صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر : 50505

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

حسین پازشگر: بعضی نمادها تا ۴ سال دیگر هم به سقف قیمتی برنمی گردند

حسین پازشگر: بعضی نمادها تا ۴ سال دیگر هم به سقف قیمتی برنمی گردند
حسین پازشگر، کارشناس بازار سرمایه گفت: نه تنها امسال، بلکه شاید خیلی از نمادها در سه چهار سال آینده هم به اوج قیمتی خود باز نگردند.

حسین پازشگر در گفت‌وگو با شهر شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه در بهار ۱۴۰۱، تغییر دامنه نوسان، نکایش عمق مظنه، وضعیت خودرو و خساپا و .. صحبت‌هایی را انجام داد که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

شهر بورس: پیش‌بینی‌تان از وضعیت بورس در فصل بهار چیست؟

حسین پازشگر:

بازار سرمایه کار خود را در سال جدید در شرایطی آغاز کرد که در داخل کشور با نزدیک شدن به توافق برجام ،مشخص شدن بودجه، اخباری مانند حذف ارز ترجیحی، حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری، ورود بعضی از کالاها به بورس‌کالا و… ، اطمینان و اعتماد مجدد به بازار برگشت و شاهد ورود پول در روزهای ابتدایی سال به بورس بودیم.

به دنبال تنش‌های جهانی، قیمت اکثر اقلام در عرصه بین المللی افزایش یافت که تاثیر زیادی روی بازار سرمایه ما که اغلب کامودیتی محور هستند داشت.
اغلب شرکت‌ها گزارش‌های ماهانه بسیار خوبی در فصل زمستان ارائه کرده‌اند که می‌توان پیش‌بینی کرد از هفته آتی که گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها روانه کدال می‌شود، با سودآوری عالی اکثر صنایع برای سال ۱۴۰۰ روبه‌رو خواهیم بود.

به طور کلی، ما همیشه در فصل بهار شاهد حرکت رو به رشد بازار بوده‌ایم و با توجه به ارزندگی فعلی صنایع، پس از چند روزی استراحت در کلیت بازار با انتشار گزارش ها، می‌توانیم شاهد حرکت صعودی بعدی طی روزهای آینده باشیم و ادامه فصل بهار را نیز سبزپوش به پایان برسانیم.


بیشتر بخوانید: اصلاح بورس تا کی ادامه دارد؟


شهر بورس: به نظرتان نمایش عمق مظنه و تغییر دامنه نوسان چه تاثیری روی بازار دارد؟

حسین پازشگر:

نمایش همه مظنه‌ها و نمایش عمق بازار، دو ابزار اولیه هر سیستم معاملاتی در جهان هستند که به تازگی به بازار ما اضافه شده است. اطلاعاتی که قبل‌تر فقط در اختیار افراد محدودی بود و ایجاد ناعدالتی می‌کرد اکنون همه به این اطلاعات ارزشمند دسترسی دارند که می‌توان شفافیت بازار را بسیار بالا برد و امکان دستکاری و به قولی ایجاد هیجانات کاذب در تابلوی معاملات را کم کرد.

به عنوان مثال در شرایط فعلی شما قبل از سفارش‌گذاری می‌توانید متوجه این نکته شوید که در حال حاضر پول و حجم بیشتری در سمت خریدار است یا فروش تا با توجه به آن سفارش خود را منطبق کنید. در حالی که قبل تر فقط می‌توانستیم ۵ سفارش اول را ببینیم که با اقدام جدید سازمان این مشکل برطرف شد.

حسین پازشگر

حذف دامنه نوسان

گسترش و حذف تدریجی دامنه نوسان یکی از خواسته‌های همیشگی فعالین بازار سرمایه بوده است.

البته معضلات بازار ما محدود به دامنه نوسان نمی‌شود و حجم مبنا، پیش گشایش، شاخص کل و … از دیگر مشکلات فنی بازار سرمایه به حساب می‌آیند.
صف نشینی باعث ایجاد هیجانات کاذب و نگاه به اصطلاح گله‌ای در بازار می‌شود که درصورت بزرگ‌تر شدن و از بین رفتن تدریجی دامنه نوسان, شاهد بازار متعادل‌تر و منطقی‌تری خواهیم بود و یک گام بسیار بزرگ برای تبدیل به یک بازار حرفه ای به حساب می‌آید.

تغییر دامنه نوسان، اقدام بسیار درست و سنجیده ای از سوی مدیریت سازمان است که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

شهر بورس: بحث واگذاری سایپا و ایران‌خودرو که این روزها مطرح می‌شود، چه تاثیری روی معاملات بورس دارد؟

حسین پازشگر:

صنعت خودرو سازی سالیان درازی است که با مشکلات زیادی روبروست و کارشناسان اکثر این معضلات را در مدیریت دولتی این شرکت ها می دانند؛ طبعاً با واگذاری بخش اعظمی از سهام این شرکت که با دستور مستقیم رئیس جمهور کلید خورده است، سیت‌های هیئت مدیره در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و خریدار دست بالا را در انتخاب هیئت مدیره خواهد داشت و مدیریت از زیر دست دولت خارج خواهد شد تا شاهد تزریق خون تازه‌ای به این صنعت زیان‌ده باشیم .

قطعاً با این اتفاق شاهد قدم‌های جدی برای از بین رفتن قیمت‌گذاری دستوری و ورود این صنعت به بورس کالا خواهیم بود که می‌توان برآورد کرد، بین یک سال تا ۱۸ ماه این دو شرکت از زیان خارج شوند و به سودآوری برسند.

قطعا سود آوری این دو شرکت تاثیر بسزایی بر روی نمادهای دیگر این گروه خواهد داشت و به نوعی با توجه به لیدر بودن این دو نماد در تابلوی معاملات تاثیر روانی مثبتی بر روی کلیت بازار نیز دارد و این دستاورد بزرگی برای بازار سرمایه به حساب خواهد آمد.

البته همان طور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم در صحبت‌های خود به آن اشاره کرده‌، مشکلات زیادی برای این واگذاری وجود دارد که باید منتظر باشیم و ببینیم وزارت صمت و خودروسازها چگونه این مشکلات را برطرف خواهند کرد.


بیشتر بخوانید: اعلام زمان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان


شهر بورس: وضع عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات فولاد کشور چه تاثیری در بورس معاملات این گروه خواهد داشت؟

حسین پازشگر:

نامه وزارت صمت در روز ۲۰ فروردین درخصوص وضع عوارض بر صادرات محصولات فولادی بسیار دور از انتظار بود. در حالی که به دلیل رکود حاکم بر قسمت تقاضای فولاد در کشور ؛ در اغلب شرکت‌ها حاشیه سود موجود به دلیل صادرات محصولات فولادی خود است.

این تصمیم بحث برانگیز می‌تواند نه تنها حاشیه سود بسیاری از شرکت های فولادی را از بین ببرد بلکه عملا این شرکت‌ها را در حاشیه زیان وارد کرده و به سهامداران ضررهای زیادی وارد کند.

در واقع این مقدار عوارض سنگین و غیرکارشناسانه بیش از حاشیه سود بسیاری از فولادی‌هاست.

شرکت های فولادی در طول سال به علل مختلف مانند قطع برق تابستانه، قطع گاز زمستانه، گاها کج سلیقگی در قیمت‌گذاری دستوری و … ، با معضلات زیادی مواجه بودند و سیاست گذار باید قبل از اخذ هرگونه تصمیم یک‌شبه تبعات آن را در نظر بگیرد.

متاسفانه همین تغییرات به یکباره تصمیمات اقتصادی باعث ایجاد نا اطمینانی برای سرمایه‌گذاران می‌شود و گاهاً شاهد خروج سرمایه از کشور هستیم.

حسین پازشگر

شهر بورس: به نظر شما امسال زیان سهامداران طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ جبران می‌شود؟

حسین پازشگر:

اگر منظور شما بازگشت قیمت همه نمادها به اوج قیمتی در سال ۹۹ است، باید گفت خیر.

نه تنها امسال، بلکه شاید خیلی از نمادها در سه چهار سال آینده هم به اوج قیمتی خود باز نگردند.

ولی اگر بخواهیم به صورت شاخص محور نگاه کنیم، شاخص کل برای انتهای سال می‌تواند محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را لمس کند.

البته ناگفته نماند که در همین فاصله دو سال گذشته، بسیاری از نمادهای بازار نه تنها سقف قیمتی را شکسته، بلکه گاها بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده اند.

انتخاب شرکت‌هایی که سوددهی خوبی دارند و p/e مناسبی ساخته‌اند می‌تواند بهترین راه برای خروج از زیان سهامداران باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان