صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد خبر : 95117

حسن کاظم زاده به شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

معاملات الگوریتمی دلیل افت بورس است؟

معاملات الگوریتمی دلیل افت بورس است؟
این روزها برخی‌‎ها معاملات الگوریتمی را دلیل افت بورس می‌دانند اما معاملات الگوریتمی چه تاثیری بر بازار دارند؟

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: این روزها بازار درگیر یک عدم تمایل و تقاضا برای خرید سهام و حضور در بورس است که اتفاقات کلان کشور در چهار سال گذشته اصلی‌ترین دلیل این مسئله است.

وی ادامه داد: تصمیماتی که در اواخر دولت گذشته و دولت فعلی گرفته شده است منجر به این شده که درآمد شرکت‌ها همگام با تورم رشد نکند و از طرفی دیگر هم هزینه شرکت‌ها با تورم رشد می‌کند، از طرفی هم انرژی از سوی دولت به شدت گران شده و از گران‌ترین انرژی‌ها به شرکت‌های صنعتی ایران تحویل داده می‌شود و معافیت‌های مالیاتی برای جبران کسری بودجه برداشته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گاهی اوقات می‌بینیم که بورس به دلایل مختلف روند مثبت هم می‌گیرد مانند اتفاقی که اواخر سال گذشته و اوایل امسال رخ داد و به دلیل رشد دلار قیمت سهم‌ها هم رشد کرد اما تا زمانیکه تصمیمات اقتصادی دولت برای فشار به درآمد شرکت‌ها و افزایش هزینه‌ها باشد، تمایلی برای خرید سهام وجود نخواهد داشت.

معاملات الگوریتمی دلیل افت بورس است؟

وی ادامه داد: روزهایی که حوزه‌های کلان بهم ریخته است این عدم تقاضا بیشتر به چشم می‌آید و در روزهای آرام این مسئله کمتر به چشم می‌آید اما در هر حال روند کلی است که بر بورس ایران سوار است.

کاظم زاده در پاسخ به این شائبه که برخی از سهامداران معاملات الگوریتمی را دلیل افت بورس می‌دانند، عنوان کرد: بعضاً فکر می‌کنیم الگوریتم‌ها یا تصمیمات سازمان بورس روی منفی بازار تاثیر دارد. اینها بر بازار بورس تاثیر دارد اما وقتی کلان مسئله مشکل دارد این موارد را نمی‌توان جزو دلایل اصلی به شمار آورد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مورد الگوریتم‌ها هم فکر می‌کنم آنچنان سهمی ندارند که روند را تغییر دهند. روند به دلایلی که گفته شد خراب است و برخی روزها الگوریتم‌ها هم به چشم می‌آیند.

مصاحبه از بهرام توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان