شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر : 56482

رئیس سازمان بورس:

دولت به بورس حساس است/ مراقب سهام خود باشید

دولت به بورس حساس است/ مراقب سهام خود باشید
رئیس سازمان بورس به سهامداران اطمینان خاطر داد که دولت نسبت به بازار سرمایه حساس است و سرمایه گذاران مراقب سهام خود باشند.

به گزارش شهر بورس، مجید عشقی در برنامه زنده تلویزیونی تهران بیست شبکه پنج سیما، اظهار داشت: در این دو سال، روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. این دوران هم برای سرمایه گذاران و هم برای تصمیم گیرندگان سخت بود. با توجه به صعود هیجانی و ورود انبوه مردم، با چالش جدی مواجه بودیم. در سال 99، عموم جامعه وارد بورس شدند.

وی افزود:  ورود عموم مردم و ریزش بازار، در بسیاری از بازارها اتفاق می‌افتد، اما نکته دردآور این بود که عموم مردم وارد بازار شدند. سازمان بورس بحث حمایت از سرمایه گذاران را از یک طرف و ایجاد بازاری منصفانه، شفاف و کارا را از طرفی دیگر پیگیری کرد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه «دولت به بازار سرمایه حساس است»، خاطرنشان کرد: بدون سرمایه گذاران، بازار مالی بی معناست و هیچ کدام از اهداف دولت برای توسعه، بدون سرمایه گذار اتفاق نمی‌افتد. باید بازاری کارا داشته باشیم و تمام تلاش مان در این راستا بود. برای این کار سعی کردیم، التهابات سال گذشته را مدیریت کنیم و تمام مسائل و اتفاقات رخ داده در بازار اعم از تصمیمات اتخاذ شده توسط سیاست گذاران را کنترل کنیم.


بیشتر بخوانید : بررسی دو سناریو برای خودرو و خساپا


عشقی ادامه داد: تعامل خوبی با دولت داشتیم و تصمیماتی که در اواخر دی و اوایل بهمن گرفته شد، آرامش نسبی ایجاد کرد و از اسفندماه شرایط بازار بهبود یافت. در مقطعی، بازارهای جهانی نوسانات شدید پیدا کردند. با توجه به جنگ اتفاق افتاده، سهام شرکت‌های ما هم نوسان پیدا می‌کنند، اما سعی کردیم در این زمان، نقدشوندگی بازار حفظ شود. کماکان اثرات این دو سال سخت، وجود دارد و سعی خواهیم کرد با تدابیری که اندیشیده شده، اثرات نوسانات را بر بازار کاهش بدهیم.

مسیر رشد اقتصاد کشور از بورس می‌گذرد

وی به تشریح نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: ارزش بازار ما، تقریباً معادل GDP کل کشور است و دولت بسیار به بازار سرمایه حساس است. اگر قرار بر رشد اقتصاد کشور باشد، مسیر آن از بازار سرمایه و ورود سرمایه های مردم به اقتصاد اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان بورس عنوان کرد: در جلسه‌ای که با دولت مردان داشتیم، تاکید داشتیم که ثبات تصمیمات دولت باید حفظ شود و دولت به حرف‌های زده عمل کند. همچنین باید دولت در تصمیمات خود بر تاثیر آن بر بازار سرمایه توجه داشته باشد.

عشقی درمورد کاهش نرخ بهره بین بانکی، تصریح کرد: نزدیک به یک ماه پیش با بانک مرکزی به توافق رسیدیم که بحث نرخ بهره افزایش نیابد که این موضوع به بازار سرمایه کمک کرد. در خصوص کمک به صندوق تثبیت، چهار مورد واریزی اتفاق افتاد و در مواقع ضروری به بازار ورود می‌کند.

آخرین وضعیت صندوق‌های دولتی

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت صندوق‌های ETF دولتی دارا یکم و پالایش، بیان داشت: تصورمان این بود که خیلی زودتر بتوانیم به جمع بندی برسیم و در آن مقطع اساسنامه آنها در هیئت دولت تصویب شود که فرایند سختی برای آن وجود داشت. بحث این صندوق‌ها بسیار تخصصی است و باید اساسنامه آنها را بند به بند بررسی کنیم.

رئیس سازمان بورس یادآور شد: تصویب این اساسنامه در دولت زمان‌بر است، اما امیدواریم در هفته آینده اساسنامه دارا یکم و پالایش را اصلاح کنیم و اینها در نزدیکی nav خود معامله شوند و با اصلاحاتی که انجام می‌شود، این صندوق‌ها می‌توانند در قیمت nav خود معامله شوند.

دولت به بورس حساس است

عشقی به افزایش مجوزهای صادره از سوی سازمان بورس طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از سال 88، هیچ مجوزی برای کارگزاری‌ها صادر نمی‌شد. با اقدامات انجام شده، دستورالعملی ابلاغ شد و نزدیک به 15 مجوز برای کارگزاری‌ها صادر شد. در سال 99، صف‌های طویلی برای کارگزاری‌ها تشکیل می‌شد و اکوسیستم بسته شده بود. با صدور مجوزهای جدید، متخصصان جدیدی وارد این صنعت شده و انحصار چندین ساله شکسته است.15 مجوز جدید صادر شده و این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: بالغ بر 29 مجوز برای سبدگردان‌‎ها و 70 مجوز برای صندوق‌ها صادر کردیم. همواره بر سرمایه گذاری غیرمستقیم تاکید داشتیم و یکی از صندوق‌های مورد نیاز، صندوق تضمین اصل بود. صندوق‌های اهرمی نیز راه اندازی شده و برای سلایق مختلف، صندوق‌های مختلفی راه اندازی شد. صندوق‌های املاک و مستغلات هم آینده بسیار خوبی دارد.

عرضه خودرو در بورس کالا، پیروزی شفافیت بر دلالان بود

رئیس سازمان بورس درمورد عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: یکی از برنامه‌های اصلی افزایش ضریب نفوذ بورس‌های کالایی است. زمانی که ما کالاهای تولید شده در کشور را در بورس عرضه می‌کنیم شفافیت ایجاد و کالا با قیمت مناسبی عرضه می‌شود.

عشقی عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا، پیروزی شفافیت بر دلالان بود و ادامه این روند، نیازمند ادامه همکاری تمامی دستگاه‌هاست. وزارت صمت در این عرضه‌ها کمک کرد و این همکاری اگر ادامه پیدا کند، قطعاً به خودروسازان و مصرف کنندگان کمک خواهد کرد. هر کدام از خودروهای پذیرفته شده امیدنامه دارند و زمان عرضه آن اعلام شده است و این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

بسته شدن نماد خط قرمز ماست

وی در واکنش به متوقف بودن نمادهای مختلف بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: یکی از خطوط قرمز ما بسته شدن نماد است. این کار تنبیه سهامدار به حساب می‌آید. در این راستا، از سال گذشته بخش عمده‌ای از سهم‌های بسته شده را بازگشایی کردیم و برخی از سهام عدم شفافیت‌های بسیار بالایی دارند و صورت‌های مالی به هیچ وجه شفاف نیست و ایرادات بسیار جدی دارند. تلاش کردیم بسته شدن نمادها را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان بورس، نیاز بازار به نظارت‌های هوشمند را ضروری دانسته و گفت: بازار نیازمند نظارت‌های هوشمند و سیستمی است. سعی کردیم با دادن کلیپ‌های آموزشی، تخلفات رخ داده را به مردم اعلام کنیم.


بیشتر بخوانید : تعلیق نماد معاملاتی فولاد مبارکه در بورس


عشقی به بیان اقدامات انجام گرفته توسط سازمان بورس پرداخت و ادامه داد: یکی از کارهای خوب انجام شده، بحث پرداخت الکترونیکی سود سهام بود و همه سودها در سال آینده به شکل الکترونیکی پرداخت می‌شود. نمایش کامل عمق مظنه برای همه سرمایه گذاران، دیگر کار مثبتی بود که انجام شد. این مورد، خواسته فعالان بازار بود که ارکان و کارگزاری‌ها تلاش شبانه‌روزی داشتند و عدالت بین معامله گران ایجاد شد.

وی با اشاره به وضعیت بنیادی مناسب سهام شرکت‌ها، اظهار داشت: بازارهای مالی به صورت چرخه‌ای حرکت می‎کنند و پس از صعود تند، نزول دارند. میزان سودآوری شرکت‌ها در سه ماهه اول امسال 45 درصد و سودهای توزیع شده 60 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. شرکت‌ها از لحاظ بنیادی مشکلی ندارند.

رئیس سازمان بورس خطاب به سهامداران گفت: علی‌رغم تورمی که وجود داشت، قیمت سهام درجا زده است، اما به سهامداران توصیه می‌کنم که با دقت معاملات خود را انجام بدهند، صبور بوده و مراقب سهام خود باشند. این چرخه به پایان خود نزدیک می‌شود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 16 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان