صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
کد خبر : 106457

رشد 32 درصدی پرداخت وام ازدواج در سال 1402

رشد 32 درصدی پرداخت وام ازدواج در سال 1402
در سال 1402 از مجموع 927 هزار و 396 مورد تقاضای تسهیلات ازدواج، 526 هزار و 360 نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌ا‌ند.

به گزارش شهر بورس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی با انتشار گزارشی به ارزیابی عملکرد بند الف تبصره 16 قانون بودجه 1402 یا به عبارت دیگر، عملکرد بانک‌ها در زمینه پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری، ودیعه، خرید و جعاله مسکن و همچنین تسهیلات مرتبط با جهیزیه ایرانی پرداخته است. مرکز پژوهش‌های مجلس نه تنها آمارهای تازه‌ای از پرداخت این وام‌ها را برای عموم افشا کرده، بلکه در بخش پایانی گزارش خود نیز پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد بانک‌ها در اعطای این تسهیلات ارائه داده است. بخش اول گزارش مرکز پژوهش‌ها مربوط به وام قرض‌الحسنه ازدواج است که در ادامه این گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کدام استان‌های بیشترین وام ازدواج را پرداخت کردند؟

بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها از عملکرد تسهیلات ازدواج جوانان به تفکیک استان از ابتدای سال 1402 تا روز 20 آبان ماه امسال، حاکی از آن است که بانک‌های استان تهران با پرداخت 13 هزار و 417 میلیارد تومان وام ازدواج بیشترین رقم را در میان استان‌های دیگر ثبت کرده و دو استالن خراسان رضوی و خوزستان با پرداخت به ترتیب 9 هزار میلیارد تومان و 7.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات، در رده‌های بعدی قرار دارند. در سوی مقابل اما سه استان سمنان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمترین آمار پرداخت وام ازدواج را رقم زده‌اند.

رشد 32 درصدی پرداخت وام ازدواج در سال 1402

مهم‌تر از آنکه بانک‌های هر استان چه میزان وام پرداخت کرده‌اند، آن است که چند درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در هر استان موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شده‌اند.

بر این اساس، بانک‌های استان کردستان با اعطای وام به 71.56 درصد از متقاضیان، بهترین عملکرد را داشته است. رده‌های دوم و سوم این رده‌بندی نیز به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و همچنین همدان اختصاص دارد که به ترتیب 66.67 درصد و 66.32 درصد از متقاضیان وام ازدواج در این استان‌ها موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.


بیشتر بخوانید:مدیرعامل بانک سپه وقوع حادثه تروریستی در کرمان را محکوم کرد


ضعیف‌ترین عملکرد اما در استان سیستان و بلوچستان ثبت شد؛ طوری که تنها 40.5 درصد از متقاضیان تسهیلات ازدواج در این استان، مبلغ این وام را دریافت کردند. پس از آن نیز استان‌های آذربایجان غربی و هرمزگان با ارقام 46.35 درصد و 50 درصدی در رده‌های بعد قرار گرفتند.

به این ترتیب، از مجموع 927 هزار و 396 مورد تقاضای تسهیلات ازدواج، 526 هزار و 360 نفر موفق به دریافت این تسهیلات شده‌ا‌ند که به این معنی است که حدود 57 درصد از متقاضیان این تسهیلات را دریافت کرده‌اند؛ رقمی که در مقایسه با سال گذشته رشدی 32 درصدی را تجربه کرده است.

عملکرد پرداخت وام ازدواج بر اساس دو گروه سنی

بر اساس قانون بودجه سال جاری، مبلغ وام ازدواج برای عموم افراد از 120 میلیون تومان در سال گذشته به 180 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این رقم برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال نیز از 150 میلیون تومان به 220 میلیون تومان رشد کرد. به عبارت دیگر، میزان افزایش مبلغ وام ازدواج برای این دو گروه در سال 1402 متناسب نبود. همچنین هر قسط این تسهیلات برای وام 180 میلیونی، ماهیانه حدود یک میلیون و 822 هزار تومان و این رقم برای وام 220 میلیون تومانی نیز دو میلیون و 222 هزار تومان است.

طبق آمارهای مرکز پژوهش‌ها، 25 هزار و 950 پسر زیر 25 سال و 39 هزار و 258 دختر زیر 23 سال در هشت ماهه ابتدایی سال 1402 موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند. از سوی دیگر اما 32 هزار و 668 نفر پسر زیر 25 سال و 50 هزار و 371 دختر زیر 23 سال، همچنان در صف دریافت تسهیلات ازدواج قرار دارند.

چالش‌های مهم در زمینه وام ازدواج

یکی از انتقادهای اصلی که به روند پرداخت وام ازدواج از سوی شبکه بانکی وارد می‌شود، برخوردهای سلیقه‌ای و بدون پشتوانه قانونی برخی از بانک‌ها است. موضوعی که سبب شد در تیر ماه امسال، رئیس جمهوری با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی در قالب پنج بند به تسهیل پرداخت وام ازدواج به جوانان اشاره کند.

از سوی دیگر، طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، یکی دیگر از چالش‌های مهم در زمینه وام ازدواج، فروش این تسهیلات است که بهبود این شرایط به رصد بیشتر از سوی نهادهای نظارتی نیاز دارد. همچنین برخی از زوجین با توجه به تسری پرداخت تسهیلات به ازدواج‌های 5 سال گذشته، پس از ثبت‌نام با هدف افزایش میزان تسهیلات در سا‌ل‌های آتی، طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که زمان دریافت تسهیلات به سال آینده منتقل شود اما این مسئله منجر به تجمع متقاضیان و فشار بر شبکه بانکی می‌شود که این مسئله نیز نیازمند اصلاح است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار − 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان