شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 49914

کارشناسان بازار سرمایه به شهر بورس پاسخ می‌دهند؛

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

بورس در ماه رمضان چه می شود؟
با توجه به نزدیکی به ایام ماه مبارک رمضان، 9 کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به تحلیل وضعیت بورس در این ماه پرداختند.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه در نخستین قرن جدید روند صعودی داشت و اکثر سهام بازار با رشد قیمتی مواجه شدند. نخستین روز از دومین هفته کاری سال 1401 نیز با ماه مبارک رمضان مصادف شده است و این سؤال برای سهامداران به وجود می‌آید که بورس در ماه رمضان چه می‌شود؟

در راستای پاسخ‌گویی به این سؤال که بورس در ماه رمضان چه می‌شود، شهر بورس به سراغ کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه رفته و نظر آنها را در این مورد جویا شده است.

سعید حسینی پناه، احسان رضاپور، محمد رضوی، ابراهیم سماوی، محمد شاهرخی، حسین کریمی، نیما میرزایی، روناک نوری اصل و حامد همتی؛ 9 کارشناس بازار سرمایه هستند که به تحلیل وضعیت بورس در ماه مبارک رمضان پرداخته‌اند.


بیشتر بخوانید: چرا خودرو در بورس کالا عرضه نمی شود؟/ پای مافیا در میان است؟


پاسخ کارشناسان بازار سرمایه به این سوال که «بورس در ماه رمضان چه می شود؟» به شرح زیر است:

سعید حسینی پناه

طی هفته نخست معاملات در سال 1401، ارزش و حجم معاملات به محدوده قابل قبولی رسیده است، اما بازار به فصل‌ها، ماه‌ها و یا مناسبت‌های خاص واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه نخست سال، سودهای مناسبی کسب کرد و بسیاری از نمادهای تأثیرگذار، روند نزولی خود را به سمت بالا شکسته‌اند. بورس وضعیت خوبی دارد و تمام شواهد، از حرکت بازار سرمایه خبر می‌دهند.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

احسان رضاپور

چند سالی است که واکنش‌های بازار سرمایه به موضوعات تاریخی کمتر شده است. در دهه گذشته، شاهد اثرگذاری شرایط عمومی و اجتماعی بر روی نوسانات بازارهای مالی بودیم و به نظر می‌رسید که اعیاد، اثر مثبتی بر روی روحیه سهامداران داشت و در وفات‌ها و ماه‌های حرام، بورس روزهای بانشاطی را تجربه نمی‌کرد.

در سال‌های اخیر، اثرگذاری مناسبت‌ها بر روی بازار سرمایه کاهش یافته و اتفاقات محیطی مانند قیمت‌های جهانی و برجام، به مراتب اثر بیشتری بر روی بازار سرمایه خواهند داشت و نقش بزرگ و اثرگذاری برای مسائل تاریخی قائل نیستیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود بورس نسبت به سال گذشته بهار بهتری داشته باشد.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

محمد رضوی

در صورتی که ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه به وجود نیاید، بورس بهار خوبی در پیش دارد و ماه رمضان تاثیر آن‌چنانی بر روی آن نخواهد داشت.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

ابراهیم سماوی

اثر ماه مبارک رمضان بر بازار سرمایه، ریشه در مفهومی به نام اثر تقویمی (Calendar Effect) دارد، اما با بررسی اتفاقات بورس در سال‌های اخیر، نمی‌توان الگوی رفتاری و طبعاً قیمتی خاصی در بازار سرمایه که متأثر از ماه مبارک رمضان است، تعمیم داد.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

محمد شاهرخی

با توجه به احتمال احیای توافق برجام، بازار سرمایه از شرایط خوبی برخوردار است و نگرانی در مورد بورس وجود ندارد.

با فرض احیای برجام، بورس بهترین بازار مالی خواهد بود و شاخص کل تا فصل مجامع می‌تواند به محدوده یک میلیون و 700 تا یک میلیون و 800 هزار واحد برسد.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

حسین کریمی

بازار سرمایه پس از گذشت یک سال و نیم از روند کاملاً منفی و یک طرفه، طی تقریباً یک ماه گذشته جان تازه‌ای به خود گرفته است. این مهم به معنای تکرار روند بازار در سال 99 نیست و فعلاً باید این شرایط را از ذهن‌ها دور کرد.

بازار سرمایه روندی را آغاز کرده که طی ماه‌های آینده، شاخص کل توان رسیدن به محدوده‌های یک میلیون و 700 الی یک میلیون و 800 هزار واحد را خواهد داشت.

از این رو، سهامداران می‌توانند اصلاح سبد و جابه‌جایی بین صنایع پیش به دید مجامع و جابه‌جایی در سهامی که طرح توسعه دارند را در دستور کار خود قرار بدهند. لذا تمرکز بر روی این امر بهتر از نگاه به گذشته و پیوند بازار یک سال گذشته به حال و آینده است.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

نیما میرزایی

در پاسخ به این سوال که بورس در ماه رمضان چه می شود، باید گفت که این ماه تاثیر ملموسی بر بازار سرمایه ندارد و بورس مسیر فعلی خودش را خواهد رفت. تنها اثر ماه رمضان بر بورس، همان دیدگاه محدود و سنتی در خصوص برخی نمادهای غذایی است.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟


بیشتر بخوانید: در سال 1401 با سرمایه خود چه کنیم؟


روناک نوری اصل

برای پیش‌بینی اینکه بورس در ماه رمضان چه می شود، باید چندین مورد را مورد بررسی قرار دهیم که اولین پارامتر، پیشینه تاریخی بازار سرمایه در بازه زمانی متناظر است، دومین پارامتر روند تکنیکالی شاخص کل و سومین مشخصه، روند مذاکرات و تأثیرات آن بر بازار سرمایه.

بررسی پیشینه تاریخی نشان می‌دهد که به غیر از سال ۱۳۹۹، بازار طی ماه مبارک رمضان همواره روندی خنثی داشته و تکرار چنین روندی دور از ذهن نیست.

از منظر تکنیکالی، بازار سرمایه در تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۰ تغییر روند داد که منجر به رشد ۱۸ درصدی شاخص کل با رشد حدوداً 8 درصدی شد و سپس طی یک تا دو هفته، شاهد روندی خنثی و متعادل بودیم.

با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی یک میلیون و 440 هزار واحدی شاخص کل، فیبوی ۶۱/۸ و توجه به تداخل این اتفاقات، پیش‌بینی روند خنثی در ماه مبارک رمضان را قوت می‌بخشد.

با این حال، باید به اخبار حاصل از مذاکرات و نزدیک شدن به توافق، توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه با برطرف شدن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی و افزایش تورم داخلی و جهانی، چشم‌انداز بسیار مثبتی برای بازار سرمایه ایران به ارمغان می‌آورد که می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن روند خنثی در ماه مبارک رمضان شود.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

حامد همتی

هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در اکثر بازارها حتی بازار سرمایه، شاهد کاهش فعالیت و تحرک هستیم، اما امسال متغیرهای داخلی و خارجی زیادی بر روند بازار سرمایه مؤثر واقع شده‌اند که اثر ماه رمضان بر بازار را خنثی می‌کنند.

به نظر می‌رسد شاخص‌های بورس تهران و به ویژه شاخص هم‌وزن حساسیت چندانی به شروع ماه رمضان نداشته باشند.

بورس در ماه رمضان چه می شود؟

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان