شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد خبر : 11964

تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟

به گزارش شهر بورس، طی یک مطلب آموزشی می خواهیم ببینیم تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟ تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟ 1 همانطور که در تصویر می‌بینید، این محیطی است که باید تحلیل تکنیکال در آن صورت گیرد. بر

به گزارش شهر بورس، طی یک مطلب آموزشی می خواهیم ببینیم تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟

تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟ 3

همانطور که در تصویر می‌بینید، این محیطی است که باید تحلیل تکنیکال در آن صورت گیرد. بر این اساس شما می‌توانید پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص یک سهم انجام دهید. آن‌چه که این تصویر نشان می‌دهد، مشخص می‌کند که ما با تغییرات قیمت سروکار داریم. تحلیل تکنیکال به ما کمک می‌کند که بتوانیم این تغییرات قیمت را پیش‌بینی کنیم. به کمک ورودی های تحلیل تکنیکال و هم‌چنین برخی ابزارها می‌توانیم پیش‌بینی‌های خود را درباره تغییرات قیمت انجام دهیم.

نوع اول ورودی های تحلیل تکنیکال

این نوع از ورودی ها مربوط به قیمت معاملات است. این ورودی خود شامل چهار زیرمجموعه می‌شود که همگی به قیمت مربوط هستند. این چهار ورودی عبارتند از:

  1. قیمت اولین معامله
  2. قیمت آخرین معامله
  3. کمترین قیمت معامله
  4. بیشترین قیمت معامله

نوع دوم ورودی های تحلیل تکنیکال

این مورد تنها به حجم معاملات مربوط است. یعنی میزان حجم معاملات است که برای ما از اهمیت برخوردار است. البته باید حجم معاملات را در بازه‌ای که تحلیل را در آن انجام می‌دهیم مورد بررسی قرار دهیم.

پس در کل با دو نوع ورودی و پنج مولفه سروکار داریم. از طریق سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران می‌توان به این مولفه‌ها دسترسی پیدا کرد. پیش‌تر در آموزش‌های مربوط به تابلوخوانی این موارد را  بررسی کرده‌ایم.

تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد
تحلیل تکنیکال چه اصولی دارد و بر مبنای چه ورودی هایی انجام می‌شود؟ 4

در تصویر فوق می‌توانید جایگاه هر مولفه مربوط به قیمت و هم‌چنین مولفه مربوط به حجم معامله را مشاهده کنید. تنها با همین پنج مورد می‌توانیم کار تحلیل تکنیکال را آغاز کنیم و به هیچ‌کدام از سایر اطلاعات نیاز نداریم. ورودی های تحلیل تکنیکال برای نرم‌افزارها و پنل‌های تحلیلی تنها همین موارد هستند.

با توجه به آن‌چه گفتیم احتمالا سوالاتی برای شما پیش بیاید. مثلا این‌که آیا عملکرد درونی شرکت‌ها تاثیری در تحلیل تکنیکال ندارد؟ وضعیت شرکت‌ها در این تحلیل چگونه مشخص می‌شود؟ وضعیت صنایع در این تحلیل چه جایگاهی دارد؟ وضعیت اقتصاد کشور در تحلیل تکنیکال اثری ندارد؟ حقیقت آن است که ما در تحلیل تکنیکال با هیچ‌کدام از این موارد کاری نداریم. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ پس چگونه می‌توان به صحت تحلیل اعتماد کرد آن‌هم در صورتی که بسیاری از عوامل را نادیده گرفته‌ایم؟ پاسخ این سوال به اصول تحلیل تکنیکال بر می‌گردد.

معرفی اصول تحلیل تکنیکال

اصول تحلیل تکنیکال شامل سه مورد است که هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند. برای درک چگونگی عملکرد این شیوه تحلیلی باید با این سه اصل آشنا شویم.


بیشتر بخوانید:سودآوری شرکت‌ها چطور با EPS و P/E بیان می‌شوند؟


اصل اول: قیمت نشانگر همه چیز است

اصل اول بیان می‌کند که تمام موارد در قیمت لحاظ شده است. یعنی تمام اتفاقات بنیادی، وضعیت اقتصادی کشور، اخبار، شایعات و مواردی از این دست همه در عرضه و تقاضا خودنمایی می‌کنند. بر این اساس قیمت سهم‌های مختلف خود آیینه‌ای است که تمام موارد مورد نیاز را بازتاب می‌کند. پس اگر قیمت را به عنوان یکی از ورودی های تحلیل تکنیکال در نظر می‌گیریم، در حقیقت با این کار اطلاعات زیادی را پوشش می‌دهیم.

اصل دوم: قیمت طبق روند پیش می‌رود

اصل دوم از اصول تحلیل تکنیکال بیان می‌کند که قیمت‌ها بر اساس روندها حرکت می‌کنند. این اصل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. قیمت‌ها بر اساس روندها تعیین می‌شوند. این روندها خود بر طبق الگوهای تحلیل تکنیکال مشخص می‌شوند. پس حرکت قیمت‌ها بر اساس ابزارهای تحلیل تکنیکال است.


بیشتر بخوانید: گره معاملاتی چیست و چگونه رفع می‌شود؟


اصل سوم: تاریخ تکرار می‌شود

بنا بر این اصل، در واقع پیش‌بینی‌های ما بر اساس الگوهایی است که در گذشته اتفاق افتاده است. یعنی با توجه به اتفاقاتی که پیش‌تر در سهام افتاده است به پیش‌بینی آینده می‌پردازیم. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم بر طبق این اصل تغییرات قیمت در آینده بر اساس وقایع گذشته صورت می‌گیرد.

اصول و ورودی های تحلیل تکنیکال در یک نگاه

مطالبی که در بالا بیان کردیم شامل اصول تحلیل تکنیکال و هم‌چنین ورودی های تحلیل تکنیکال بودند. این موارد، مفاهیم پایه‌ای هستند که به کمک آن‌ها می‌توانیم آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال را فرا بگیریم و در گام‌های بعدی موارد پیشرفته‌تری را بررسی کنیم.

منبع: اخبار بورس

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان