به گزارش شهر بورس، ابراهیم رئیسی در نشست خبری پنجشنبه 25 آبان ماه در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: دولت در کنار تکمیل طرح‌ها و پروژهای عمرانی تلاش کرده است با اقداماتی نظیر کنترل نقدینگی رشد تورم را متوقف کند و آمار بانک مرکزی در این زمینه که کاهش رشد نقدینگی از ۳۲ درصد به ۲۶.۵ درصد را نشان می‌دهد نشانگر همین مسئله است.

همچنین رئیسی عدم کسری بودجه در دو سال گذشته را از دیگر اقدامات دولت در زمینه کنترل تورم دانست و گفت‌: در زمان آغاز به کار دولت ما با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بودیم که توانستیم با تولید، ایجاد درآمد برای کشور و کنترل منابع و مصارف و نه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول، کسری بودجه را جبران کنیم.


بیشتر بخوانید:سهامداران متضرر در بورس چه کنند؟


وی در ادامه درباره افزایش قیمت برخی کالاها در کشور به افزایش قیمت کالاهای اساسی در سطح منطقه و جهان و تجربه تورم دو رقمی در برخی کشورهای اروپایی متاثر تحولات بین المللی اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات و تمهیدات انجام شده از جمله توزیع کالا برگ تلاش می کنیم از نوسانات قیمت کالاها در سبد معیشتی مردم جلوگیری کنیم به نحوی که قیمت‌ها بدون نوسان برای مردم قابل پیش بینی باشد که به آرامش بازار و مردم کمک خواهد کرد.

تورم مهر 1402

اما مطابق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال 39.2 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر خانوارهای ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات، در مهر ماه امسال نزدیک به 40 درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته کرده‌اند. تورم نقطه‌ای در شهریور ماه 39.5 درصد بوده است.

همچنین تورم سالانه از 46.1 درصد در شهریور ماه به 45.5 درصد در مهر ماه رسیده است. به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر سال گذشته، بالغ بر 45 درصد افزایش یافته است.

بنا به آخرین داده‌های مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده، تورم ماهانه در مهر ماه امسال 2.3 درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم شهریور ماه 2 درصد بوده است. بر این اساس می‌توان گفت که سرعت افزایش سطح قیمت‌ها در مهر ماه نسبت به ماه گذشته‌اش افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم خوراکی‌ها از 1.5 درصد در شهریور ماه به نیم درصد در مهر ماه رسیده است. به عبارت دیگر از سرعت افزایش قیمت خوراکی‌ها در مهر کاسته شده است.

اما در مقابل اوضاع برای اقلام غیرخوراکی و خدمات چنین نبوده و تورم ماهانه غیرخواراکی‌ها از 2.3 درصد در شهریور به 3.3 درصد در مهر ماه رسیده است.

بنابراین می‌توان گفت که عمده افزایش قیمت‌ها در نخستین ماه پاییز 1402، از سمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بوده، به گونه‌ای که تورم غیرخوراکی‌ها بالغ بر 6 برابر تورم خوراکی‌ها بوده است.

بر خلاف اینکه در مهر ماه سرعت تورم ماهانه افزایش یافته، تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه روندی نزولی داشته‌اند. تورم نقطه‌به‌نقطه در مهر ماه امسال 39.2 درصد برآورد شده، به عبارت دیگر خانوارهای ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات، در مهر ماه امسال نزدیک به 40 درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته کرده‌اند. تورم نقطه‌ای در شهریور ماه 39.5 درصد بوده است.

همچنین تورم سالانه از 46.1 درصد در شهریور ماه به 45.5 درصد در مهر ماه رسیده است. به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به مهر سال گذشته، بالغ بر 45 درصد افزایش یافته است.

علت نزولی شدن تورم‌ها سالانه و نقطه‌به‌نقطه، روند نزولی تورم ماهانه در ماه های قبل‌تر است، چنانچه روند صعودی تورم که در مهر ماه به وجود آمده در ماه‌های آتی نیز تکرار شود، شاهد افزایش تورم نقطه و سالانه نیز تا پایان سال خواهیم بود.

منبع: اکو ایران