صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
کد خبر : 99838

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

سهامداران متضرر در بورس چه کنند؟

سهامداران متضرر در بورس چه کنند؟

دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه با تشریح وضعیت بازار توصیه‌هایی به سرمایه‌گذاران و سهامداران متضرر در بورس داشته است.

دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره نمایشگاه کیش اینوکس 2023 اظهار داشت: نمایشگاه‌های اینچنینی همیشه فضایی بوده که ارکان بازار در کنار نهادهای مالی اعلام آمادگی تسبت به عموم جامعه سرمایه‌گذاری داشتند و خوشبختانه این فضا هر سال تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: ما دو نمایشگاه با موضوع صنعت مالی در ایران داریم که یکی نمایشگاه تهران است که عموم مخاطبین آن سرمایه‌گذاران است اما نمایشگاه کیش کسب‌وکارها در این نمایشگاه به مراودات می‌پردازند. در چنین فضایی تفاهم‌نامه‌ها، همکاری‌ها و در مورد موضوعات توسعه‌ای در آن صحبت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها به عنوان نهادهای سرمایه‌ای، نهادهای مالی را دیده و پرتفو سرمایه‌گذاری خود را می‌چینند. این فضا برای کسب‌وکارها و توسعه آنها فضای مطبوعی است.

وی درباره نگاه به بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم بازار سرمایه را ارزیابی کنیم باید به دو شکل به آن نگاه کنیم؛ ما همیشه به عنوان فعالین بازار نگاهمان به بازار اینچنین است که چقدر بازار توسعه یافته و به هدف اصلی برسد. اهداف اصلی بازار سرمایه تامین مالی، فرصت درست سرمایه‌گذاری و کارایی بازار است.

آستانه با بیان اینکه در این زمینه بازار سرمایه در دو سال گذشته رشد خوبی داشته است، توضیح داد: مکانیزم‌های خوبی در بازار سرمایه برای توسعه می‌بینیم. اما اگر به بخش سهامداران نگاه کنیم باید به این باور برسیم که بازار سرمایه نمودی از اقتصاد کشور است و ارزیابی از اقتصاد کلان کشور باید ارزیابی از بازار سرمایه را بسازد.

وی ادامه داد: در اقتصاد ما امروز برخی موضوعات کلان در حال تصمیم‌گیری است که این مسئله باعث می‌شود فضای بازار سرمایه با ریسک‌های سیستماتیک متعددی روبرو شود. این موضوع هم روی بازار سرمایه اثر دارد که از اردیبهشت امسال تا به امروز این را می‌بینیم.


بیشتر بخوانید: دخالت سازمان بورس در بازار کمتر و حرفه‌ای تر شده است


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مسائل مربوط به نرخ ارز، آینده مذاکرات سیاسی و نحوه قانونگزاری و نگاه دولت به بودجه سال آینده می‌تواند روی بازار سرمایه اثر بگذارد، تصریح کرد: اگر افرادی در حال حاضر قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند، باید این ذهنیت را داشته باشند که در فضایی مملو از ریسک سیستماتیک خواهند بود.

وی ادامه داد: امروز سرمایه‌گذاری در انواع مختلف سهام به منزله پذیرش این ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه است پس به کسانیکه ریسک‌پذیری کمی دارند، سرمایه‌گذاری در سهام پیشنهاد نمی‌شود. برای این افراد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با درآمد ثابت توصیه می‌شود.

سهامداران متضرر در بورس چه کنند؟

آستانه درباره سهامدارانی که این روزها پرتفو آنها در زیان است، یادآور شد: اگر سهامی دارند که به لحاظ بنیادی با یک نگاه شش تا یک سال ارزیابی مثبتی دارد، توصیه به نگهداری داریم چون بسیاری از سهم‌ها امروز در کمینه قیمتی هستند اما درباره سهام‌هایی که از نظر بنیادی ارزش بالایی ندارند توصیه این است که در نوسانات بازار این سهم‌ها را با سهم‌های کم ریسک یا صندوق‌های درآمد ثابت عوض کنند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: به طور کلی وضعیت فعلی بازار سرمایه به یک نگهداشت شش ماه الی یک سال نیاز دارد.

مصاحبه از بهرام توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان