شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر : 67150

سومین میزگرد تخصصی شهر بورس/

دلار 28500 تومانی شوآف است و تاثیر دو ماهه دارد

دلار 28500 تومانی شوآف است و تاثیر دو ماهه دارد
سینا رهبر شهلان در سومین میزگرد تخصصی شهر بورس گفت: دلار 28500 تومانی شوآف است و می‌تواند حداکثر دو ماهه داشته باشد.

به گزارش شهر بورس، سینا رهبر شهلان در سومین میزگرد تخصصی شهر بورس با موضوع «تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی بر اقتصاد کشور» با بیان اینکه فساد در دوره قاجار بیداد می‌کرد، اظهار داشت: در زمان قاجار امیرکبیر طی دو سال فساد را بسیار کم کرد و شعارش هم این بود که خودم دزدی نکردم و نگذاشتم معاونم هم دزدی کند اما امروز وابستگان به دولت یک زمین را نشانه گذاری کرده و می‌خرند و بعدا هم به بانک‌ها فشار می‌آورند تا تسهیلات بیشتر از توان بانک‌ها دریافت کنند.

وی به تشریح سیاست‌های مالی و پولی دولت یازدهم پرداخت و یادآور شد: اگر از سال ۹۲ تا ۹۶ انضباط مالی داشتیم به دلیل جلوگیری از اضافه برداشت موسسات مالی بود. اگر تخصیص منابع اصولی باشد و جلوی خلق پول گرفته شود، وضعیت اقتصاد هم درست می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، چون وضعیت سیاسی در ثبات و تعامل با جهان بود، نقدینگی افزایش نیافت و تا زمانی که دیدگاه‌های پوپولیستی‌ نداشتیم دنیا با ما همکاری می‌کرد.


بیشتر بخوانید: سینا رهبر شهلان: رشد اصلی بورس از آبان ماه شروع می شود


رهبر شهلان با استناد به ترازنامه بانک مرکزی، عنوان کرد: مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته اما در شش ماهه اسفند ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ افزایش ۳۵ درصدی را تجربه کرد. با چنین آماری هم به دنبال دلیل تورم هستند!

وی افزود: نسبت سپرده‌های قانونی هم سه دهم درصد افرایش یافته؛ یعنی پس اندازه مردم در بانک‌ها بیشتر شده اما مردم از نظر اقتصادی ضرر کرده‌اند.

وی در خصوص چگونگی جلوگیری از افزایش قیمت مسکن گفت: اساسی‌ترین کار برای بهبود وضعیت اقتصادی و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن این است که ترازنامه بانک مرکزی کوچک‌تر شود. از طرفی دیگر، دولت هم باید پایگاه اجتماعی و مردمی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل افزایش قیمت زمین و ملک، توضیح داد: دلیل اینکه هر روز زمین گران می‌شود به دلیل اضافه برداشت پول از بانک‌هاست و تا زمانی که جلوی این موضوع گرفته نشود این وضعیت ادامه می‌یابد.

اقتصاد نداریم، «اقفساد» داریم

رهبر شهلان تاکید کرد: ما امروز اقتصاد نداریم، بلکه «اقفساد» داریم، دولت مردان باید بدانند اقتصادهای سوسیالیستی هیچ‌گاه موفق نبودند، امروز کسی به دنبال ورود به اقتصاد روسیه و چین نیست اما همه به دنبال ورود به بازار آزاد هستند.

وی تصریح کرد: آقای سیف معمار اصلاح اقتصادی ایران بود، اما افرادی که افکار پوپولیستی دارند او را به محاکمه بردند و امروز که در صداوسیما حرف می‌زند، صدای اعتراض دولت بلند می‌شود؛ در حالی که دولت نباید جلوی حرف کارشناسان را بگیرد.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه «کشور ما در دوره گذار است و بعد از این دوره گذار شرایط بهتر می‌شود»، تاکید کرد: راهکار برون رفت از این وضعیت رفتار امیرکبیر گونه است که خودمان دزدی نکنیم و نگذاریم کسی هم دزدی کند.

رهبر شهلان ادامه داد: باید به بانک مرکزی ابلاغ شود هر بانکی اضافه برداشت آورد، آن را قبول نکند؛ حتی اگر به دستور رئیس جمهور باشد. اگر ریشه‌های فساد قطع شود اقتصاد این کشور هم درست می‌شود.

دلار 28500 تومانی شوآف است

وی درمورد تغییر رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا زمانی که موضوع اضافه برداشت بانک‌ها حل نشود، چه آقای فرزین بیاید و چه کسی دیگری مسئله قابل حل نیست و این نرخ دلار 28500 تومانی شوآف است و حداکثر تاثیر دو ماهه دارد.


بیشتر بخوانید: روند بورس از 3 سال گذشته متفاوت خواهد بود


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دلیل اینکه مردم در سه ساله اول دولت روحانی پول شان را در بانک‌ها گذاشتند، اعتماد مردم به دولت بود. در حال حاضر نسبت پول به شبه پول ۲۳ درصد شده که در تاریخ بعد از انقلاب بی سابقه است و این اتفاق هم دلیل دیگری جز بی اعتمادی به دولت ندارد.

آینده بورس چه می شود؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بازار سرمایه در ماه‌‎های گذشته، خاطرنشان کرد: با وجود افت شاخص در چند ماه اخیر، بسیاری از سهم‌های بزرگ ۲۰ درصد بیشتر از میانگین تورم بازدهی داشتند. پس همچنان بازار سرمایه سودهای خود را نصیب سهامداران می‌کند.

رهبر شهلان به انتقاد از توجه بیش از اندازه نسبت به شاخص کل پرداخت و ابراز داشت: اینکه برای تحلیل بورس به شاخص نگاه می‌کنند، اشتباه است. شاخص کل برای گزارش دهی به نهادها و ارگان‌ها طراحی شده، اما برخی‌ها از نگاه به شاخص کل دست برنمی‌دارند، در بسیاری مواقع شاخص منفی بوده اما شرکت‌های بزرگ و تک سهم‌ها سودده بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «آینده بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: سهم‌های ریالی مثبت خواهند بود اما برای ارزیابی سهم‌های دلاری‌ها باید به سیاست‌های دولت نگاه کنیم. رشد سود بانکی باعث می‌شود در سهم‌های بزرگ خریدها کاهش پیدا کند و به احتمال زیاد تا پایان سال فروشنده سهم‌های بزرگ افزایش می‌یابد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان