شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۲
کد خبر : 66682

در گفت وگو با شهر بورس؛

برزو حق شناس: افزایش نرخ بهره در ایران موج تورمی جدیدی ایجاد می کند

برزو حق شناس: افزایش نرخ بهره در ایران موج تورمی جدیدی ایجاد می کند
برزو حق شناس کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ بهره در ایران موج تورمی جدیدی ایجاد می کند، چون جنس تورم ایران و کشورهای غربی متفاوت است.

برزو حق شناس در گفت‌وگو با شهر بورس در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: بعد از حرکتی که در بازار سهام به تبعه بازار دلار شکل گرفت، شاخص کل از یک میلیون و ۲۳۶ هزار حرکت و مقاومت معروف یک میلیون و ششصد هزار را شکست و به زیر این شاخص برگشت.

وی ادامه داد: شاخص هم وزن هم از ۳۵۴ هزار حرکتی را شروع کرده و تا ۴۸۰ هزار این حرکت را ادامه داد.


بیشتر بخوانید: برزو حق شناس: بورس فقط سهام شاخص ساز نیست


کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار گفت: این طبیعی است که اصلاحی در روند بازار رخ دهد و روزهای منفی هم داشته‌ایم اما به لحاظ بنیادی و دلایل بنیادی این عرضه‌ها در این دو روز با توجه به تغییر رییس بانک مرکزی و حرف‌های ایشان در خصوص افزایش نرخ بهره، تثبیت دلار نیمایی بر روی عدد ۲۸ هزار و ۵۰۰ انجام شد.

برزو حق شناس - افزایش نرخ بهره در ایران

وی با بیان اینکه چنین اظهارنظرهایی باعث تاسف است، عنوان کرد: اگر یک بار چنین مسائلی مطرح شود می‌توان نامش را اشتباه گذاشت اما وقتی سیاست تجربه‌ شده‌ای که اشتباه بودن آن در یک دهه گذشته ثابت شده دوباره مطرح می‌شود، برای بازار سرمایه نگران کننده است.

حق شناس تصریح کرد: عمده شرکت‌هایی که باید ارز نیمایی را تامین کنند، شرکت‌های بازار سرمایه هستند و به نوعی رانت از جیب سهامدار و واردکننده محسوب‌ می‌شود. وقتی چنین سیاستی از زبان رئیس کل بانک مرکزی تکرار می‌شود طبیعی است که عرضه‌ها به ویژه در صنایع دلاری محور بالا برود چون سهامداران این شرکت‌ها نگران روند سودسازی شرکت‌هایشان هستند.

افزایش نرخ بهره در ایران موج تورمی جدیدی ایجاد می کند

وی با اشاره به اینکه خطا بودن سیاست دلار تک نرخی برای همه ثابت شده است، توضیح داد: اینکه دوباره همان سیاست را بر اساس مسائلی مانند نرخ گاز ارزان مطرح ‌کنیم نگران کننده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش نرخ بهره هم ابراز داشت: در خصوص نرخ بهره هم کارشناسان بازار سرمایه هر حرفی بزنند متهم می‌شوند اما دوباره می‌گوییم در شرایط فعلی اقتصاد چون جنس تورم ایران و کشورهای غربی متفاوت است، هرگونه افزایش نرخ بهره از آنجایی که باعث تضعیف طرف عرضه کننده می‌شود طی شش ماه تا یک سال آینده یک موج تورمی جدید را در اقتصاد به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: ما امروز این حرف‌ها را می‌زنیم تا یک سال بعد که این اتفاق افتاد کسی بگوید که نمی‌دانستیم این سیاست اشتباه است؛ پس ما چون با افزایش نرخ بهره طرف عرضه کننده را تضعیف می‌کنیم موج تورمی جدید علاوه بر تورم قبلی خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید: برزو حق شناس: گزارش پالایشی ها طبیعی است


حق شناس تصریح کرد: بالا بردن نرخ بهره بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و طی دو روز گذشته هم مطرح شدن این مسائل باعث افزایش عرضه‌ها شده است البته در همین روزهای منفی هم یک سری از سهم‌ها مورد اقبال بودند و فکر می‌کنم تا پایان هفته بازار متعادل شده و به یک روند نرمال بازگردد، البته ریسک‌های سیتماتیکی که گفته شد همچنان بر روی بازار سنگینی کرده و بازار به آنها واکنش نشان خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: یک سری ریسک‌های سیستماتیک دیگر مانند اوضاع اجتماعی هم هستند که بر روی بازار سنگینی کرده و همانطور که از ابتدای سال اعلام کرده‌ام درصد این ریسک‌ها را باید بالا گرفت، البته صنایعی هم هستند که از دلار ۲۸ هزار تومانی نفع می‌برند و می‌توانید درصد این شرکت‌ها را در پرتفو بالا ببرید اگرچه با توجه به شرایط اقتصادی کشور فکر نمی‌کنم دولت به دلار ۲۸ هزار تومانی تداوم بدهد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

پراپ تریدینگ

کمان