شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۴
کد خبر : 95414

پرونده ویژه شهر بورس؛

راهکار برون رفت بورس از وضعیت کنونی چیست؟/ ۲۷ کارشناس پاسخ می‌دهند

راهکار برون رفت بورس از وضعیت کنونی چیست؟/ ۲۷ کارشناس پاسخ می‌دهند
آژانس خبری شهر بورس در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود از 27 کارشناس بازار سرمایه راهکار برون رفت بورس از وضعیت کنونی را جویا شد.

به گزارش شهر بورس، بورس طی ماه‌های اخیر اصلاً حال و روز خوشی نداشته و مدام در حال نوسان بوده است؛ در این میان بازار یک روز مثبت و روز دیگر منفی می‌شود. اما راهکار برون رفت بورس از وضعیت کنونی چیست؟

شهر بورس در راستای رسالت همیشگی‌اش که علاوه بر نقد منصفانه به دنبال ارائه راهکار نیز بوده، به سراغ ۲۷ کارشناس بازار سرمایه رفته و نظرات آنها را جویا شده است تا شاید این نظرات برای مدیران و تصمیم‌گیرندگان بازار نیز راهگشا باشد.

اسامی نفرات به ترتیب حروف الفبا قید شده است.

راهکار برون رفت بورس از وضعیت کنونی چیست؟

سعید ابراهیمی

سازمان باید بیشترین تمرکز خود را برای ایجاد اعتماد در سرمایه گذاری یا افزایش امنیت سرمایه گذاری و ارتباط سازمان با سرمایه گذار قرار دهد. کم‌ترین امنیت سرمایه‌گذاری و بیشترین عدم اعتماد را در مدیریت کنونی سازمان شاهد هستیم.

شاهین احمدی

عدم دخالت دولت در قیمت گذاری مواد اولیه و نهاده ها و کاهش سیاست های شدیدا انقباضی.

احمد اشتیاقی

مذاکره با بانک مرکزی درخصوص اجازه رشد نرخ دلار نرخ نیمایی دوم به صورتی که حداکثر اختلاف قیمتی با دلار آزاد ۱۰ درصد باشد. همچنین اخذ مصوبه‌ای از مراجع قانونی که امکان آزادسازی سهام عدالت به مدت سه سال امکان پذیر نباشد.

فردین آقابزرگی

در کوتاه مدت حمایت قانون‌گذار از بازار و در بلند مدت، اصلاح حکمرانی دولت در اقتصاد و بازار سرمایه.

پیام الیاس کردی

رفع انحصار، بهبود ابزارهای موجود و توسعه آنها و متنوع ‌کردن سبدهای سرمایه‌گذاری.

حسن حسین‌نیا

اصلاح عملیات بازارگردانی و ضابطه مند بودن عرضه‌های اولیه متناسب با شرایط بازار در کنار تلاش در جهت آگاهی بخشی و اقناع نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار در جهت حفظ منافع سهامداران و سرمایه گذاران بخش تولید می تواند راه‌گشا باشد. در این راستا ضروریست تا مدیریت و سکاندار بازار سرمایه فردی استوار بوده و خود توانایی درک و قبول سود قابل انتظار و منطقی سهامداران را داشته باشد.

برزو حق شناس

سوای مسائل كلان اقتصادی در حوزه درون سازمانی، بازنگری جدی در دستورالعمل بازارگردانی و توقف معاملات الگوريتمی تا زمان بررسی كامل و تدوين آيين نامه جديد براي آن می‌تواند راهکار برون رفت بورس از اوضاع کنونی باشد.

حسین خزلی

مذاکره و پیگیری برای کاهش نرخ بهره بین بانکی از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار.

مجتبی دیبا

جلب اعتماد سرمایه‌گذاران فعلی و پرهیز از دادن پالس رها بودن بازار به معنی داشتن متولی با اراده در شرایط بحرانی، جلوگیری ا. قیمت‌گذاری دستوری و تشویق به رقابت در بازارها به جای انحصار، تقویت نقش بازار سرمایه در تأمین مالی، بالابردن شفافیت در بازار، ثبات مقررات و از بین رفتن مقررات خلق الساعه و بدون پشتوانه نظری و فکری در بازار.

احسان رضاپور

جلوگیری از دست‌اندازی‌های ارکان مختلف در بازار و سود شرکت‌ها.

سینا رهبرشهلان

سازمان باید پذیره‌نویسی‌ها را مدتی متوقف کند. اصلاح دستورالعمل بازارگردانی به شکل جدی دنبال شود تا به تدریج اعتماد به بازار برگردد.

مهدی ساسانی

عدم دخالت دولت در سازوکار فعالیت قانونی شرکت‌ها، عدم قیمت‌گذاری دستوری محصولات و همچنین جدیت روسای سازمان برای دفاع از حقوق به‌حق سهامداران در مقابل دولت.

مهرناز سلطانی

ارزش معاملات پایین در شرایط کنونی مهمترین ویژگی وضعیت فعلی بازار سرمایه است. برای خروج از رکود و‌ بازگرداندن رونق معاملات ، اولین راهکار بازگرداندن اعتماد از دست رفته سهامدار است و همچنین به طور‌ محدود و‌ موقت، اتخاذ یک سری سیاست‌های حمایتی مانند تزریق نقدینگی به بازار و‌ سیاست های تشویقی مانند انتشار اوراق تبعی.

مجتبی سلطانی

توقف عرضه اولیه ها و پذیره نویسی صندوق ها، جلوگیری از معاملات بازارگردان‌ها و الگوریتم‌ها تا اصلاح قوانین، تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودروسازها و تجدید ارزیابی ها و تسعیر ارز بانکی‌ها.

مهدی سماواتی

پذیرفتن توافق و ارتباط با دنیا ولاغیر.

ابراهیم سماوی

در شرایط فعلی با توجه به شرایط بازار و ارزندگی آن و همچین با پیش‌بینی افت p/e ttm بعد کف تاریخی پس از انتشار گزارشات شش ماهه مسئله اعتمادسازی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.


معاملات الگوریتمی دلیل افت بورس است؟


در این راستا پیشنهاد می‌شود سازمان بورس با اعمال حمایت‌های واقعی همچون عدم اجبار بازارگردان‌ها به ایفای تعهد در سمت فروش، حمایت صندوق توسعه بازار از سهام کوچک و متوسط ارزنده و همچین احقاق حقوق سهامداران در حوزه عدم قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مربوطه و پیگیری مطالبات شرکت‌های اوره‌ای، نیروگاه‌ها و …

از طریق دارایی‌های مالی دولت به بازیابی اعتماد از دست رفته کمک کند.

پیمان شوریابی

انتشار اوراق تبعی برای سهم‌های بزرگ و همچنین پیگیری عدم قیمت گذاری بر روی انواع تولیدات شرکت‌های بورسی.

علی عصاری

ورود سرمایه به بازار و عدم سرکوب بازار توسط سیاست‌‌گذار. اگر حالت دوم رفع شود به خودی خود سرمایه وارد بازار خواهد شد.

مریم محبی

ایجاد فضای شفاف و امن سرمایه گذاری برای سهامدارن خرد.

این مهم، از مسیر جلوگیری از مداخله نهادهای مختلف، جلوگیری از رانت‌های اطلاعاتی، جلوگیری از قیمت‌گذاری‌های دستوری و به رسمیت شناختن حقوق سهامداران خرد امکان‌پذیر است.

محمود مرادی

بهبود وضعیت نرخ گذاری دستوری محصولات شرکت‌ها و تصمیمات غیر کارشناسی نهادهای دولتی مانند سازمان برنامه‌ و بودجه در بحث نحوه جبران کسری بودجه.

حسین مریدسادات

عزل رياست سازمان بورس، عزل مدیران ميانى و انتخاب مدير سازمان بر اساس شايسته سالاری كه پيگير مطالبات سهامداران باشد. به همراه حذف تمامى دست‌اندازى‌هاى دولت در قيمت‌گذارى‌هاى دستورى و ارائه برنامه مدون جهت ارائه عرضه اوليه و پذيره نويسى تا پايان سال و پايان معاملات الگوريتمى در بازار.

بهراد موسوی

سازمان بورس باید با نظارت دقیق‌تر بر عملکرد بازارگردان‌ها از التهابات احتمالی جلوگیری کند.

نیما میرزایی

سازمان به پشتوانه جامعه بزرگ سهامداری (البته با نهایت درایت) می‌بایست پیگیر تعدیل تصمیمات سایر مراجع در خصوص متغییرهای تاثیرگذار بر بازار از جمله نرخ تسعیر ارز، بهره و… باشد.

نیما نائینیان

عدم دخالت دولت، نهادهای دولتی، سازمان بورس و ارکان در قانون‌گذاری، روند معاملات و سایر موارد.

امیر ندیری

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار، حذف قیمت‌گذاری دستوری در همه صنایع است.

سهیلا نقی‌پور

طی چند روزه گذشته اقدامات مثبتی از سوی سازمان اتخاذ شد از جمله ملزم نکردن بازارگردان‌ها به ایفای تعهدات بازارگردانی در ورود سفارش فروش و انجام معامله در سمت فروش و همچنین خبر جدید مبنی بر تزریق منابع جدید به صندوق تثبیت و صندوق توسعه.

ادامه دار بودن این روند می‌تواند در کوتاه مدت بازار را به ثبات رساند و در بلندمدت زمینه رشد پایدار آن را فراهم سازد.

سیاوش وکیلی

شرایط اخیر حاکم بر وضعیت بازار سرمایه متاثر از عوامل متعددی و در اکثر موارد خارج از کنترل سازمان بورس است.

لذا صرفا اگر راهکار را در انجام اقدام یا اقداماتی از سمت سازمان بورس و بدون نقش سایر بازیگران به‌ویژه دولت و مجلس بدانیم، عملا اقدام موثری متصور نیست.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان