شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
کد خبر : 66651

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بورس چرا رشد نمی کند؟/ وعده های خاندوزی بی نتیجه ماند

بورس چرا رشد نمی کند؟/ وعده های خاندوزی بی نتیجه ماند
بازار سرمایه پس از رشد خود در هفته گذشته بار دیگر دچار افت شده و روند نزولی پیدا کرده است اما بورس چرا رشد نمی کند؟

به گزارش شهر بورس، وزیر اقتصاد که پیش از رسیدن به وزارتخانه و در زمان دولت دوازدهم وعده های زیادی پیرامون وضعیت بازار سرمایه می داد پس از ورود به بدنه دولت نتوانست انتظارات اهالی بازار را برآورده کند؛ اما بورس چرا رشد نمی کند؟

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با شهر بورس گفت: مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که درخصوص افزایش نرخ سود سپرده بانکی، یکی از متغیرهای اثرگذار بر بازارسرمایه است و رابطه مستقیمی با محاسبه نرخ بازده بدون ریسک دارد که همین موضوع رابطه معکوس با نسبت P/E در بورس دارد.


بیشتر بخوانید: برنامه دولت برای حمایت از بورس در سال 1402


وی افزود: از ابتدای سال تاکنون شاخص کل حدود یک میلیون و 550 هزار واحد نزدیک به 13 درصد بازدهی داشته است که نسبت به سایر بازارها قابل قبول نیست، اما موضوع بااهمیتی که در رابطه با افزایش نرخ سود سپرده‌ها قابل تحلیل بوده و عدم هماهنگی بازار پول و بازارسرمایه برخلاف بسته 10 بندی که اخیرا مصوب شد و مقرر بود که این هماهنگی به ترتیبی انجام شود که آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر ما افزایش نرخ ارز را در روزهای اخیر نداشتیم، قطعا افزایش نرخ سود سپرده بانکی اثر منفی خود در بازار را می‌گذاشت. هرچند پتانسیل بازار ما با توجه به اینکه در تمام کشورهایی که مثل ترکیه، آرژانتین و ایران، تورم حادث شده طبیعتا این آثار را باید روی شاخص کل هم می‌دیدیم.

بورس چرا رشد نمی کند؟

آقابزرگی بیان کرد: کماکان رکورد تاریخی شاخص کل بورس برای سال 1401 باید شکسته شود، اما سیاست‌های بازدارنده از جمله عدم هماهنگی که با محوریت وزارت اقتصاد و شخص وزیر اقتصاد صورت می‌گیرد به همراه سیاست‌های زودگذر، تغییرات در تصمیمات و متغیرهایی که به خوبی می‌توانیم آثار منفی آنها را در بازار سرمایه و بورس ببینیم، به عقیده بنده نشان‌دهنده این است که آن انتظارات و وعده‌هایی که از گذشته صحبت‌هایشان را بارها شنیده بودیم، محقق نشده است.

به گفته وی؛ یک نمونه کاهش نرخ تورم بود که در ابتدای حضور وزیر اقتصاد حتی یاد شده بود، مسئولانی که بر این مسند خواهند نشست، فقط کافی است هیچ کاری انجام ندهد تا تورم خود به خود تا حدود قابل توجهی کاهش پیدا کند.

آقابزرگی ادامه داد: بنابراین عدم بازدهی مناسب در بورس، افزایش نرخ تورم در حدی که رکورد تاریخی را به ثبت رساندیم، افزایش حجم نقدینگی، رشد حجم نقدینگی برخلاف آمارهایی که ارائه می‌شود و قدر مطلق رشد نقدینگی قابل توجه است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همین تصمیم اخیر که تناقض آشکار با بسته حمایتی از بورس دارد به عقیده بنده از نمونه‌هایی است که حداقل سوال‌برانگیز می‌شود و برنامه‌های ایشان را تا حدود زیادی برخلاف وعده‌های قبلی مخدوش می‌کند.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان