تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۰۵
کد خبر : 118315

سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
حق سنوات کارگری و کارمندی مبلغی است که به عنوان پاداش یا جایزه به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد به عنوان تقدیر از خدمات طولانی مدت آنها به یک سازمان یا شرکت.

به گزارش شهر بورس، حق سنوات کارگری و کارمندی مبلغی است که به عنوان پاداش یا جایزه به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد به عنوان تقدیر از خدمات طولانی مدت آنها به یک سازمان یا شرکت. این مبلغ معمولا به صورت سالیانه و بر اساس مدت خدمت و عملکرد کارکنان تعیین می‌شود. سوال مهم اینجاست که چه کارگران و کارمندانی مشمول دریافت سنوات می شوند؟ چه کسانی حق دریافت سنوات را ندارند؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، مطالعه این مقاله سودمند خواهد بود:

سنوات چطور محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه سنوات پایان خدمت ابتدا حقوق پایه فرد بر ۳۶۵ روز تقسیم شده و حاصل در تعداد روزهای کارکرد ضرب شود. عددی که در این مرحله به‌دست می‌آید میزان سنوات پایان خدمت فرد در سال جاری است. حال اگر فرد در سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره داشته باشد، مبلغ سنوات سال‌های قبل وی نیز محاسبه شده و به مبلغ سنوات سال افزوده شده و به عنوان سنوات پایان کار فرد پرداخت می‌شود.

فرمول محاسبه سنوات کارگران بدین صورت است: سنوات = تعداد روزهای کارکرد × (۳۶۵ روز / حقوق پایه)

باید توجه داشت که فرمول محاسبه پایه سنوات در سال‌های مختلف تغییر نکرده و تا زمانی که بخش‌نامه یا قانون مصوبی ابلاغ نشود، فرمول کلی حق سنوات به همین ترتیب باقی خواهد ماند. اما بر اساس قانون عیدی و سنوات برای کارگرانی که یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۷ هزار تومان به عنوان پایه سنوات محاسبه می‌شود. این رقم مجموعا در هر ماه نزدیک به ۲۱۰ هزار تومان می‌شود.

پرداخت سنوات بر عهده کیست؟

بر اساس قانون کار، تمام کارگاه‌هایی که مشمول قانون کار هستند، وظیفه دارند تا به اندازه آخرین حقوق یک ماه کارگران خود در پایان سال سنوات پرداخت کنند. استثنایی در این زمینه وجود ندارد و کارفرمایان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که پرداخت حق سنوات همچون پرداخت حقوق جزو وظایف اصلی آن‌ها است.

چه کسانی سنوات می‌گیرند؟

حق سنوات کارگری و کارمندی مبلغی است که به عنوان پاداش یا جایزه به کارگران و کارمندان تعلق می‌گیرد به عنوان تقدیر از خدمات طولانی مدت آنها به یک سازمان یا شرکت. این مبلغ معمولا به صورت سالیانه و بر اساس مدت خدمت و عملکرد کارکنان تعیین می‌شود. هدف از پرداخت حق سنوات، تشویق کارکنان به ادامه خدمت در سازمان و حفظ استحکام و پایداری نیروی کار است.
افراد شاغل در بازار کسب و کار به لحاظ قرارداد شغلی به ۲ گروه تقسیم می‌شوند، افرادی که قرارداد رسمی ‌دارند و افرادی که به صورت غیر رسمی ‌در حال فعالیت هستند. طبق قانون وزارت کار و بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۹۲ اعلام شد، کارفرما نباید بین این دو گروه رسمی‌ و غیر رسمی‌ تفاوتی قائل باشد. در حقیقت، سنوات خدمت باید به یک میزان و با شرایط یکسان محاسبه شود. با توجه به نکات گفته شده، و آنچه که در قانون آمده، مبلغ حق سنوات به تمامی کارمندان و کارگران با هر قرارداد کاری باید از طرف کارفرما پرداخت شود.

چه کسانی سنوات نمی‌گیرند؟

سنوات یا همان حق سنوات یکی از مزایای اجباری است که در هر شرایطی کارفرما باید نسبت به پرداخت آن به کارگر اقدام کند. سنوات با خاتمه کار و یا فسخ قرارداد کار به کارگر پرداخت می‌شود و این حق حتی به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز تعلق می‌گیرد.

در برخی محافل شایعاتی مطرح می‌شد مبنی بر این که اگر کارگری کار خود را ترک کند سنوات به وی تعلق نمی‌گیرد؛ که در واقع این مطلب صحیح نیست. نکته جالب تر این است که زمانی که در قرارداد شرطی در این مورد قید می‌کنند و رضایت کارگر را مبنی بر عدم دریافت سنوات می‌گیرند نیز اشتباه است. البته منشا این اشتباه دستورالعملی است که مدتی پیش وزارت کار صادر کرد و در آن قید شده بود که کارگری اگر ترک کار کند کارفرما ملزم به پرداخت سنوات به وی نیست. این دستورالعمل در حال حاضر باطل شده است و کارفرما ملزم به پرداخت سنوات بر اساس قانون جدید سنوات است.

آیا ترک کار سنوات دارد؟

همانطور که پیشتر ذکر شد تمام کارگران و کارمندان با هر قرارداد کاری، مشمول دریافت سنوات می‌شوند. در حال حاضر و بر طبق قوانین موجود، کارگری که ترک کار کند نیز سنوات می‌گیرد. در گذشته، برخی بخشنامه‌ها وجود داشت که در آن عنوان شده بود در صورت ترک کار توسط کارگر، سنوات به وی تعلق نمی‌گیرد. اما این بخشنامه‌ها باطل شده‌اند و طبق قانون کار، سنوات به کارگر تعلق می‌گیرد، صرف نظر از اینکه به چه دلیل و چگونه رابطه کار به پایان رسیده باشد.

آیا کارکرد کمتر از یک سال سنوات دارد؟

تمامی کارگران و کارمندانی که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند، شامل دریافت سنوات هستند. با این حال ممکن است بعضی از کارفرمایان به اشتباه تصور کنند که کارگرانی که سابقه کار آن‌ها کمتر از یک سال است یا در طول سال کار خود را ترک کرده‌اند شامل سنوات نمی‌شوند. طبق فرمول حق سنوات همه کارگران مشمول سنوات هستند ولی مبلغ پرداختی به افرادی که یک سال کامل را مشغول به کار بوده‌اند با افرادی که در طول سال کار را ترک کرده‌اند، متفاوت است. حق سنوات همه کارگران باید توسط کارفرما پرداخت شود.

آیا مشاغل تابستانی سنوات دارند؟

بر طبق عرف، مشاغل تابستانی مشاغلی هستند که دانشجویان و دانش آموزان بعد از فراغت موقتی از تحصیل، انجام می‌دهند که در این مشاغل حق سنوات در نظر گرفته نمی‌شود. سنوات خدمت باید برای هر دو طرف قرارداد موضوعی بدون ابهام باشد. ذکر این نکته ضروری است که مشاغل تابستانی مذکور سوای از مشاغلی هستند که به صورت قراردادی در تابستان انجام می‌شوند. به طور مثال شغلی مانند کشاورزی در فصل تابستان چنانچه به صورت قراردادی بین کارگر و کارفرما باشد، مشمول سنوات خواهد شد.

آیا مشاغل سخت سنوات بیشتری دارند؟

طبق قانون وزارت کار، افرادی که در مشاغل سخت مشغول به فعالیت هستند و یا بعد از فعالیت در مشاغل سخت بازنشست شده‌اند، مانند سایر کارگرها معادل یک ماه حقوق آخرین دریافتی خود را به عنوان سنوات خدمت دریافت خواهند کرد. این کارگران سنوات ویژه و بیشتری دریافت نخواهند کرد.

بازخرید سنوات چیست؟

ممکن است در برخی مواقع فردی به علت استعفا و یا ازکار افتادگی مبلغ حق سنوات خود را زودتر از زمان مقرر، طلب کند. در قانون بدین صورت ذکر شده که کارفرما موظف است تا به ازای هرسال سابقه کار، معادل ۲ ماه از آخرین حقوق کارگر را به او پرداخت نماید. تمامی شاغلان رسمی و غیررسمی، کارگران و کارمندان در اداره‌های دولتی، کارگاه‌ها و یا سایر مجموعه‌های کاری می‌توانند به‌صورت کتبی درخواست بازخرید سنوات را ارائه نمایند.

نکات مهم در خصوص سنوات

  • سنوات به طور کامل معاف از مالیات است.

  • در صورت فوت کارگر، سنوات به وراث قانونی او تعلق می‌گیرد.

  • کارفرما موظف است سنوات را حداکثر تا یک ماه پس از پایان همکاری به کارگر پرداخت کند.

جمع‌بندی

به طور کلی چه در جایگاه کارفرما و چه کارمند یا کارگر، آگاهی از حقوق و قوانین بیمه به شما در عملکرد بهتر کمک خواهد کرد. سنوات بر اساس عواملی مانند توانمندی‌ها، تجربه کاری، میزان تلاش و ساعات کارکرد شخص تعیین می‌شود. در خصوص حق سنوات و پایه سنوات نکات مهمی وجود دارد. پیشنهاد ما به مخاطبین، مطالعه مطالب و مقالات بیشتر از سایت حسابو است. همچنین اگر تمایل به استفاده از نرم‌افزار آنلاین محاسبه عیدی و سنوات داشتید می‌توانید از صفحه مربوطه در سایت حسابو استفاده کنید

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان