شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۲۱
کد خبر : 69836

دود تیراندازی در چشم بازار ارز

دود تیراندازی در چشم بازار ارز
جنگ، تحریم، مشاجره لفظی میان سیاستمداران و تورم از ریسک‌های سیستماتیک هستند که در این مدت بازار ارز ایران را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

به گزارش شهر بورس، بررسی خبرها و روند قیمت ارز در یک ماه گذشته نشان‌دهنده افزایش سطح ریسک سیستماتیک در جامعه است. تحریم‌ها و فشارهای سیاسی بر ایران هم در این مدت بالا بودن سطح ریسک‌ها را تایید می‌کند. متاسفانه آنچه وضعیت بازار ارز را ملتهب کرده سطح بالای همین ریسک‌های سیستماتیک است که باعث معاملات هیجانی در بازار ارز شده است. با افزایش و تکرار ریسک‌های سیاسی خارجی در بازار ارز در مدت اخیر، بازار با حساسیت بیشتری اخبار سیاسی را دنبال می‌کند و به آن واکنش شدیدتری نشان می‌دهد که نشان‌دهنده سطح هیجانات در بازار ارز است.

روز پنجشنبه آمریکا یک‌ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند که در افزایش قیمت در روز پنجشنبه بی‌تاثیر نبود ولی دود تیراندازی در سفارت باکو در روز جمعه هم در چشم بازار ارز رفت و رشد قیمت های پشت خطی در روز تعطیل نگذاشت که بازار ارز در پایان هفته استراحت کند. واکنش تند جمهوری آذربایجان و ربط انتقام‌جویی شخصی به سطح دولتی، مسأله‌ای است که نگرانی ها را از افزایش اختلافات میان ایران و آذربایجان بالا برده است.

با وجودی که مسولان کشور در روز قبل به دنبال آگاهی بخشی به همسایه شمالی درباره حواشی و زوایای حادثه برا ی کاهش تنش ها بوده اند ولی اظهار نظر ها و ملاقات کسانی مانند سفیر اسرائیل با دستیار رییس جمهور آذربایجان ،نگرانی ها را از اختلاف افکنی بیشتر افزایش می دهد. به طور کلی افزایش التهابات و هیجانات خرید در بازار ارز باعث شده تا هیجان تعیین کننده روند قیمتی باشد.

وقتی تغییر رییس بانک مرکزی و اقدامات بازارساز برای کنترل بازار ارز نتوانسته دلار را در پایین مقاومت ۴۳ هزار تومانی ‌تثبیت کند یعنی آنچه نبض بازار را در دست گرفته افزایش هیجانات ناشی از ریسک های سیستماتیک است.‌

حال اگر در چنین شرایطی از حجم اخبار منفی سیاسی کاسته شود و خبری منتشر شود که نشان دهد سطح ریسک های سیاسی علیه ایران در حال کاهش و تعدیل است و امید های کاهش ریسک ها را به بازار مخابره کند، بازار ارز می تواند یک عقبگرد چشمگیر را تجربه کند به همین دلیل هیجانات بالا در بازار ارز در مقطع کنونی شمشیر دولبه ای است که ریسک را برای خریداران و فروشندگان بالا می برد.

بررسی گزارشات ده ماهه تجارت ایران نشان میدهد که تراز تجاری کشور در بازه منفی ۲.۳ میلیارد دلاری قرار گرفته است هر چند رقم فوق مقدار بالایی نیست ولی با توجه به سطح ریسک های سیاسی و اقداماتی که در بازه یک‌ماهه علیه ایران برای محدود کردن تجارت و ورود ارز به کشور انجام شده کاهش واردات مانند آنچه که روسیه اتخاذ کرد انتظارات افزایش بازار ارز را تعدیل می کند زیرا نگرانی بازار از فشار بر منابع ارزی را کاهش می دهد و واکنش های هیجانی به اقدامات سیاسی کم می‌شود.


بیشتربخوانید: ماجرای تلخ توزیع ارزهای ۲۸۵۰۰ و تکرار دوباره تاریخ


ربع سکه خلاف جهت حرکت کرد

اونس طلا از سقف ۱۹۴۵ دلاری به محدوده ۱۹۲۰ دلار برگشته زیرا رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بهتر از انتظارات بود و مطالبات بیکاری در بازه نه ماهه به حداقل رسیده است همین مسئله باعث شده تا بازار برای فدرال رزرو دست بازتری را برای جلسه ماه فوریه و سیاست گذاری در این ماه پیش بینی کند و قیمت اونس کاهش یابد.

با وجودی که اونس طلا در کانال ۱۹۰۰ دلاری تثبیت شده ودر شرایطی که تمام سکه، دلار و طلای آب شده به مقاومت ها حمله می کنند ربع سکه در پایان هفته قبل به سمت حمایت ها حرکت ‌کرد که ناشی از عرضه گواهی ربع سکه در بورس و حباب بالای آنست.

هشدار خروج پول از بازار سرمایه برای بازار ارز

بازار سرمایه ذاتا ریسک گریز است، در هفته گذشته نامه رییس شورای رقابت درباره توقف عرضه خودرو در بورس موجب سقوط بازار سرمایه شد و به گفته رییس بانک مرکزی ضرر صد هزار میلیارد تومانی را به سهامداران زد.

حال تیراندازی روز قبل سفارت باکو می تواند احتیاط در میان معامله گران را افزایش دهد و مانع از ورود قابل توجه سرمایه به بازار شود که باید دید بازار چه واکنشی نشان خواهد داد. ولی در صورتی که خروج پولی که در هفته گذشته شروع شده روند جدی به خودش بگیرد می تواند برای بازار ارز و طلا نگران‌کننده باشد زیرا بازدهی مثبت این بازارها می تواند پول های خارج شده از بورس را جذب کند و به افزایش هیجانات در این بازار دامن بزند.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 6 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان