شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲
کد خبر : 19117
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شرکت‌های بنیادی پتانسیل رشد خوبی دارند/ گزارشات مالی شرکت‌ها جذاب بود بسته هستند

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

شرکت‌های بنیادی پتانسیل رشد خوبی دارند/ گزارشات مالی شرکت‌ها جذاب بود

شرکت‌های بنیادی پتانسیل رشد خوبی دارند/ گزارشات مالی شرکت‌ها جذاب بود

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مجامع شرکت‌های بنیادی اکثرا بسیار مطلوب و با رضایت سهامداران خرد برگزار شد و پیش بینی می‌شود این شرکت‌های بنیادی و خوش‌نام بازار، پتانسیل رشد مناسبی را برای سال 1400 محقق سازند.

هلن عصمت پناه، کارشناس بازار سرمایه، مدرس و مشاور آموزشی (مالی/سرمایه‌گذاری) در گفت‌وگو با شهر بورس، به تحلیل روند بازار سرمایه پرداخت و نکاتی را در مورد آن مطرح کرد که مشروح این صحبت‌ها را در زیر می‌خوانید:

 

* وضعیت بازار را در هفته جاری چطور پیش بینی می‌کنید؟

در هفته گذشته بازار شاهد اصلاحاتی بود اما در نهایت هفته خود را با تحرکات مثبت شاخص کل و روند منفی شاخص هم وزن به پایان رساند.

شاخص در هفته جاری با مقاومت مهمی مواجه بود اما با توجه به تثبیت نرخ دلار، افزایش دسته جمعی  نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها، رشد قیمت نفت، گزارشات سه ماهه با پتانسیل بالای شرکت‌های بنیادی در راستای مجامع جذاب آن‌ها، گزارشات مطلوب فعالیت ماه چهارم بعضی نمادها و برخی مسائل دیگر، نکته مهم منفی جهت احتمال نزول بازار مشاهده نمی‌شود.

لذا شاید در روزهای محدودی شاهد اصلاح بازار باشیم اما این نمی‌تواند به معنای از دست دادن  روند مثبت و صعودی بازار باشد.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار در این هفته حداقل به روند معقول و متعادل خود ادامه دهد.

 

* این هفته مراسم تحلیف رییس جمهور جدید انجام می‌شود، این موضوع چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

با توجه به اینکه اوایل سال 99 شاهد دعوت مردم به بازار توسط برخی از مقامات دولتی بدون احساس نیاز به کسب دانش مالی و گستردگی صف‌های احراز هویت سجام بودیم، باشرایط سخت بازار و به دنبال آن از یک طرف عدم مدیریت و نظارت دولت در این شرایط بحرانی و از طرف دیگر عدم توجه سهامداران به مقوله تحلیل سهام و اصول بازار سرمایه، این اعتماد تازه واردان هیجانی رفته رفته به بی‌اعتمادی تبدیل شد و به همان اندازه شاهد خروج پول ناشی از هیجان از بازار بودیم.

با توجه به اینکه آقای رییسی تنها کاندیدای این دوره ریاست جمهوری بود که با حضور خود در تالار بورس تهران، اهالی بازار سرمایه را سوپرایز کرد، علی رغم صحبت های ایشان در خصوص ایجاد سازوکارهای اساسی برای بازار، تنها همین حضور ایشان بین سهامداران باعث ایجاد توقع در آنها برای آینده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:منفی‌های فعلی، سیگنال خروج نیست!

لازم به ذکر است تا زمان استقرار کامل دولت جدید و ارایه برنامه‌ها و تصمیمات این دولت در جهت حمایت از بازار باید صبر کرد.

نگرانی در این خصوص کاملا منطقی است اما توجه به صحبت‌های آقای رییسی در خصوص حمایت مثبت از بازار سرمایه در روند بهبود هر چه بهتر آن، خالی از لطف نیست.

 

* تیر ماه فصل مجامع را سپری کردیم، گزارشات شرکت‌ها چطور بود و چه تغییرات بنیادی در وضعیت شرکت‌ها حاصل شد؟

سال 99، سال نگران کننده‌ای برای سرمایه گذاران بازار به شمار می‌آمد. ورود تازه واردان بدون مهارت و دانش کافی به بازار فضای تحلیل سهام و عدم توجه آنها به صورت‌های مالی و گزارشات شرکت‌ها را کم رنگ کرده بود.

در این راستا هفته‌ها شاهد صف‌های خرید بی‌دلیل برای سهام اکثر شرکت‌ها بودیم که بدون توجه به ارزشمند بودن یا نبودن‌شان در صنایع مختلف ایجاد می‌شدند.

بیماری کرونا، تحریم‌ها، انتخابات ایالات متحده و … نیز می‌توانست تاثیرات منفی نگران کننده‌ای بر عملکرد شرکت‌ها، سودسازی و جریانات نقدی ورودی آنها وارد کند.

پیش‌بینی میشد با بحران شدید پاندمی شاهد کاهش تقاضای جهانی و ریزش کامودیتی‌ها و در نتیجه کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت‌ها باشیم.

همچنین انتظار می‌رفت با کاهش چشمگیر صادرات نفت کشور به دلیل تشدید بی‌سابقه تحریم ها، شرکت های صادرات محور نیز با مشکلات عمده‌ای در فروش محصولات خود و ایجاد نقدینگی مواجه شوند.

با تشدید فشار عرضه‌ها در اواخر تابستان، روند نزولی قیمت‌ها در اکثر نمادها و خروج حجم عظیم نقدینگی از بازار، عدم اعتماد سهامداران و نگرانی در خصوص نگهداری سهام آنها تا موعد مجامع نیز دو چندان شده بود.

با این حال پس از گذشت چند ماه از افت شدید قیمت کامودیتی‌ها به دلیل پاندمی، انتشار خبر کشف و تولید واکسن کرونا سبب مخابره خبرهای امیدوارکننده به بازارهای جهانی و تغییر جهت این بازارها شد

با انتخاب بایدن و پیش‌بینی اعمال سیاست‌های پولی انبساطی از سوی دولت جدید ایالات متحده، کامودیتی‌ها نیز وارد مدار صعودی شدند.

در این میان انتشار گزارشات میان دوره‌ای سال 99 بیشتر شرکت‌ها خبر از دور زدن تحریم‌ها و فروش و صادرات مطلوب آنها می‌داد.

در این راستا برخلاف تمامی انتظارات نگران‌کننده در ابتدای سال 99، شاهد انتشار گزارشات پایان دوره‌ای مطلوب شرکت‌های بنیادی (ارزشمند) و  استراتژی‌های هوشمندانه مدیریت مالی این شرکت‌ها بودیم.

مجامع این شرکت‌های بنیادی اکثرا بسیار مطلوب و با رضایت سهامداران خرد برگزار شد و پیش بینی می‌شود این شرکت‌های بنیادی و خوش‌نام بازار، پتانسیل رشد مناسبی را برای سال 1400 محقق سازند.

گزارشات سه ماهه آنها نیز بسیار جذاب ارایه شد.

 

*برخی معتقدند بازار بورس در یک سال اخیر غیر قابل تحلیل بوده، شما چه نظری دارید؟ آیا چشم‌پوشی از صورت های مالی و وضعیت بنیادی شرکت‌ها امکان پذیر است؟ تحلیل تکنیکال چطور؟

اتفاقا در یک سال اخیر تحلیل گران حرفه‌ای و سرمایه گذاران مجرب با دید بلند مدت و علم کافی به بازار، انتظار اصلاح و روند نزولی را از بازار داشتند و خود را برای این شرایط آماده کرده بودند.

حتما شرایط منطقی و ماهرانه بازار، بدون هیجان و بیش واکنشی، به تحلیل‌های یک تحلیلگر عالم و ماهر، بدون دید نوسان گیری و با یک استراتژی پرقدرت سرمایه گذاری، جوابگو خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغییر دولت بر بازار سرمایه/ منفی‌های بورس ناامیدکننده نیست

لازم است بدانیم بازار سرمایه گذاری، بازار ریسک و بازده است و تحلیل‌ها چه بنیادی و چه تکنیکال (با علم بر نقاط ضعف و قوت آن) برای شرایط ریسک و بازده بازار کاربرد دارد.

در شرایط بدون تلاطم که هر کسی می‌تواند سود کند و نیاز به تحلیل نیست چون ریسکی در بازار وجود ندارد. پس علم و مهارت خاصی هم لازم نیست.

در این میان توجه به روانشناسی بازار و علم رفتارشناسی مالی نیز نباید فراموش شود.

 

* با این اوصاف ریزش بورس اتمام یافته یا هنوز هم احتمال افت بیشتر شاخص وجود دارد؟

به نظر من بازار در حال حاضر شفاف است و این موضوع را می‌توان از تحرکات شاخص کل و هم وزن درک کرد.

همچنین شاید هنوز شاهد ورود پول پرقدرت به بازار نبودیم اما روند خروج نقدینگی از بازار هم به مراتب کم رنگ شده است.

عرضه‌های اخیر نیز می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ 1- پایان فصل مجامع و 2-دید نوسانی عده ای سهامدار روی سهام شاخص ساز بازار باشد که به نظر من این دلایل گذرا هست و نمیتواند تاثیر عمده و نگران کننده ای بر بازار بگذارد.

لذا فرصت ورود برای سرمایه گذاران بنیادی در این شرایط شفاف  بازار و تداوم ارزندگی شرکت‌های بنیادی همچنان برقرار است.

با این تفاسیر به نظر می‌آید می‌توان انتظار تعادل مثبت و روند رو به بهبود برای شاخص داشته باشیم.

 

* کف یک میلیون و 300 هزار واحدی شاخص حفظ می‌شود؟

با توجه به توضیحات مطرح شده و معاملات امروز، به نظر می‌رسد که این محدوده برای شاخص کل تثبیت شده است.

انتهای پیام/

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان