شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
کد خبر : 49331

بورس کالا شفافیت و رقابت ایجاد می کند

بورس کالا شفافیت و رقابت ایجاد می کند
مدير كالايي كارگزاري نوانديشان بازار سرمايه در خصوص فعالیت بورس کالا گفت: پیش از این کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه با بازار سیاه و غیرشفاف مواجه بودند اما بورس کالا شفافیت و رقابت ایجاد می‌کند.

امین حسین زاده، مدير كالايي كارگزاري نوانديشان بازار سرمايه در گفت‌وگو با شهر بورس، در خصوص روند فعالیت بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا محلی است برای دادوستد مواد اولیه کارخانه جات که از بهترین مزایای آن می‌توان به معاملات شفاف اشاره کرد. یعنی بورس کالا شفافیت و رقابت ایجاد می کند.

وی افزود: قبل از این اگر صاحب و کسب‌وکاری بودید، برای تأمین و تزریق مواد اولیه با یک بازار سیاه و غیرشفاف مواجه بودید که از طریق رقیبان‌تان با آن بازار آشنا می‌شدید و مدت‌ها باید بیشتر هزینه کرده و مواد اولیه را از رقیب خود خریداری می‌کردید. به همین دلیل قدرت رقابت با آن را به خاطر هزینه بالای مواد اولیه را از دست می‌دادید.

حسین زاده ادامه داد: بورس کالا این امکان را ایجاد کرده که همه کارخانه‌ها بتوانند به صورت کاملاً شفاف و با قیمت برابر، مواد اولیه را خریداری کنند. هزینه اضافه‌ای که بابت خرید مواد اولیه وجود داشت در بورس کالا از بین رفته است.


بیشتر بخوانید: واکنش فعالان بورس به پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس


مدير كالايي كارگزاري نوانديشان بازار سرمايه با اشاره به رقابتی بودن معاملات در بورس کالا خاطرنشان کرد: بورس کالا مثل یک بنگاه عمل می‌کند، به صورتی که فروشندگان با قیمت مشخص محصولات خود را در آن عرضه نموده و خریداران در خرید این محصولات با هم رقابت می‌کنند. هزینه بیشتری که آنجا پرداخت می‌کنید چیزی نیست که مختص شما باشد بلکه همه آن هزینه را پرداخت می‌کنند. به همین دلیل هزینه تمام شده محصول همه را بالا می‌رود نه فقط شما که تازه وارد بازار شده‌اید.

بورس کالا شفافیت و رقابت ایجاد می‌کند - میلاد کلهری - چرا خودرو در بورس کالا عرضه نمی شود؟

وی در رابطه با چگونگی فعالیت سامانه بهین یاب اظهار داشت: چون از اول تولید مواد اولیه پلاستیک در کشور ما به اندازه مصرف نبوده و صادرات آن نیز به علت اختلاف قیمت دلار جذابیت داشته، همیشه برای بحث عرضه کمبودهایی وجود داشته است. یعنی کارخانجات می‌خواستند مواد اولیه خود را تهیه کنند اما به خاطر همین کمبود در عرضه، موفق به این کار نمی‌شدند.

حسین زاده در پایان گفت: بر همین اساس وزارت صمت سامانه‌ای را ایجاد کرده و گفته بر اساس کارشناسی، وضعیت خط تولید هر کارخانه، میزان تولیدی که اعلام کرده و بر اساس آن مالیات می‌پردازد، سهمیه‌ای به هر کارخانه می‌دهیم که برحسب آن سهمیه خرید کند تا تقاضای کاذب ایجاد نشده و مواد عرضه‌شده در بورس صرفاً برای تولید مصرف شود و به سمت صادرات نرود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + نوزده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان