شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
کد خبر : 52825

سد یک مقاومت روانی در برابر رشد بورس

سد یک مقاومت روانی در برابر رشد بورس
آخرین هفته کاری اردیبهشت ماه با ثبت رکوردی در شاخص کل بورس و لمس محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی همراه بود. رسیدن به این محدوده مقاومتی، سیو سود توسط فروشندگان و عقب‌نشینی خریداران را در پی داشت و نوعی احتیاط و ترس را در تابلوی معاملات به نمایش گذاشت.

به گزارش شهر بورس، در دو ماه ابتدایی 1401 شاهد تداوم رشد شاخص کل بورس و چرخش جریان پول در گروه‌ها و صنایع مختلف بودیم. بخشی از این تقاضا به‌خاطر ارزندگی و بخشی از آن به خاطر انتظارات تورمی بود. گران شدن کالاهای اساسی، جدا از وضعیت عملیاتی و سوددهی شرکت‌ها افزایش تورم انتظاری را به همراه داشت و حالا سد یک مقاومت روانی در برابر رشد بورس به چشم می‌خورد.

ارزش معاملات خرد (شامل سهام، حق تقدم، صندوقهای سهمی و مختلط) در اردیبهشت روند افزایشی گرفت و این رقم بارها بالای 7همت بود که تفاوت چشم گیری با ماه‌های قبل داشت.
آخرین هفته کاری اردیبهشت ماه با ثبت رکوردی در عدد شاخص بورس طی چندماه اخیر و لمس عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی همراه بود؛ همان محدوده‌ای که مربوط به تابستان و پاییز 1399 است.


بیشتر بخوانید :آراد پورکار: گروه پالایشی محرک عبور از مقاومت 1/6 میلیون واحد است


رسیدن به این محدوده مقاومتی سیو سود توسط فروشندگان و عقب نشینی خریداران را در پی داشت. از سویی، نیم نگاه بازار به گذشته نزدیک و رشد خرداد تا شهریور1400 و ماه‌ها اصلاح قیمتی و زمانی پس از آن نوعی احتیاط و ترس را در تابلوی معاملات به نمایش گذاشت.

شایعه انتشار صورت‌های مالی ضعیف و سودآوری کمتر از انتظار بازار از پالایشگاهی‌ها هم عامل موثر دیگر در سرخ پوشی بازار شد که علت آن می تواند مشخص نبودن نرخ‌ها و گزارش عملکرد فروش‌های صادراتی اسفندماه باشد که صد البته شاهد تعدیل در گزارش‌های حسابرسی خواهیم بود!

آنچه مهم بوده و تکلیف را در کوتاه مدت مشخص می‌کند، نتیجه جدال فروشنده و خریدار در روزهای پیش روست که پایداری فروشنده در محدوده منفی توقف موقت رشد را به همراه خواهد داشت.

هرچند در شرکت‌هایی که روند گزارشات عملکرد ماهانه خوبی دارند بیشتر می‌تواند یک برهه زمانی انرژی‌گیری برای ادامه رشد باشد وگرنه هرچند سطوح روانی اهمیت دارند، با ادامه روند صعودی این عدد هم به زودی فراموش می‌شود.

باید در نظر داشته باشیم که فاکتورهای بنیادی و شرایط تورمی طی یک سال اخیر تغییر کرده است.
در چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها، نفت و نرخ دلار در بازار آزاد و.. بودیم.

خبر مثبتی مانند اصلاحیه و کاهش عوارض صادراتی محصولات فولادی و معدنی در‌روزهای گذشته به بازار مخابره شد، عوارض صادراتی شمش فولادی (بیلت) به ۲ درصد و عوارض صادراتی اسلب به ۵ درصد کاهش یافت و عوارض صادراتی محصولات ورق فولادی و میلگرد و تیرآهن به‌طور کامل حذف شد.

چهار زیرمجموعه شرکت خودروسازی سایپا برای فروش بلوکی ۴۱ درصدِ سهام سایپا فراخوان داده‌اند و سهامداران منتظر مشخص شدن قیمت‌های ارزشگذاری و رونمایی خریداران احتمالی هستند.
بعد از اثر آنی افزایش نرخ محصولات غذایی در سهام شرکت‌های تولید کننده مربوطه و رشد نسبتا مناسب یک ماه اخیر، باید نیم نگاهی به گزارش عملکرد این شرکت‌ها داشت، زیرا از طرفی شاهد افزایش درآمد و از طرفی افزایش بهای تمام شده هستیم و تاثیر خالص در حاشیه سود فعلا مجهول به‌نظر می‌رسد.

جدولی از قیمت انواع مواد شوینده با نرخ‌های افزایش چشم گیر در فضای مجازی انتشار یافته است، هر چند ستاد تنظیم بازارمدعی شد که در خصوص قیمت‌های جدید محصولات صنایع شوینده تصمیمی صورت نگرفته است.

در ماه جاری شاهد قطاری از دعوت به مجامع شرکت‌ها خواهیم بود که انتظار سهامدارن از سود تقسیمی و زمان پرداخت سود بر جذابیت‌های بازار خواهد افزود و منفی‌های احتمالی نماد این شرکت‌ها را به فرصتی برای خرید و سرمایه گذاری تبدیل خواهد کرد.

به نظر می رسد باید قبول کرد که عمومیت سهام بازار توان حرکت شارپ را ندارد. از سوی دیگ اقتصاد دستوری و ریسک‌های آن بر سهام شرکت‌های بورسی و بحث قدیمی و تکراری احیای برجام همچنان بر بازار سایه افکنده است.

یادداشت: رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان