تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
کد خبر : 66067

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن/ رکود تورمی در راه است!

تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن/ رکود تورمی در راه است!
پس از جهش قیمت دلار، حالا نگرانی جدیدی برای مردم ایجاد شده و آن، احتمال رشد قیمت مسکن است؛ اما تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن چه خواهد بود؟

به گزارش شهر بورس، نرخ ارز طی روزهای اخیر با جهش قابل توجهی مواجه شده و حتی در بازار آزاد سقف تاریخی 41 هزار تومان را نیز لمس کرده است. ارز، همواره یکی از مولفه های اثرگذار بر مسکن بوده و حالا مردم نگران جهش قیمتی مسکن هستند؛ اما تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن چیست؟

علیرضا مهدی زاده مدیر بازاریابی و توسعه کسب و کار ثمسکن در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن، اظهار داشت: به دلیل شکل گیری انتظارات تورمی ناشی از کسری بودجه دولت، چشم‌انداز مبهم توافقات بین المللی و بی‌برنامگی دولت، اصطلاحاً پول در اقتصاد داغ شده است و افراد به سرعت به دنبال تبدیل ریال به دارایی‌های دیگر هستند.


بیشتر بخوانید: روند نگران کننده نرخ ارز/ منتظر دلار 50 هزار تومانی باشیم؟


وی افزود: افزایش سپرده‌های دیداری و کاهش سپرده های مدت‌دار نیز گواه این مسئله بوده و به دنبال این شرایط، نرخ ارز به عنوان یک دارایی و یک سیگنال مهم اقتصادی طی دو ماه اخیر به دلایلی از جمله کاهش درآمدهای ارزی، نگرانی از کسری بودجه دولت و رشد متغیرهای پولی، رشد حدود 20 درصدی داشته است.

تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن

مهدی زاده با اشاره به سناریوهای تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن، خاطرنشان کرد: با توجه به همبستگی بالای بین رشد قیمت دلار و قیمت مسکن و نحوه واکنش دولت به افزایش نرخ ارز می‌توان دو سناریوی مطرح کرد. در حالت اول ، بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ ارز را کنترل کند و در نتیجه در سطح فعلی تثبیت می‌شود یا حتی افزایش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: در این شرایط افراد تمایل پیدا می کنند که وجوه خود را در ارز و طلا سرمایه گذاری کنند؛ در چنین شرایط حجم معاملات مسکن کاهش می‌یابد، اما به دلیل شاخص‌بندی دارایی‌ها با دلار، انتظار می‌رود به دلیل انتظارات تورمی و رشد هزینه های ساخت از ناحیه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تورم مسکن نیز کم‌وبیش به رشد قیمت دلار نزدیک شود؛ در نتیجه در کوتاه مدت انتظار وقوع رکود تورمی در بازار مسکن را خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: جزئیات جدید از افزایش وام مسکن


مدیر بازاریابی و توسعه کسب و کار ثمسکن تصریح کرد: بعد از گذشت مدتی و کاهش بازدهی دلار و طلا، افراد سرمایه‌های خود را خارج و مجددا به مسکن وارد می‌کنند؛ به این ترتیب مجددا رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت.

وی ادامه تشریح تاثیر رشد دلار بر بازار مسکن، عنوان کرد: در این سناریو، انتظار تورم رکودی در کوتاه مدت و رونق همراه با افزایش قیمت در میان مدت را خواهیم داشت؛ در این حالت انتظار می‌رود هزینه های ساخت نیز همگام با افزایش نرخ ارز افزایش یابد، به‌طوری‌که به ازای هر 10 درصد افزایش در نرخ ارز، هزینه های ساخت مسکن حدود 2.7 درصد افزایش یابد.

مهدی زاده گفت: در حالت دوم، بانک مرکزی به سرکوب نرخ ارز خواهد پرداخت و قیمت دلار تا نرخ حدودی 35 هزار تومان کاهش خواهد یافت؛ در نتیجه این کار بخشی از نقدینگی از بازار حذف خواهد شد و تورم فروردین ماه کنترل شده و این افزایش دو ماهه نرخ دلار تاثیر ناچیزی در قیمت مسکن خواهد گذاشت.

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان