شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر : 50006

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

دلایل ورود پول حقیقی به بورس/ دوران طلایی بازار با برجام آغاز می‌شود

دلایل ورود پول حقیقی به بورس/ دوران طلایی بازار با برجام آغاز می‌شود
سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه گفت: توقع داریم که 6 ماه پس از احیای برجام و با رفع محدودیت‌ها و تأثیرات عینی که بر اقتصاد و بازار سرمایه می‌گذارد منتظر شروع یک دوران طلایی در بازار باشیم.

سارا فلاح در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه در سال 1401 و دلایل ورود پول حقیقی به بورس، اظهار داشت: بازار بعد از عید روی خوشی به سهامداران نشان داده است و این را می‌توان از رشد قیمت‌ها و افزایش ارزش معاملات خرد سهام متوجه شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در زمستان سال گذشته ارزش معاملات در حدود 2 همت بود ولی بعد از عید شاهد رشد ارزش معاملات بودیم که امروز به 8 همت هم رسید و نکته بسیار مثبتی است.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال خساپا و خودرو | آینده خودرویی ها چه می شود؟


دلایل ورود پول حقیقی به بورس

وی ادامه داد: شاهد ورود پول حقیقی به بازار هستیم و حقیقی‌هایی که در نیمه دوم سال 1400 ترجیح داده بودند از بازار خارج شوند و این روزها ترجیح می‌دهند از صندوق‌های درآمد ثابت دوباره به بازار سهام ورود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل ورود پول حقیقی به بورس، خاطرنشان کرد: ارزان شدن و ارزنده بودن بازار در کنار رشد جهانی قیمت نفت که هم روی کرک اسپرد پالایشی‌ها اثر گذاشته و هم به صورت سنتی همواره تأثیر مثبتی روی بازار داشته است، از دلایل بازگشت حقیقی‌ها به بازار است.

پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2022

سارا فلاح تصریح کرد: قیمت نفت نسبت به اسفندماه و اوایل جنگ اوکراین و روسیه کاهش داشته ولی همان‌طور که در اول فوریه موسسه جی بی مورگان اعلام کرد، اگر اختلال در حجم صادرات روسیه در طول سال 2022 ادامه پیدا کند، نفت برنت می‌تواند تا بشکه‌ای 185 دلار تا پایان سال رشد داشته باشد.

وی ادامه داد: احتمالاً این افزایش نرخ منجر به کاهش عرضه سه میلیون بشکه در روز می‌شود، حتی اگر تولید نفت شیل هم به ماکسیمم خود برسد، نمی‌تواند این میزان تقاضا را پوشش دهد و نهایتاً با توجه به محدودیت‌های نیروی کار و عدم وجود زیرساخت‌های لازم تا پایان سال میلادی نمی‌توان انتظار تولید بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز از شیل را داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی دبیر مجمع بین‌المللی انرژی هفته پیش اعلام کرد که قیمت نفت ممکن است به 150 دلار در هر بشکه برسد. یکی از اصلی‌ترین دلایل کسری نفت، عدم تولید شرکت‌های نفتی آمریکایی به میزان قبل از پاندمی کووید 19 است که دلیل آن را می‌توان در محدودیت‌های ساختار نظام سرمایه و زنجیره آن بدانیم.

دلایل ورود پول حقیقی به بورس

سارا فلاح افزود: از طرف دیگر اوپک اعلام کرده است که برنامه‌ای برای افزایش تولید ندارد. با توجه به تمامی این مسائلی که گفته شد روند نفت را برای سال 1401 همچنان صعودی می‌بینیم و در صورت احیای برجام که تقریباً وقوع آن قطعی شده است، باعث می‌شود که دولت درآمد نفتی بسیار چشمگیری داشته باشد و همین انگیزه دولت را برای انتشار اوراق قرضه کم می‌کند و بازار سرمایه از این تهدید در امان می‌ماند.

وی با اشاره به دیگر پارامتر مهم تأثیرگذار در بازار طی سال 1401 گفت: احتمال تغییرات در سود بانکی دیگر پارامتر تأثیرگذار است که در صورت افزایش سود بانکی، این موضوع تأثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

تکنیکال شاخص کل و هم‌وزن چه می‌گوید؟

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت تکنیکالی بازار سرمایه تأکید کرد: از نظر تکنیکالی روند کلی بازار صعودی است و هر 3 ضلع مثلث آتش بازار که عبارت‌اند از حجم، قیمت و زمان روند صعودی را تأکید می‌کنند.

سارا فلاح به بررسی شاخص کل و هم‌وزن پرداخت و گفت: در حال حاضر شاخص کل در یک محدوده مقاومتی قرار دارد و احتمال یک اصلاح چند روزه و حتی پولبک به سطح یک‌میلیون و 400 هزار واحد وجود دارد. اما انتظار داریم بعد از یک استراحت کوتاه حداقل تا محدوده یک‌میلیون و 550 هزار واحد صعود کند.

وی ادامه داد: در شاخص هم‌وزن نیز وضعیت مشابه شاخص کل داریم و گام حرکتی قوی دیده می‌شود و بعد از اصلاحاتی انتظار داریم رشد خود را تا محدوده 472 هزار واحد ادامه دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه آیا در سال جاری همچنان توجه بازار به سهام شاخص ساز به دلیل حمایت دولت از این سهام خواهد بود یا شاهد تغییر پارادایم بازار و شیفت به سهام کوچک و متوسط خواهیم بود تصریح کرد: در صورت وقوع برجام و کاهش ریسک سیستماتیک و شروع چرخه ریسک‌پذیری احتمالاً شاهد پیشی گرفتن بازدهی شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ خواهیم بود.

دلایل ورود پول حقیقی به بورس

فلاح تأکید کرد: اگر به نمودار نسبت شاخص هم‌وزن به شاخص کل نگاه کنیم می‌بینیم که یک الگوی کنج نزولی شکل گرفته است و در صورت شکستن این کنج در خلاف جهت اصلی با اطمینان بیشتری می‌توان گفت که توجه بازار به سهام کوچک بیشتر شده است.

تأثیرپذیری مثبت گروه خودرویی از برجام

وی درباره توجه بازار به لیدرهای گروه خودرویی نیز اظهار داشت: در مورد خودرو و خساپا و اینکه در صورت ریزش این دو سهم آیا کل بازار قرمز می‌شود یا خیر باید توجه داشت که از نظر بنیادی برجام تأثیر مستقیمی بر این گروه و چند گروه دیگر دارد و با توجه به اخبار برجامی ما در میان‌مدت نگاه خوش‌بینانه‌ای به این دو سهم داریم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر خودرو در محدوده مقاومتی مهم 250 تا 270 تومان قرار دارد و شاهد استهلاک حرکتی و درجا زدن قیمت و شاهد آرایش اصلاحی هستیم. اولین محدوده‌ای که توقع داریم قیمت آنجا به اصلاح خود پایان دهد سطح میانگین متحرک با متد اکسپوننشیال با دوره تناوب 50 است.

وی افزود: خساپا هم همبستگی بسیار بالایی با نماد خودرو دارد و در نتیجه وضعیت مشابهی در نماد خساپا انتظار داریم.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال خساپا و خودرو | آینده خودرویی ها چه می شود؟


شروع یک دوران طلایی در بازار با رفع تحریم‌ها

سارا فلاح تأکید کرد: اگر بخواهیم روند کلی بازار را به صورت خلاصه پیش‌بینی کنیم می‌توان انتظار تجربه مشابه با دوره قبلی مذاکرات و نتیجه گرفتن آن در خرداد 94 داشته باشیم که پس از شکل گرفتن برجام، چند ماه بعد با برطرف شدن محدودیت‌های تحریمی شاهد شروع یک روند صعودی ماکرو در بازار بودیم که تا مدت‌ها ادامه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین با فرض گرفتن شرایط مشابه توقع داریم که 6 ماه پس از احیای برجام و با رفع محدودیت‌ها و تأثیرات عینی که بر اقتصاد و بازار سرمایه می‌گذارد منتظر شروع یک دوران طلایی در بازار باشیم.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 11 =

پراپ تریدینگ

کمان