دهد. دقت داشته باشیم که در دید بنیادی با نگاه سرمایه‌گذاری به نمادها، آنچه برای ما مهم دارد، ارزش سهام است نه قیمت آن.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: میزان بازدهی در سرمایه‌گذاری با توجه به میزان ریسک آن در تحلیل‌ها حائز اهمیت بوده و آنچه سهامداران باید به آن توجه ویژه کنند، میزان ریسک گریزی و ریسک‌پذیری آن‌ها در این احوالات بازار است. بازدهی در افق بلندمدت با ریسک معقول وحاشیه امن با نگاه بنیادی به صنایع و سهام در کنار کسب مهارت و تعیین هدف و استراتژی مشخص، قابل دسترس خواهد بود، چراکه بازار با وجود تمام بالا و پایین‌هایش همچنان در فقر عدم سواد مالی، عدم شناخت استراتژی‌های معاملاتی، عدم دانش مالی رفتاری و … به سر می‌برد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان