شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کد خبر : 9880

سیاست ایران احترام به حقوق ملت‌ها و پایان یکجانبه گرایی است

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست ‌آماده‌تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست ‌آماده‌تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

روحانی گفت: وی در همان نطق‌هایی که در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران ایراد می‌کرد، همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می‌گرفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. کاملا مشخص بود چه کسی این نطق‌ها را برایش نوشته است و همه مشکلاتش هم از اینجا نشأت گرفت که نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه در انتخابات آنها عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد؛ دو عامل مهم بود یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا و کووید ۱۹بود به طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برای مبارزه با این ویروس برنامه‌ریزی کنند، شروع کردند به دست انداختن مردم و اینکه خبر و مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

رییس جمهوری مسئله دوم را به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان ذکر کرد و گفت: صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی‌شان در اروپا و چین هم به هم ریخته بود. به طوری که مردم هر روز صبح بیدار می‌شدند می‌دیدند یک گوشه از روابطشان با دنیا به هم ریخته است.

بیشتر بخوانید: قیمت دلار با ابهامات در مورد توزیع واکسن کرونا افت کرد

رییس دولت تدبیر و امید مسئله سوم را تحقیر آمریکا در سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در شورای امنیت سازمان ملل مختلف مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک به آنها رای بدهند در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا طرحی را شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتنا نکند، تحقیر بزرگی برای مردم آمریکا بود و به این دلیل مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست بسیار روشنی هست، خاطرنشان کرد:‌سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

روحانی اضافه کرد: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است. سیاست ما تغییر نمی کند. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار باشد. باز هم با شکستن بدون دلیل و معاهدات مخالفیم.

رییس جمهوری افزود: هر دولتی در آمریکا سر کار باشد، ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته، امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت. این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

بیشتر بخوانید: چرا بورس دوباره منفی شد؟

وی گفت: دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم، آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند. ما می‌خواستیم کشورهای منطقه آزاد باشند آنها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند، ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه بودیم ولی آنها به دنبال فروش اسلحه بودند.

روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ما مشابه سیاست اکثر کشورهای مستقل جهان است، یادآور شد: خیلی از کشورهای دنیا هم با یکجانبه گرایی و تروریسم مخالفند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می‌آید.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده و یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده جهان است. آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند.

وی اظهارداشت: بعد از انقلاب ما آغازگر تخاصم نبودیم. آنها مداخلات را شروع کردند حتی ما قطع رابطه باآمریکا نکردیم. بعضی از جوانان ما فکر می‌کنند ما با آمریکا قطع رابطه کردیم. آنها خودشان با ایران قطع رابطه کردند. ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم. هواپیماهای و هلی‌کوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم آنها وارد خاک ما شدند. ما اگر کشوری با ‌آمریکا می‌جنگید به متجاوز به خاک آمریکا کمک نکردیم اما آنها به متجاوز به خاک ما کمک کردند. صدام متجاوز بود آنها کمک کردند.

بیشتر بخوانید: صف‌های فروش بورس به زودی جمع‌ می‌شوند

روحانی با بیان اینکه هر وقت آنها از این سیاست‌ها دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد بود، افزود: همان تعبیری که امام سال‌ها پیش بیان فرمود که با همه کشورها می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم و “اگر آمریکا آدم شود” اگر ب‌خواهیم این تعبیر را تفسیر کنیم همین سیاست‌های اصولی است که مورد توجه جهان است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ آن آدمی که دورانش رو به پایان هست از ابتدا آمد گفت که برجام بدترین قراردادهای تاریخ آمریکا بود. شعار داد و تحریکش کردند و از برجام خارج شد. تصورش هم این بود که در دو سه ماه نظام ایران را سرنگون می‌کنند و تصورات کودکانه و توهم آمیزی که در سر آنها بود.

وی افزود: آقایی که جدید آمده و از ابتدا و در تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته می‌خواهد به برجام برگردد. ما در داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم. چهار به علاوه یک هم داخل برجام بوده است. البته در تعهدات خودشان سستی کردند ما هم تعهدات خودمان را متقابلاً کاهش دادیم ولی همه ما داخل برجام بودیم.

روحانی اضافه کرد: این به عهده آنهاست و اگر به وظیفه شان عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر نخواستند، انتخاب نکنند. ما برنامه مان را به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است. اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است.

بیشتر بخوانید:
پیشنهاد واردات خودرو بدون انتقال ارز/اثر کاهش قیمت ارز بر ارزانی خودرو

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در همین هفته‌های اخیر برنامه ۹ ماهه دولت را بر این مبنا تدوین کردیم که همین حاکم فعلی آمریکا در انتخابات پیروز شود. بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند. به هر حال به نفع ملت‌ها و به نفع ملت آمریکا تغییر کرد اما اصول ما همان اصول در داخل هست.

رییس جمهوری گفت: بنای ما بر افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور، وفور کالا در داخل است که همین اصل را دنبال می‌کنیم و ادامه می‌دهیم.

روحانی افزود: امروز گزارشی که وزیر راه و مسکن و شهرسازی به من داد این بود که در دولت دوازدهم ۲۵۰ هزار دستگاه واگن و لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه شده است. از طرف دیگر در ۷ ماهه امسال علیرغم مشکلات و کرونا، جابجایی کالا ۶درصد نسبت به ۷ ماهه سال گذشته اضافه شده است و جابجایی کالا در این ۷ ماهه، ۲۸۵ میلیون تن بوده است.

وی عنوان کرد: آنهایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، دولت برنامه‌ریزی خودش را می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امسال حمل و نقل ۶ درصد بیش از سال گذشته است، اظهار داشت: ورود و حمل و نقل کالای اساسی در کشور ۱۱.۷ درصد بیشتر از ۷ماهه سال گذشته است. ۶۰ میلیون تن کالای اساسی در این ۷ ماه جابجا شده است پس ما برنامه‌هایمان را طبق همان روالی که تنظیم و تعیین کردیم، ادامه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:
قیمت گذاری تایر آزاد شد/ تعیین تکلیف لاستیک های در حال فساد

روحانی تاکید کرد: خواهشی از برخی از دوستان دارم اینکه به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. باید تلاش ما این باشد که فضای آینده ما بهتر از امروز باشد و تلاش دولت و مردم هم همین است.

وی با بیان اینکه موضوعات منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنیم، تصریح کرد: همانطور که نباید زندگی، تولید، فعالیت، رشد و اقتصادمان را نباید به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم، از این طرف هم نباید موضع‌گیری و حرکات‌هایمان را به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم. انتخابات در جای خود انجام می‌گیرد. هر کسی دلش بخواهد، می‌آید، و ان‌شاءالله انتخابات در یک فضای بسیار خوب و پرشور برگزار می‌شود و هر کسی که مردم به وی رای بدهند انتخاب می‌شود و بر سر کار می‌آید.

روحانی افزود: اشکالی ندارد که از امروز برای انتخابات تبلیغ کنیم و کار کنیم اما منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم. ما مسئول منافع ملی هستیم و می‌خواهیم مردم ما احساس راحتی کنند. شرایط بهتری را پیش روی خودشان ببیند این برای ما مهم است.

منبع: ایرنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

پراپ تریدینگ

کمان