شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر : 18938

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

کدام سرمایه گذاری بهتری است؟

کدام سرمایه گذاری بهتری است؟

به گزارش شهر بورس، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری ، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETFها هستند. ETFها به دلیل مدیریت شدن توسط افراد حرفه‌ای و متخصص، ریسک کمتری برای سرمایه گذاری نسبت به سهام دارند. ETFها به دلیل اینکه مانند سهام در بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرند و عرضه

به گزارش شهر بورس، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری ، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETFها هستند. ETFها به دلیل مدیریت شدن توسط افراد حرفه‌ای و متخصص، ریسک کمتری برای سرمایه گذاری نسبت به سهام دارند.

ETFها به دلیل اینکه مانند سهام در بازار مورد داد و ستد قرار می‌گیرند و عرضه و تقاضا در قیمت آنها تاثیرگذار است، احتمال معامله شدن‌شان در زیر ارزش ذاتی خود، وجود دارد.

ارزش ذاتی هر صندوق طبق ارزش دارایی‌های آن محاسبه می‌شود. به عنوان مثال هر صندوق یک سری دارایی دارد که می‌تواند شامل سهام، اوراق یا هر دارایی دیگر باشد و ارزش هر واحد صندوق به نسبت این دارایی‌ها تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید:وقتی فرش قرمز بورس به پوستِ موز تبدیل شد/ «مردم دانش کافی را نسبت به مسئولان نداشتند»!

ارزش هر واحد ETF   از طریق تقسیم کل ارزش دارایی های آن صندوق بر تعداد واحد ها محاسبه می‌شود. این صندوق حالت صدور یا ابطال ندارند و تنها راه معامله و خرید و فروش آن، بازار بورس است.

استراتژی مناسب برای  سرمایه گذاری در این صندوق ها به این صورت است که باید به ارزش ذاتی آن ETF  در بازار توجه کنیم. ارزش ذاتی هر صندوق در صفحه مربوط به آن در وبسایتtsetmc.com  با عنوان NAV  ابطال قابل مشاهده است.

«NAV  ابطال» بیانگر آن است که اگر تمام سهام موجود در صندوق فروخته شود، ارزش آن چقدر خواهد شد.

با تقسیم قیمت معاملاتی در بازار  به NAV ابطال و ضرب آن در  100، درصدی به‌دست می‌آید که بیانگر معامله شدن صندوق بیشتر و یا کمتر از ارزش واقعی خود است.

به عنوان مثال، با تقسیم قیمت حال بازار به NAV  ابطال، 90 درصد را به دست آوردیم و بیانگر آن است که ETF، 10 درصد کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن در بازار است و سرمایه گذاران از این اختلاف قیمت می‌توانند سود ببرند.

بیشتر بخوانید: ارزش صندوق‌های دولتی ETF چقدر شد؟

البته همیشه هم این‌ گونه نیست که افراد با خرید یک صندوق که پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در حال معامله است، در یک بازه زمانی به سود برسید. گاهی اوقات ممکن است که این صندوق در سبد سرمایه‌گذاری خود سهمی داشته باشد که دارای وضعیت مناسبی در بازار نبوده و سرمایه‌گذاران هم باید بدانند که در این حالت، احتمال افت بیشتر قیمت اینETF   دور از ذهن نخواهد بود.

البته که این فقط یک احتمال است که اکثر مواقع چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و سرمایه‌گذاران با استفاده از این استراتژی می‌توانند خریدهای کم ریسکی داشته باشند.

در جدول زیر، وضعیت کنونی تعدادی از صندوق‌های قابل معامله در بازار قابل مشاهده است:

کدام سرمایه گذاری بهتری است؟

 

گزارش از مهدی خوئینی و علیرضا نقی لو

 

 

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =

پراپ تریدینگ

کمان