شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
کد خبر : 53678

مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا در گفت‌وگو با شهر بورس:

بارقه امید برای شفافیت بازار خودرو از بین رفت/ چرا برای تعلیق عرضه در بورس کالا شب‌نامه نوشتند؟!

بارقه امید برای شفافیت بازار خودرو از بین رفت/ چرا برای تعلیق عرضه در بورس کالا شب‌نامه نوشتند؟!
کریم سلیمی، مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا نسبت به تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا معترض شد و گفت: با این اقدام بارقه امید برای شفافیت بازار خودرو از بین رفت.

کریم سلیمی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: بورس موجب شفافیت می‌شود و سازوکار مشخصی برای معاملات است. حذف قیمت گذاری دستوری، شعار دولت است و بورس کالا در کالاهای مختلف بهترین ابزار برای این کار به حساب می‌‌آید.

وی افزود: بورس کالا پیش از این هم جوابش را پس داده که نمونه نزدیک آن، سیمان است. با معامله سیمان در بورس کالا، رانت، دلال و مشکلات حذف شد و شفافیت و رفتن سود به جیب تولیدکننده را به ارمغان آورد. عرضه خودرو در بورس کالا، اولین و ساده‌ترین قدم و بارقه امید برای تزریق شفافیت به بازار خودرو بود.

مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا ادامه داد: مگر در یک هفته گذشته بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح نمی‌شد؟ حال این سوال پیش می‌آید که چرا شبانه نامه زدند و شب‌نامه نوشتند؟ با عرضه خودرو در بورس کالا قرار بود چه اتفاقی بیفتند؟ این اتفاق می‌توانست شروع چه چیزی باشد که جلوی آن گرفته شد؟ چرا فقط یک سری خودروهایی در بورس کالا عرضه شدند که زیاد شامل قیمت گذاری دستوری نمی‌شدند؟

کریم سلیمی یادآور شد: این عرضه قرار بود چه پیامدی داشته باشد که از آن جلوگیری کردند؟ آیا جز این بود که قیمت‌‎ها عادلانه کشف می‌شدند و مبلغ پرداختی به جای دلال به جیب تولید کننده می‌رفت؟


بیشتر بخوانید: بیانیه فعالان بازار سرمایه در اعتراض به تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا؛ همه چیز فدای لاتاری!


وی با بیان اینکه «دولت شعار حذف قیمت گذاری دستوری را می‌دهد.»، خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا راهکاری برای رقم خوردن این اتفاق بود که جلوی آن را گرفتند. چرا معاملات خودرو نباید شفاف باشد؟ این رانت کجا توزیع می‌شود؟ اگر سودی است، چرا نباید به جیب تولیدکننده برود؟

کریم سلیمی تصریح کرد: بورس به جز شفافیت و سازوکار مشخص، چه چیزی دارد که ایراد است؟ دوستان چه راهکار شفاف و عادلانه دیگری دارند؟ در کدام یک از کالاها که دوستان مدیریت کرده‌اند، جواب گرفته‌اند؟ با این اقدام، کاری کردند که اندک امید برای بازگشت شفافیت به بازار خودرو هم از بین برود.

مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا گفت: شاید ورود محصولات مختلف به بورس کالا برای کارگزار چندان هم صرفه اقتصادی نداشته باشد. ورود سیمان به بورس کالا جز ضرر برای کارگزاری‌ها چیز دیگری ندارد، اما این کاری که بورس در موضوع سیمان انجام می‌دهد، ادای دین به اقتصاد کشور است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان