تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
کد خبر : 83581

یادداشت اختصاصی/

توافق با آمریکا،کاهش نرخ دلار و نگرانی برای رشد بازار سهام؟

توافق با آمریکا،کاهش نرخ دلار و نگرانی برای رشد بازار سهام؟
عباس گمار کارشناس بازار سرمایه طی یادداشتی به بررسی توافق با آمریکا،کاهش نرخ دلار و نگرانی برای رشد بازار سهام پرداخت.

به گزارش شهر بورس، جواب کوتاه، خیر، جایی برای نگرانی وجود ندارد؛

بدیهی است زمانی که افزایش ارزش اسمی بازار سهام طی 12 سال گذشته صرفاً در اثر نرخ تورمی فزاینده و جهش‌های ارزی بوده، نگرش برخی از کارشناسان و معامله گران این باشد که مسیر نزولی نرخ دلار هم باعث اصلاح یا ریزش بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت خواهش شد! اما باید به سرمنشأ کاهش نرخ دلار توجه بیشتری داشت. مسیر کاهشی اخیر نرخ دلار ناشی از انتظار بازگشایی مسیر توافق با غرب و البته آزاد شدن برخی از دارایی‌های ارزی کشور است.

اگر سناریو اخیر به وقوع بپیوندد، انتظار می‌رود بخشی از محرک‌های افزایش بازار سهام، حداقل برای مدتی، از متغیرهای اسمی (نرخ تورم و نرخ ارز اما پرتلاطم) به رشد اقتصادی (متغیر حقیقی اما کم تلاطم) و کاهش ریسک‌های اقتصادی و اجتماعی انتقال یابد[1]؛

از این‌رو، در این سناریو هم انتظار داریم بازار سهام به روند صعودی (با شدت کمتر اما پایدارتر) خود ادامه دهد؛ صرفاً چینش پرتفو[2] سهامداران تغییر خواهد کرد و به سمت سهام شرکت‌هایی خواهد رفت که از این توافق بیشترین بهره‌مندی را کسب نمایند که برای اظهار نظر در این خصوص (چینش پرتفو) باید منتظر روشن شدن جزئیات شد.

آنچه پرواضح است، بازده و ثروت کسب‌شده از بازار سهام با تحقق این سناریو قدرت خرید بیش‌تری (به علت کنترل انتظارات تورمی و عدم افزایش آن‌چنانی قیمت دارایی‌های فیزیکی و خدماتی) خواهد داشت و قطعاً این برای عموم سرمایه‌گذاران سودمندتر خواهد بود؛ بازده کمتر اما قدرت بیشتر [3]!پس در صورت تحقق این سناریو و در صورت انتفاع بخش حقیقی و مالی اقتصاد کشور باید از این موضوع هم برای بازار سهام هم سایر بازارها خرسند بود (گذار از میلیاردهای ضعیف به میلیونرهای قدرتمند).

عباس گمار، تأمین سرمایه نوین

مدرسه ارزشگذاری

 

[1] در صورت عدم توافق، بازار سهام هم صعودی خواهد بود، اما صعودی ناشی از متغیرهای اسمی (متغیر نگران‌کننده)

[2] چینش پرتقو هم از سهامدار به سهامدار دیگر متفاوت است و بستگی به ظرفیت ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری افراد دارد. بنابراین، سهام یک شرکت که برای یک سرمایه‌گذاران مناسب است لزوماً برای سرمایه‌گذار دیگر مناسب نیست.

[3] متوسط بازدهی در بازار سهام آمریکا در بلندمدت حدود 10 درصد است ولی در بازار سهام ایران حدود 35 تا 40 درصد است؛ اما به راستی ثروت خلق شده برای سهامداران کدام یک از این دو اقتصاد قدرت خرید بیشتری دارد!؟

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + چهار =

محمد دوشنبه , 22 خرداد 1402 - 11:15

آمریکا امروز گفته توافق موقت نادرست و گمراه کننده است

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان