شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 49432

روزهای پایانی 1400 نه؛ افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱

روزهای پایانی 1400 نه؛ افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱
بر اساس اعلام محسن خدابخش، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است دامنه نوسان در سال آینده تا 10 درصد تغییر کرده و به صورت فصلی به صورت یک درصدی اضافه شود.

به گزارش شهر بورس، پیش از این تلاش شده بود با کاهش دامنه نوسان در روزهای منفی بورس، تا حدی از ضرر مضاعف سهامداران جلوگیری شود. اما با بررسی‌های صورت گرفته موضوع تغییر دامنه نوسان توسط کارشناسان و فعالان بازار سرمایه مطرح و پیگیری شده است. در همین راستا امروز اخباری مبنی بر افزایش فصلی دامنه نوسان به گوش می‌رسد. البته روزهای پایانی 1400 نه؛ افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

در همین خصوص از چند ماه گذشته و به دنبال تصمیمات مختلف اتخاذ شده برای بهبود روند معاملات در بازار سرمایه، زمزمه‌هایی از تغییر دامنه نوسان مطرح و اعلام شد که سازمان بورس در حال انجام برخی برنامه ریزی‌ها برای اعمال تغییرات در دامنه نوسان است.

به دنبال مطرح‌شدن چنین بحث‌هایی در بین اهالی بازار سهام، چندی پیش «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر دامنه تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: اکنون با توجه به جمع‌بندی پیشنهادات بورس‌ها در خصوص دامنه نوسان امید می‌رود تا پایان سال شاهد تغییر تدریجی دامنه نوسان باشیم، زیرا هر گونه مداخله خارج از نظم بازار (عرضه و تقاضا) حکایت تلخ قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش ایرنا، اکنون و با توجه به نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، اکثر فعالان حاضر در بازار در انتظار اعمال تغییراتی در دامنه نوسان هستند که در این خصوص «محسن خدابخش»، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: اینکه عنوان می‌شود دامنه نوسان در هیچ جای دنیا وجود ندارد، بحثی کاملاً اشتباه است، بلکه در همه بازارهای دنیا محدودیت و توقف‌هایی برای معاملات در نظر گرفته شده تا قیمت سهام شرکت‌ها بیشتر از میزان مشخص افت نکند.

در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١٤٠١ اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: در چند وقت گذشته شاهد ورود گسترده سهامداران خرد در بازار سرمایه ایران بودیم که باید در تصمیم‌گیری‌ها این مسئله را هم مدنظر قرار بدهیم.


بیشتر بخوانید: تاثیر تحریم نفت روسیه بر بورس تهران + نظر کارشناسان بازار سرمایه


سرمایه‌گذاران خرد علاقه‌مند به ورود مستقیم در بازار سرمایه هستند که رفتار حرفه‌ای نیست

خدابخش تأکید کرد: سرمایه‌گذاران بیشتر از آنکه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود غیرمستقیم در بازار کنند، علاقه‌مند به ورود مستقیم در بازار سرمایه هستند که این موضوع خیلی مرسوم و حرفه‌ای نیست.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه متأسفانه سهامداران چنین تصوری دارند که کمک گرفتن از کارشناسان خبره بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر در بورس اقدامی هزینه زا است، گفت: اکنون بازار سرمایه کشور وارد مسیری شده است که افراد زیادی با هر میزان سرمایه به این بازار ورود کرده‌اند؛ بنابراین این افراد با کوچک‌ترین اتفاقی به سرعت تحت تأثیر قرار می‌گیرند و شروع به رفتارها و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در بازار می‌کنند.

بخش زیادی از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل داده‌اند

وی افزود: برای مثال زمانی که قیمت‌های جهانی بر اثر جنگ روسیه و اوکراین با تغییر و تحولات همراه شد، ممکن بود سهامداران شروع به خریدوفروش‌های متهورانه کنند؛ وجود چنین مسائلی باعث شده تا سازمان بورس آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های خود برای تغییر دامنه نوسان مورد توجه قرار دهد.

خدابخش گفت: برخی معتقدند که دامنه نوسان همراه با کشورهای دنیا به ٢٠ درصد تغییر پیدا کند، اما با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل داده‌اند و شامل سهامداران خرد می‌شوند، این اقدام چندان با وضعیت بازار جور نیست و نمی‌توان اقدام به اجرای آن کرد.

افزایش دامنه نوسان تدریجی خواهد بود

به گفته نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در کنار این مسائل ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به صورت تدریجی رخ دهد.

وی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد کشور قابلیت پیش‌بینی‌پذیری نداشته باشد؛ نمی‌توان دامنه نوسان را در اعداد بالا مانند ٢٠ درصد یا ٣٠ درصد افزایش داد؛ چراکه یک‌باره سهامداران تحت تأثیر تصمیمی مانند افزایش احتمالی قیمت گاز تا ٦٠ درصد متضرر می‌شوند و دارایی‌های خود را از دست خواهند داد.

خدابخش تأکید کرد: اگر بازار بتواند به شرایط ثبات بازگردد به طور حتم برنامه‌هایی را برای افزایش دامنه نوسان خواهیم داشت و آن‌ها را به مرحله اجرا می‌رسانیم.

روزهای پایانی 1400 نه؛ افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱ - کد به کد کردن یعنی چه؟

روزهای پایانی 1400 نه؛ افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر اساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ١٠ درصد تغییر کند.

وی با بیان اینکه این اقدام جزو برنامه‌های مدنظر سازمان بورس است و مقررشده تا دامنه نوسان به صورت تدریجی و یک درصد یک درصد اضافه شود، گفت: این اتفاق به صورت فصلی انجام خواهد شد، اما در کل تغییر دامنه نوسان وابسته به شرایطی است که در هیئت مدیریت مطرح و تصمیم‌گیری شود.

خدابخش ادامه داد: در بازار سرمایه هیچ‌چیز قطعی و آزمایشگاهی نداریم، پس به هیچ عنوان نباید در تصمیم‌گیری‌ها به سرعت و بدون حساب و کتاب قدم برداریم، بلکه باید به طور حتم خود را در تصمیم‌گیری‌ها جای هم خریدار و هم فروشنده و نحوه تفکر آن‌ها بگذاریم.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١٤٠١ اجرایی خواهد شد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 2 =

پراپ تریدینگ

کمان