شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر : 53476

پیش بینی ترسناک از تورم ایران در پایان 1401

پیش بینی ترسناک از تورم ایران در پایان 1401
تورم و گرانی در کشور به مهم‌ترین چالش این روزهای مردم تبدیل شده، اما پیش‌بینی‌ها از ادامه این تورم تا پایان سال جاری حکایت می‌کنند.

به گزارش شهر بورس، پس از اتمام ماه رمضان (اواسط اردیبهشت ماه 1401) بود که موجی از گرانی در کشور آغاز شد. اگرچه به گفته مقامات دولتی، این گرانی شامل 4 کالای اساسی میشد، اما به تدریج سایر کالاها را نیز در بر گرفت. افزایش شدید تورم در کشور، اعتراضاتی را در پی داشت، اما تورم ایران در پایان 1401 بحثی است که در میان مردم به وجود آمده.

اکو ایران گزارش داده که تورم ماهانه در مقاطع سی روزه 1401 فراتر از 3 درصد بوده و در سطح بالایی قرار داشته است. بررسی های آماری نشان می دهد درصورتی که این رشد تا پایان امسال به همین طریق ادامه پیدا کند تورم اسفند ماه امسال از مرز 50 درصد عبور خواهد کرد.

تورم ماهانه اردیبهشت ماه در سال جاری روندی صعودی گرفته و به 3.5 درصد رسید.

افزایش ماهانه رشد عمومی قیمت ها دراین ماه موجب شد تا تورم نقطه ای نیز در این مقطع در حدود 4.2 واحد درصد رشد کرده در نهایت به 39.2 درصد برسد.


بیشتر بخوانید: نرخ تورم در اردیبهشت 1401 به ٣٨,٧ درصد رسید


مطالعات آماری در خصوص داده های منتشر شده در دومین ماه سال جاری نشان می دهد حذف یارانه ها از برخی کالاهای خوراکی موجب جهش قیمت در این ماه شده و از این کانال تورم را افزایش داده است.

در کنار این موضوع رشد قیمت ها در اجاره و حمل و نقل نیز سبب شد تا بخش غیر خوراکی نیز تورم بالایی ثبت کند.

اکنون پرسشی که می تواند مطرح شود آن است که ادامه رشد قیمت ها در اثر سیاستگذاری های مختلف می تواند چه دورنمایی از این شاخص را در پایان 1401 تصویر کند و تورم ایران در پایان 1401 چقدر خواهد بود؟

پیش بینی تورم در اثر روند ماهانه

بررسی های آماری نشان می دهد تعمیم رشد ماهانه اردیبهشت ماه تا پایان سال موجب می شود تا تورم نقطه ای در آخرین ماه امسال به بالاترین سطح خود برسد.

به عبارت دیگر اگر هر ماه رشد 3.5 درصدی اردیبهشت در کالاها ثبت شود تورم نقطه ای در پایان امسال برابر با 51.2 درصد خواهد بود که بالاترین سطح این متغیر در میان سناریوهای پیش بینی است.

افزایش بیش از 50 درصدی تورم در سناریوی میانگین رشد ماهانه قیمت ها در سال 1401 نیز به چشم می خورد.

پیش بینی تورم 1401 برمبنای رشد متوسط 1401

محاسبات به روی شاخص قیمت مصرف کننده در دو ماه سپری شده از سال 1401 نیز نشان می دهد تورم ماهانه امسال به طور میانیگن برابر با 3.44 درصد بوده است. ادامه این رشد تا پایان اسفند 1401، تورم نقطه ای در آن مقطع را به سطح 50 درصدی می کشاند.

این حالت دومین سناریویی است که درآن روند احتمالی قیمت ها موجب ثبت تورم بالای 50 درصد در انتهای امسال خواهد شد.

تخمین تورم با رشد 12 ماهه

از آن جا که ممکن است تورم ماهانه و دو ماهه امسال ناشی از اتفاقات مقطعی در خصوص رشد قمیت ها باشد می توان زاویه دید را تعمیم داده و سطح این شاخص را به صورت دوازده ماهه تخمین زد.

در همین خصوص متوسط رشد عمومی قیمت ها از اردیبهشت 1400 تا کنون برابر با 2.8 درصد بوده و در صورتی که این رشد تا پایان امسال تداوم داشته باشد تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه امسال در سطح 41 درصد قرار خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد


در پایان آخرین سناریو، بررسی سیاست های تورمی دولت سیزدهم و برآورد تورم در شرایطی است که رشد میانگین این مدت تا پایان سال ادامه داشته باشد.

برآورد تورم با سناریوی دولت سیزدهم

طبق داده های مرکز آمار از ابتدای شهریور ماه زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده است، متوسط رشد ماهانه قیمت ها برابر با 2.7 درصد بوده است.

اگر فرض کنیم هر ماه متوسط تورم ماهانه در ایران معادل با همین رقم باشد، تورم نقطه ای در اسفند 1401 برابر با 39.8 درصد خواهد بود.

در میان سناریوهای بررسی شده این کمترین میزان رشد قیمت ها در پایان سال بوده که البته هنوز سطح بالایی به شمار می آید.

با این حال بررسی های آماری از پیش بینی رشد قیمت ها متناسب با ادامه سیاست های تورمی در هربازه زمانی است. این برآورد ها در صورت اتخاذ تصمیم های جدید و تغییرات در شاخص قیمت می تواند کمتر یا بیشتر از تخمین های آماری ثبت شده باشد.

 

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 13 =

پراپ تریدینگ

کمان