شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 55979

داریوش روزبهانه در گفت و گو با شهر بورس؛

بازار سرمایه در دولت فعلی جایگاهی ندارد

بازار سرمایه در دولت فعلی جایگاهی ندارد
در کنترل و قیمت های دستوری، دیپلماسی عدم ادامه مذاکرات، نبود وجود جایگاه مناسب بازارسرمایه در دولت روبه رو هستیم و تا این سه مورد حل نشود بازار با افت و خیز های فعلی ادامه خواهد داد و به معامله پایدار نخواهد رسید

داریوش روزبهانه، رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه در گفت و گو با شهر بورس گفت: اگر به طور اجمالی بنگریم که چرا باوجود این که بازار از لحاظ ارزشی جذاب است، اما مورد اقبال سرمایه گذاران واقع نمی شود؛ باید گفت ریشه های این مشکل را باید در سال ۹۹ و ۹۸ جستجو کنیم، همان طور که بارها گفته شده است بی اعتمادی بسیار شدیدی در بازار ایجاد شده، غلبه بر آن زمان‌بر است و مضاف بر این سیاستمداران و مسئولان درجه یک کشور مانند رئیس جمهور و وزرا در این باره سکوت کردند. به طور مثال اگر تیم اقتصادی را مرکب از اقتصاد، بازرگانی، صنعت و معدن و تجارت بگیریم، کابینه مناسبی در این بخش نیستند و نوع موضع گیری این افراد در جهت رفع بی اعتمادی گامی بر نمی دارند.


بیشتر بخوانید: آیا شاخص جدیدی جایگزین شاخص کل خواهد شد؟


وی در ادامه افزود: کارکتر وزرای اقتصادی کابینه فعلی اصولا باتوجه به سیاست های دولت، بازارسرمایه را بخشی از استراتژی خود نمی دانند؛ بنابراین دلیلی نمی بینند در جهت بازسازی این بی اعتمادی که می توانند به عنوان یک فرصت به آن نگاه و استفاده کنند و صحبت کنند. همچنین صحبت های مبتنی بر برنامه وزرا در روند بازار بسیار موثر است، می توانند بگویند که بازارسرمایه جزئی از استراتژی آنها است و متاسفانه وقتی وزیر اقتصاد هم از بازارسرمایه صحبت می کند جنبه های غیر کارشناسی و عدم تسلط به موضوع و اصول بازارسرمایه به وضوح دیده می شود، مردم و سرمایه گذاران باهوش اند و می بینند، پس وقتی این نوع برخورد از سوی دولت دیده می شود بی اعتمادی که وجود دارد، بلند مدت تر می شود.

روزبهانه بیان کرد: به نظر من بنیادی ترین عامل بی اقبالی نسبت به بورس سیاست خارجی، برجام و تحریم ها نیست؛ بلکه بی اعتمادیست که از در بورس ایجاد شده است.

بازار سرمایه در دولت فعلی جایگاهی ندارد

این مدیر خوشنام تصریح کرد: دلیل دیگر این است که بازار باید از ابهام خارج شود، مولفه های ابهام در هم پیچیده شده، از یک سو تقابل چین و آمریکا و جنگ روسیه و اوکراین است که صف بندی های جدیدی در دنیا شکل می دهد و دولت هم در تلاش است تا استراتژی کشور حفظ شود و در جایگاه مناسبی قرار بگیرد، از سوی دیگر آینده برجام مشخص نیست که ابهامات بازار را بیش از پیش کرده؛ البته علائمی که دیپلماسی ایران ارسال می کند بازار را متقاعد کرده که تمایلی به ادامه مذاکرات اساسا وجود ندارد و بازارسرمایه هم ارزیابی درستی از این امر داشته و از این رابطه پا پس می کشد و این‌که بازارسرمایه فقط ماموریت وزرای اقتصادی کابینه باشد صحیح نیست؛ چون وزرات خارجه هم در این باره نقش اساسی دارد و فضا را از نقطه نظر آرامش و کاهش ریسک در کشور آماده می کند، اما چنین رویکردی دیده نمی شود. همچنین اگر عکس چنین عملکردهایی دیده شود موتور برگشت پول به بازار سرمایه به کار می افتد.

رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه اظهار داشت: باتوجه به نوع نگاه وزرای فعلی، قیمت گذاری دستوری پررنگ ترین و بنیادی ترین استراتژی است که به ماهیت دولت تعریف می شود که اساس و ماهیت بازارسرمایه متناقض است.


بیشتر بخوانید : رئیس هیئت مدیره غاذر: سبد کالایی شرکت تغییر می کند


به گفته وی؛ این موضوع حل شدنی نیست؛ مگر این که سیاست دولت در تامین مالی و کسری بودجه، تسویه بدهی های خود و سایر استراتژی های کشور روشن شود؛ پس در کنترل و قیمت های دستوری، دیپلماسی عدم ادامه مذاکرات، عدم وجود جایگاه مناسب بازارسرمایه در دولت روبه رو هستیم و تا این سه مورد حل نشود بازار با افت و خیز های فعلی ادامه خواهد داد و به معامله پایدار نخواهد رسید.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 15 =

پراپ تریدینگ

کمان