شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
کد خبر : 59064

یک کارشناس بازار سرمایه؛

تاثیر نرخ بهره به صورت ورود و خروج نقدینگی به بازار خود را نشان می‌دهد

تاثیر نرخ بهره به صورت ورود و خروج نقدینگی به بازار خود را نشان می‌دهد
کارشناس بازار سرمایه به نرخ بهره به عنوان یک متغیر مستقل که اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم نرخ بهره از طریق بازارهای موازی و تغییر شرایط کسب و کار و اثر مستقیم آن طبق فرمول گوردن به بازار سرمایه تحمیل می‌شود. اگر افراد در شرایطی قرار دارند که انتظارات نسبت به نرخ بهره صعودی و یا نزولی است، اثر نرخ بهره به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر بازار تحمیل شده و این اثر به صورت ورود و خروج نقدینگی به بازار خود را نشان می‌دهد.

به گزارش شهر بورس، علی خوش طینت، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با تداوم روند حاضر در بانک مرکزی و سیاست‌های کلان پولی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند، آیا روندهای پایدار و مثبتی را می‌توان در بازار سرمایه شاهد بود؟ به بورسان گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که حباب قیمتی سال ۱۴۰۰ و حتی سال ۹۹ تخلیه شده است.

براساس گزارش سنا، وی افزود: اگر شاخص کل را به صورت تعدیل شده با شاخص قیمت مصرف کننده که مبنای محاسبه تورمی است تحلیل کنیم، خواهیم دید که شاخص طبق گزارش‌ روزنامه دنیای اقتصاد که طی روزهای اخیر منتشر شده بود، با آذرماه سال ۹۸ برابری می‌کند یعنی شاخص در محدوده ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزار واحد تعدیل شده امروز است.

این کارشناس ادامه داد: بر این اساس، نه تنها بازدهی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ منفی بوده بلکه بازده سال ۹۹ هم اگر تورم را از آن خارج کنیم، رقمی حدود ۱۸ درصد بوده که بیان کننده این است، سیاست‌های نابجا و دخالت‌های اشتباهی که چه از سوی نهادهای ناظر و یا متاثر از وضعیت اقتصادی کشور به بازار سرمایه تحمیل شده است، این نتیجه را به دنبال داشته است.

خوش طینت با بیان اینکه تورم کشور همیشه یک تورم مزمن بوده است، اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر، میانگین این تورم بالای ۲۰ درصد بوده است و با توجه به نقدینگی کشور که از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۵ برابر شده و با توجه به انتظارات تورمی که در جامعه وجود دارد، بی‌ارزش شدن بی‌امان پول و به تبع آن افزایش سرعت گردش پول را به دنبال داشته و دغدغه‌های معقول و مناسب سرمایه‌گذاری، جای خود را به دغدغه‌های معیشتی، حفظ ارزش پول به هر قیمتی داده است.

به گفته وی؛ با توجه به فضای کلان سیاسی، ریسک‌های سیستماتیک و متغیرهای متعدد، در شرایط فعلی باید کمی موقعیت را سنجید و براساس شرایط روز تصمیم درست و عقلایی گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه به نرخ بهره به عنوان یک متغیر مستقل که اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار سرمایه دارد اشاره کرد و گفت: تاثیر مستقیم آن از طریق بازارهای موازی و تغییر شرایط کسب و کار و اثر مستقیم آن طبق فرمول گوردن به بازار سرمایه تحمیل می‌شود.


بیشتر بخوانید: در صورت کاهش سود بانکی، نقدینگی جدید به بورس وارد خواهد شد


وی بیان کرد: اگر افراد در شرایطی قرار دارند که انتظارات نسبت به نرخ بهره صعودی و یا نزولی است، اثر نرخ بهره به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر بازار تحمیل شده و این اثر به صورت ورود و خروج نقدینگی به بازار خود را نشان می‌دهد.

خوش طینت در ادامه تصریح کرد: اثر سیاست‌های بانک مرکزی روی نرخ بهره زودتر از هر تصمیم دیگری در بازار خود را نشان می‌دهد و این اثر از اساس تحلیلی بوده و متاثر از نوسانات متغیرهای اقتصادی در بخش های دیگر است.

وی پیش بینی کرد: در صورت ادامه وضع کنونی، متغیر نرخ بهره در کنار سایر متغیرها تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه افزود: تداوم وضعیت حاضر بازار تا حدود زیادی به شرایط ناترازی بانک‌ها برمی‌گردد و تا مادامی که سیاست اثرگذاری از سوی بانک مرکزی انجام نشود و کنترلی صورت نگیرد، شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: آتش تورم در غرب و شروع سویه جدید کرونا در چین سبب شده است که بازارهای جهانی وضعیت خاصی را تجربه و کمتر کارشناسی این روزها چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم ‌کند.

به عقیده خوش طینت، با توجه به اینکه در زمانی که بازارهای جهانی روند صعودی را پیش گرفته بودند، رشد خاصی را تجربه نکرد. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که در صورت وقوع رکود سخت بازار سرمایه شاهد ریزشی جدی باشد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان