شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر : 55693

در گفت وگو با شهر بورس؛

باقری: راه اندازی سامانه ستاره موجب کاهش فشار فروش در بازار سرمایه می شود

باقری: راه اندازی سامانه ستاره موجب کاهش فشار فروش در بازار سرمایه می شود
امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه گفت: با اجرای توثیق سهام شاهد کاهش فشار فروش در بازارسرمایه خواهیم بود زیرا در امر مذکور امکان اخذ تسهیلات بدون فروش سهم امکان پذیر است.

امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با شهر بورس، اظهار داشت: سهام به سبب آنکه یکی از دارایی هایی منقول‌ و با نقدینگی بالا محسوب می‌شود به همین خاطر می توان آن را به عنوان وثیقه در نظر گرفت یعنی سهامداران می‌توانند دارایی خود را تحت عنوان وثیقه بگذارند و به پشتوانه آن اعتبارات لازم را اخذ کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه توضیح داد: مکانیزم‌ قانونی توثیق سهام بدین نحو است که سهام از کد مالک به کد وثیقه منتقل می‌شود به نحوی که شخص بنا به ارزش وثیقه اعتبارات مالی را اخذ می‌کند.

امیرعلی امیرباقری با اشاره به تحقق شعار دولت الکترونیک، بیان کرد: طبیعتا دولت الکترونیک باید از يکپارچگی عملیات برخوردار باشد در این راستا وثیقه گذاری یکی از خلاءهایی بود که احساس می‌شد، حال با اجرای توثیق سهام، بخشی از این فرآیند تسهیل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بحث توثیق سهام بر روان سازی بازار و نزدیک کردن بازار به کارایی عملیاتی خود می‌تواند تاثیرگذار باشد.


بیشتر بخوانید: گزارش مشروح میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی


امیرعلی امیرباقری با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که اخیرا مورد توجه قرارگرفت مربوط به توثیق سهم های دولتی است گفت: طی مدت اخیر برخی نهادها که نیاز به تامین نقدینگی داشتند با عرضه سهام تحت مالکیت خود یک فشار فروشی را در بازار ایجاد کردند، اکنون با مهیا سازی مسیر وثیقه‌گذاری برای تمام اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود و به‌طور حتم اگر این امر به درستی صورت گیرد دست اشخاص و نهادهای دولتی را برای گسترش بازخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به مجموع اقدامات سازمان بورس که با هدف گسترش سطح عمودی و افقی بازار و نزدیک کردن بازار به سطح کارایی صورت گرفته است اشاره کرد و اظهار داشت: این نکته را باید مورد توجه قرار داد که تمامی روسای سازمان سهمی در این توسعه داشته اند، اکنون سازمان باید سطح عملیاتی بازار را از سطح زیرساختی جدا کند ، همچنین عملکرد سازمان در رابطه با رشد یا اُفت شاخص را باید به طور مجزا در نظر گرفت و تمامی اقدامات را در کنار هم مورد ارزیابی قرارداد.

امیرعلی امیرباقری افزود: به طور کلی در راستای یکپارچه‌سازی بدنه بازارسرمایه، رصد آماری و اقداماتی که برمبنای آمار اخذ شده از این رصد اتفاق خواهد افتاد، باید این نکته را در نظر گرفت که هرچه فضای بازار به سمت الکترونیک شدن پیش‌رود و ابزارهای نظارت افزایش یابد بازاری شفاف و عادلانه تر خواهیم داشت، البته تحقق تمامی این مسائل نیازمند همکاری دستگاهای اجرایی با سازمان بورس است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − ده =

پراپ تریدینگ

کمان