شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۳:۳۸
کد خبر : 69813

ماجرای تلخ توزیع ارزهای ۲۸۵۰۰ و تکرار دوباره تاریخ

ماجرای تلخ توزیع ارزهای ۲۸۵۰۰ و تکرار دوباره تاریخ
بانک مرکزی اعلام کرد ارز مورد نیاز واردات را تامین خواهد کرد. این موضوع نگرانی فعالان اقتصادی را از توزیع ارزهای 28500 تومانی بیشتر می کند.

به گزارش شهر بورس، بازار ارز فراز و نشیب های خود را دارد. حالا فاصله قیمتی ارزهای نرخگذاری شده در سامانه نیما با بازار آزاد به واسطه آنچه که رئیس کل بانک مرکزی از آن به عنوان فضاسازی های روانی و رسانه ای یاد می کند، بسیار بالا است و همین امر بیم ارزپاشی و بیش اظهاری برخی واردکنندگان را بسیار بالا برده است. در این راستا، بانک مرکزی اعلام کرد، ارز مورد نیاز واردات را تامین خواهد کرد. این موضوع نگرانی فعالان اقتصادی را از توزیع ارزهای ۲۸۵۰۰ تومانی بیشتر می کند.

ماجرای تلخ توزیع ارزهای ۲۸۵۰۰

کمتر کسی تجربه ارزهای ۴۲۰۰ تومانی را از یاد برده است؛ ارزهایی که نام آنها با نام معاون اول رئیس جمهور وقت گره خورده بود و فاصله این نرخ با آنچه که در بازار آزاد اتفاق می افتاد، تقریبا شبیه به همین چیزی است که این روزها در بازار رقم خورده و فاصله قیمتی حدود ۱۵ هزار تومانی را با نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی در سامانه نیما رقم زده است.

هفته جاری بود که اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی طی اطلاعیه ای در سامانه سنا اعلام کرد که شرکت های صرافی موظفند تامین و پرداخت ارز برای گواهی های ثبت آماری را صرفا بر حسب ارز مندرج در گواهی ها انجام دهند. در این اطلاعیه آمده بود که تامین و پرداخت ارز به ارزی غیر از ارز مندرج در گواهی ثبت آماری مصداق تخلف بوده و در صورت مشاهده اقدامات نظارتی این بانک در خصوص صرافی اعمال خواهد شد. در واقع این بانک اعلام کرده بود که هدف از ابلاغ این اطلاعیه تطبیق سیاست ها و نقشه تجاری با سیاست های ارزی کشور بوده است.

دولت البته می گوید که درآمدهای ارزی رشد داشته و هیچگونه محدودیتی در این حوزه وجود ندارد، بنابراین بساط ارزپاشی را هم گسترده تر کرده و اعلام نموده که همه نیازهای ارزی تامین خواهند شد؛ همان وعده ای که اسحاق جهانگیری و محمدباقر نوبخت در دولت گذشته و پس از تصمیمی که برای توزیع ارزهای ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده بود، دادند و بعد از گذشت مدتی، با بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که تدوین و ابلاغ شد، ورق برگشت و تنها عده ای خاص می توانستند از دلارهای رانتی استفاده کنند.
اکنون هم بانک مرکزی اعلام کرده که با توجه به رشد درآمدهای ارزی در دسترس، هیچگونه محدودیتی در تامین ارز مورد نیاز تجارت خارجی کشور وجود ندارد و این سیاست به منظور بهینه سازی منابع و مصارف ارزی و جلوگیری از ایجاد مازاد یا کسری تقاضا برای یک یا چند ارز در مقاطع زمانی خاص و کوتاه مدت و نیز تسهیل جریان تجاری و ارزی کشور اتخاذ شده است؛ هر چند که در این اطلاعیه این اقدام بخشی از سیاست های ارزی جدید بانک مرکزی به منظور بهینه سازی و ثبات بخشی به بازار ارز کشور و هماهنگی کامل سیاست های ارزی و تجاری کشور است.

بررسی های میدانی از رفت و آمدهای تجار و فعالان اقتصادی به خصوص طیف واردکنندگان به بانک مرکزی حکایت دارد و همچنان کارچاق کن های برخی از واردکنندگان در تلاش هستند تا پرونده های تامین ارز آنها زودتر به نتیجه برسد. موضوعی که به گفته برخی فعالان بازار، مسبوق به سابقه بوده و در گذشته هم همین روند رخ داده است.

بدتر از همه آنها با جریان کنونی و دسترسی برخی به ارزهای ارزان ۲۸۵۰۰ تومانی با توجه به نوسانات اخیر قیمت دلار در بازار آزاد، بخشی از این ارز قطعا به مصرف قاچاق خواهد رسید و باز هم هزینه های این تصمیمات اشتباه از جیب مردم بیرون خواهد رفت.

به خصوص اینکه محمدرضا فرزین هم در دوره‌ای که در بدنه دولت دهم حضور داشت و هم در دوره ای که دولت تدبیر و امید سکان کار را به عهده داشت، این تجربه تلخ را در مورد بازار ارز داشته و شاهد فضایی بوده که در آن برخی از رانت ارزهای ارزان بهره گرفتند و این مردم بودند که از توزیع این ارزهای رانتی بی نصیب ماندند.

حالا هم دوباره در به همان پاشنه می چرخد و آنگونه که فعالان اقتصادی و اقتصاددانان می گویند، نتیجه منفی آن از هم اکنون مشخص است. یکی از فعالان بازار ارز گفت: هجوم تقاضاهای کاذب برای تامین ارز واردات بسیار رونق گرفته و برخی هم با رد و بدل کردن پیام هایی به واردکنندگان تلاش دارند تا با دریافت هزینه ای، پرونده آنها را در اولویت دریافت ارز قرار دهند که این نقطه آغاز انحراف در توزیع منابع ارزی است.

منبع: اقتصادآنلاین

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان