شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
کد خبر : 11785

گره معاملاتی چیست و چگونه رفع می‌شود؟

مفهوم گره معاملاتی زمانی که سهمی در صف خرید یا صف فروش قفل می‌شود، امکان معامله آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر در سال ۱۳۸۹ هیئت مدیره سازمان بورس دستورالعملی را صادر کرد که به موجب آن، زمانی که سهام با مشکل صف خرید یا صف فروش‌های سنگین مواجه می‌شوند، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی

مفهوم گره معاملاتی

زمانی که سهمی در صف خرید یا صف فروش قفل می‌شود، امکان معامله آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر در سال ۱۳۸۹ هیئت مدیره سازمان بورس دستورالعملی را صادر کرد که به موجب آن، زمانی که سهام با مشکل صف خرید یا صف فروش‌های سنگین مواجه می‌شوند، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی قرار می‌گیرد.

هدف از وضع این قانون، روان‌تر کردن صفوف و تسهیل معاملات سهام در شرایطی است که روند معاملات به دلیل تشکیل صف‌های خرید و فروش سنگین کُند شده است.

گره معاملاتی چه شرایطی دارد؟

  • یک نماد معاملاتی به‌رغم برخورداری از صف خرید یا صف فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌هایی با ۳ میلیارد سهم و بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها، به علت عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت ۵ جلسه معاملاتی متوالی مورد معامله قرار نگیرد یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به ‌استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵ درصد حجم مبنا باشد.
  • کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معاملاتی متوالی در سقف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد.
  • کلیه معاملات یک نماد معاملاتی در ۵ جلسه معاملاتی متوالی در کف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد.

نکته:

۱- در مورد شرکت‌هایی که تعداد سهام آن‌ها از ۱۵۰ میلیون سهم کمتر است، مقررات گره معاملاتی می‌توانند با تشخیص مدیرعامل بورس اعمال نشوند.

۲- نمادهای فرابورسی به دلیل حجم مبنای یک، از این قانون مستثنی هستند و شامل رفع گره معاملاتی نمی‌شوند. رفع گره معاملاتی فقط ویژه نمادهایی است که در بورس معامله می‌شوند.

شیوه اطلاع‌رسانی درباره رفع گره نمادها

سازمان بورس فهرست شرکت‌هایی که مشمول گره معاملاتی می‌شوند را استعلام می‌کند و از طریق سامانه معاملات و همچنین سایت رسمی TSETMC.COM (در بخش پیام‌های ناظر بازار) و حداکثر تا پیش از شروع روز معاملاتی به اطلاع عموم می‌رساند.

برخی از شرکت‌ها ممکن است برخلاف قوانین ذکر شده، مشمول رفع گره معاملاتی نشوند. در این شرایط ممکن است ناظر بازار با توجه به نسبت P/E سهم، در نظر گرفتن معاملات مشکوک و حجم صف ساختگی سهم، از مشمول کردن نماد جلوگیری کند.

دامنه نوسان در رفع گره معاملاتی

بر اساس اعلام سازمان بورس نمادهای معاملاتی که مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی می‌شوند، در ابتدای روز معاملاتی بعد و با دو برابر دامنه نوسان روزانه قیمت عادی در مرحله گشایش بازگشایی شده و سپس معاملات در دامنه نوسان روزانه قیمت در حراج پیوسته، انجام می‌شوند. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف‌شده از طریق حراج ناپیوسته است.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه نمایید:

به‌عنوان ‌مثال فرض کنید یک نماد از بازار اول بورس که دارای نوسان قیمت ۵ درصدی است به مدت ۵ روز معاملاتی متوالی با صف خرید همراه شود.  قیمت سهم در پایان روز پنجم ۱۰۰۰۰ ریال است. بر اساس شرایط ایجاد گره معاملاتی که توضیح داده شد، این نماد مشمول رفع گره معاملاتی بوده و در روز معاملاتی بعد (روز ششم)، در زمان پیش گشایش با نوسان ۱۰ درصدی عرضه می‌شود. در مدت ‌زمان ۳۰ دقیقه از زمان پیش گشایش تا گشایش، کشف قیمت صورت می‎‌گیرد و پس‌ از آن بر اساس قیمت کشف‌ شده، معاملات سهم ادامه پیدا می‌کند. بر اساس نوسان ۱۰ درصدی – ۲ برابر ۵ درصد – نسبت به روز معاملاتی گذشته که مثلا قیمت ۱۱۰۰۰ ریال کشف می‌شود، معاملات با دامنه نوسان ۵ درصدی نسبت به قیمت ۱۱۰۰۰ ریال ادامه پیدا می‌کند.

منبع: اخبار بورس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان