تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر : 96424

اختصاصی شهر بورس/

دیوان عدالت اداری مصوبه سازمان بورس را ابطال کرد

دیوان عدالت اداری مصوبه سازمان بورس را ابطال کرد
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اقدام به ابطال ماده ۴۴ دستورالعمل آیین رسیدگی به اختلافات در هیأت داوری قانون بازار اوراق بهادار کرده است.

به گزارش شهر بورس، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در رای جدید خود که روز ۲۹ مهر ۱۴۰۲ در روزنامه رسمی کشور منتشر شده، اقدام به ابطال ماده ۴۴ دستورالعمل آیین رسیدگی به اختلافات در هیأت داوری قانون بازار اوراق بهادار کرده است.

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، هیئت داوری، نهادی است که به‌منظور حل اختلافات و دعاوی حرفه‌ای میان فعالان بازار بورس از قبیل کارگزاران، بازارگردانان، مشاوران سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران و … با حضور سه عضو تشکیل می‌شود که یک عضو توسط رئیس قوه قضاییه از بین قضات و دو عضو دیگر از بین صاحب‌نظران در زمینه‌‌های اقتصادی و مالی انتخاب می‌شود.

در ماده ۴۴ دستورالعمل مورد شکایت، چنین پیش‌بینی شده بود که در دعاوی طرح‌شده نزد هیئت داوری، آرای این هیأت با نظر موافق «قاضی» و حداقل یک عضو دیگر صادر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت پرونده معاملات ۱۷ اردیبهشت از زبان رئیس سازمان بورس


بر این اساس، ضمن اینکه لزومی به مشارکت هر سه عضو در صدور رأی وجود نداشت بلکه نظر عضو قاضی دارای ارزشی بالاتر از نظر دو عضو دیگر تلقی شده بود.

حال هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مقرره را خلاف قانون آیین دادرسی مدنی و قانون بازار اوراق بهادار تشخیص داده و اقدام به ابطال آن کرده است.

این رأی دیوان عدالت اداری از این جهت که رأی قاضی عضو هیئت داوری را مساوی و یکسان با آرای سایر اعضا دانسته، مورد توجه محافل حقوقی قرار گرفته است.

گفتنی است سازمان بورس در لایحه تقدیمی خود به دیوان عدالت اداری استدلال‌های گوناگونی برای دفاع از صحیح بودن این مقبره مطرح کرده بود که هیچ‌کدام مورد قبول قضات این دیوان قبول نگرفت.

در نهایت با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری هیات داوری بازار اوراق بهادار یک مرجع داوری تلقی می شود که مستند به رای هیات عمومی آرای هیات داوری قابل اعتراض، توقف و تجدیدنظرخواهی در کلیه مراجع قضایی و دادگاه ها است.

دیوان عدالت

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان