شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۲۵
کد خبر : 55655

میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی برگزار شد

میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی برگزار شد
میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی برگزار شد و کارشناسان نظر خود را درمورد نمایشگاه صنعت مالی بیان کردند.

به گزارش شهر بورس، میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی روز گذشته در غرفه آژانس خبری تحلیلی شهر بورس در نمایشگاه صنعت مالی برگزار شد.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره سبدگردان هدف، یاسر فلاح مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی و امیرحامد رضایی دکترای بازاریابی و تحلیلگر برند؛ میهمانان این برنامه بودند.

خلاصه‌ای از اظهارات میهمانان میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی به شرح زیر است:

یاسر فلاح:

نمایشگاه صنعت مالی عقبه 16 ساله دارد

خون در گرم بازارها، اعتماد است

نمایشگاه با نبود سازمان بورس رونق سال‌های گذشته را ندارد

نهادهای مالی به خاطر نبود سازمان بورس از حضور در نمایشگاه خودداری کردند

مدیران به رویدادها نگاه شخصی و جزیره‌ای دارند

نبود سازمان بورس در نمایشگاه یک رفتار اشتباه است و دوستان باید بگویند که چرا از مواجهه با سهامداران سر باز زده‌اند

عباسعلی حقانی نسب:

سرمایه‌گذاری واژه مقدسی است؛ با وضو درباره آن صحبت کنید

نهادهای مالی تحت فرمان سازمان بورس هستند

سازمان بورس در این زمان باید کنار سهامدار باشد

جای تأسف دارد که مدیر میانی صنعت بیمه نمایشگاه را افتتاح کرده؛ کسی او را نمی‌شناسد

آقای عشقی تفکر مثبت دارد، ولی جسارت انجام کار ندارد

برخی نمادها هم به خاطر خودشیرینی شرکت نکردند

امیرحامد رضایی:

هیچ قانونی در آمریکا به هیچ شکل نمی‌تواند بورس را تحریم کند

سازمان بورس یک سازمان حاکمیتی است و حتماً دلایلی برای عدم حضور خود دارد

من با نام‌گذاری این نمایشگاه مشکل دارم؛ صنعت مالی یعنی چه؟ این را از کجا پیدا کردیم؟!

امیدوارم دلیل سازمان بورس برای عدم شرکت، تغییر در نام و دستکاری اسم باشد


بیشتر بخوانید: باید نگران ریزش اعتماد مردم باشیم، نه ریزش شاخص کل/ دولت قبل مردم را به بورس بی اعتماد کرد


گزارش مشروح میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی

شهر بورس: درباره نمایشگاه صنعت مالی صحبت کنید؛ نمایشگاه را چطور ارزیابی کردید؟

یاسر فلاح:

نمایشگاه صنعت مالی، عقبه 16 ساله دارد که در این ایام بسته به وضعیت بازارهای مالی، فرازوفرودهای مختلفی را تجربه کرده است. برخی سال‌ها از رونق زیادی برخوردار بوده و برخی سال‌ها به‌واسطه رکود در بازارها، دارای رکود بوده است. با این حال، روشن بودن چراغ نمایشگاه را به فال نیک می‌گیرم. روشن بودن چراغ این نمایشگاه را به فال نیک می‌گیرم و فکر می‌کنم وجود این نمایشگاه در شرایط رکودی بورس، خوب است.

هرچند این نمایشگاه از دوره رونق خود فاصله زیادی دارد و امیدواریم نهادهای مالی و نظارتی در این بازارها نسبت به نمایشگاه صنعت مالی رویکرد بهتر و اقبال بیشتری داشته باشند تا اعتماد را در بازار سرمایه نهادینه کرد تا ابهامات برطرف شود و ان‌شاءالله رونق به بازار سرمایه برگردد.

عباسعلی حقانی نسب:

در هر کشوری، یک ساختار و نظام اقتصاد وجود دارد که مهم‌ترین کارکرد آن، تجهیز و اختصاص منابع بهینه است. اگر این ساختار خوب کار نکند، در حوزه اقتصاد همه موارد در بلاتکلیفی قرار دارد.

متأسفانه علی‌رغم اینکه بازار سرمایه، بازار پول و بیمه به‌عنوان رکن‌های اصلی ساختار هستند، در ساختار اقتصادی دولت متولی صنعت مالی و سرمایه‌گذاری نداریم. یک معاونت یا وزارتخانه‌ای به نام معاونت توسعه سرمایه‌گذاری یا مالی در بدنه دولت وجود ندارد.

از زمانی که نمایشگاه صنعت مالی ایجاد شد، به‌نوعی کارکرد معاونت توسعه سرمایه‌گذاری را پیدا می‌کند.

شما وزارت اقتصاد را ببینید؛ معاونت سرمایه‌گذاری خارجی، معاونت پول و بانک، معاونت امور اقتصاد و دارایی وجود دارد، اما معاونت سرمایه‌گذاری داخلی و توسعه آن وجود ندارد. ساختار اولیه صنعت مالی، متعلق به بورس بوده و علی‌رغم چالش‌هایی که داشته، این کارکرد را به گوش مردم و مسئولان می‌رساند که صنعت مالی و سرمایه‌گذاری در کشور ما متولی ندارد.

مهم‌ترین نکته در اقتصاد کارآمد این است که اگر پول کمی برای پس‌انداز دارید، به بهترین روش سرمایه‌گذاری کنید که بازار سرمایه است. مسئولان، نمایندگان مجلس و تولیدکنندگان ما باید بدانند که سهامداری و سرمایه‌گذاری واژه مقدسی است و باید با وضو درباره آن صحبت کنند.

شهر بورس: صحبت بازار سرمایه شد؛ نبود سازمان بورس در این نمایشگاه چه تأثیری در روند آن داشت؟

امیرحامد رضایی:

قبل از هر چیز باید بگوییم که نمایشگاه‌ها برای قرار گرفتن در کنار مردم و مخاطبان است. در پدیده‌ای غلط، نام این نمایشگاه«صنعت مالی» گذاشته شده، در حالی که نام‌گذاری «بورس، بانک و بیمه» در رابطه با کارکردهای این نمایشگاه بهترین اقدام بود و دردسرهایی درست کرده است.

صنعت واژه‌ای متعلق به عصر صنعت است که در عصر ارتباطات نیازی به آن وجود ندارد. کارکرد این نمایشگاه، برندیگ، ارتباطات، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و تبادلات بین‌المللی و توسعه ارتباطات بین‌المللی است.

بورس با عامه مردم در ارتباط است و هیچ قانونی در آمریکا، نمی‌تواند آن را تحریم کند. یعنی به هیچ شکلی نمی‌شود بورس را تحریم کرد. نمایشگاه‌ها می‌توانند فضای مناسبی برای ارتباطات محدود شده بین‌المللی باشد.

در چهار سالی که آقای فلاح اجرای نمایشگاه را برعهده داشتند، خارجی ها به نمایشگاه می‌آمدند که هیچ‌کدام از آنها را امسال ندیدیم.

ممکن است برخی این ایراد را بگیرند که دوران نمایشگاه‌های فیزیکی به اتمام رسیده که اینگونه نیست و ما هنوز به چنین نمایشگاه‌هایی نیاز داریم.

امسال سازمان بورس به هر دلیلی که من از آن خبری ندارم، در نمایشگاه حضور نیافته و با توجه به اینکه سازمان بورس یک سازمان حاکمیتی است، حتماً دلایلی برای عدم حضور خود دارد.

این نمایشگاه، متعلق به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است. برند این نمایشگاه، ارزشمند بوده و می‌توانست از آن بهره‌مند شد.

شهر بورس: نبود سازمان بورس خللی در نمایشگاه ایجاد کرد؟

یاسر فلاح:

نمایشگاه، مظهر مردمی بودن بازارهای مالی است که توانمندی‌ها و اعتمادی که خون شریان بازارهای مالی است را نشان می‌دهد، خونی که در رگ بازارهای مالی وجود دارد، به بحث اعتماد برمی‌گردد. وقتی نمایشگاه می‌گذاریم، به عموم سهامداران این پیغام داده می‌شود که برای پاسخگویی و رفع ابهام آمادگی کامل وجود دارد.

برای سازمان بورس، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مانند مجمع عمومی سالیانه است که مردم می‌توانند از نزدیک با متولیان و نهاد نظارتی بازار صحبت و ابهامات خود را برطرف کنند.

در سال‌هایی که من افتخار برگزاری نمایشگاه را داشتم، می‌دیدم که مردم از نقاط مختلف کشور مراجعه می‌کنند که یکی از زیباترین تصاویری بود که خلق می‌شد. این نمایشگاه، با نبود سازمان بورس رونق سال‌های گذشته خود را ندارد.

زمانی که سازمان بورس در نمایشگاه شرکت نکرد، بسیاری از نهادهای مالی عضو بازار سرمایه از حضور در آن خودداری کردند که قسمت بد ماجرا بود. امیدواریم این مشکل در سال‌های آینده رفع شود تا نهادهای مالی هم در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

به‌عنوان یک شهروند از نهادهایی که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، تشکر می‌کنم.


بیشتر بخوانید: میزگرد بررسی نقش نمایشگاه در توسعه صنعت مالی و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری اصولی


شهر بورس: شایعاتی در نمایشگاه به گوش می‌رسد که سازمان بورس از زیرمجموعه‌های خود درخواست کرده که در نمایشگاه حضور پیدا نکنند؛ آیا شما در این مورد چیزی شنیده‌اید؟

حقانی نسب:

سازمان بورس دو وظیفه دارد؛ یک وظیفه نظارتی است که ممکن است به این خاطر حضور در نمایشگاه نیاز نباشد و دیگری وظایف اجرایی است. زمانی که سازمان شرکت نمی‌کند، چون مدیریت شرکت‌های بورس، فرابورس، بورس انرژی، کالا و سپرده‌گذاری مرکزی تحت فرمان و نفوذ سازمان بورس هستند، قطعاً شرکت نمی‌کنند.

همه وظایف این شرکت‌ها اجرایی است و متولی توسعه سرمایه‌گذاری هستند. زمانی که سازمان بورس از شرکت در نمایشگاه سر باز می‌زند، نهادهای مالی هم که مراودات زیادی ازجمله تمدید مجوز و با سازمان دارند، نگاهشان به دهن سازمان بورس است. یکی از دلایلی که نمادها هم شرکت نکرده‌اند، همین موضوع است.

ممکن است سازمان بورس بخشنامه نکرده باشد، اما سازمان‌ها و نمادها عملاً چشمشان به سازمان بورس است و این احساس در نهادهای حاضر در نمایشگاه ایجاد می‌شود که نکند شرکت در نمایشگاه دهن‌کجی به سازمان بورس باشد؟ رسانه‌های بازار سرمایه و اقتصادی هم به دلیل اینکه وابسته به شرکت‌ها هستند، در نمایشگاه حضور نکرده و نمایشگاه را آن‌طور که باید و شاید پوشش نداده‌اند.

در سازمان بورس، ذخیره‌ای حدوداً 4 الی 5 هزار میلیارد تومانی تحت عنوان ذخیره فرهنگ‌سازی و توسعه بازار سرمایه وجود دارد. زمانی که سازمان بورس شرکت نمی‌کند، در حوزه تبلیغات و بازتاب خبری هزینه‌ای نمی‌کند و عملاً پوشش خبری درباره نمایشگاه دیده نمی‌شود. اگر در نظر بگیریم که با وجود سازمان بورس، 500 هزار نفر در نمایشگاه شرکت می‌کنند، میزان بازدید کاهش می‌باید.

دوستان حاضر در میزگرد، رفتار محافظه‌کارانه‌ای داشتند، اما من می‌گویم که سازمان بورس برای نیامدن به نمایشگاه هیچ دلیلی نداشته است. یکی از دلایل مطرح شده، این بوده که ممکن است سازمان بورس به دلیل مواجهه و عدم پاسخگویی به سهامداران خسته و عصبانی، در نمایشگاه شرکت نکرده است. سازمان بورس در این زمان باید کنار سهامدار باشد. زمان رشد بازار، نیازی به قرار گرفتن در سایه وجود ندارد.

زمانی باید در کنار مردم و سرمایه گذاران باشید که بازار در این شرایط است و باید به مردم امید و روحیه بدهید. بازار سرمایه در 20 سال گذشته بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی داشته و سازمان بورس باید این اتفاقات را روشن گری کند. رئیس‌جمهور گفته است که «هر مدیری که در مردم و سرمایه‌گذاری ایجاد ناامیدی کند، خائن به مردم و تولید است»

انتظار می‌رود حتی اگر سازمان بورس در نمایشگاه شرکت نکرده، مدیران آن ازجمله رئیس سازمان و مدیران شرکت‌ها از آن بازدید کنند. جای تأسف دارد؛ این رویداد در سال‌های گذشته بین‌المللی بوده و جای تأسف دارد که این رویداد توسط مدیر میانی رده یکی از صنعت‌ها که به نظر می‌رسد متعلق به صنعت بیمه بوده اتفاق افتاده و هیچ‌کس ایشان را نمی‌شناخت.

این نشان می‌دهد که ما پاسخگو نیستیم و به دنبال فرار از پاسخگویی و عدم شفافیت هستیم. به‌عنوان فردی که بالای 22 سال در بازار سرمایه بودم، خواهش می‌کنم سازمان بورس روز پایانی نمایشگاه را از دست ندهد و به سرمایه گذاران دلگرمی بدهد.

ما انتظار زیادی از رئیس سازمان بورس نداریم، چون می‌دانیم که آقای عشقی تفکر مثبت دارد، ولی جسارت انجام کار ندارد. من به این واقعیت رسیدم، اما این مدیران توانایی دلگرمی دادن، صحبت کردن با سهامداران و شفافیت و صحبت با سهامداران را دارند. قول می‌دهم که هیچ اتفاقی نیفتد.

برخی نمادها هم به خاطر خودشیرینی شرکت نکردند. آقای رسانه‌ای که به خاطر خودشیرینی شرکت نکردی، آقای نهاد مالی که به خاطر ترس یا خودشیرینی در نمایشگاه حضور پیدا نکردی، حداقل به نمایشگاهی بیایید. بگذارید مردم دلگرم بشوند و امید ایجاد شود. درست است که بازار سرمایه در دو سال گذشته منفی بوده، اما همین بازار در دوره‌های چهارساله بیشترین بازدهی را داشته است.

توصیه من به سهامداران این است که نگران نباشید و این شرایط درست می‌شود. از رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس بیمه مرکزی هم درخواست داریم که به نمایشگاه بیایند.

یاسر فلاح:

وقتی نشان و برند تجاری را ایجاد می‌کنیم، برای توسعه و تعالی آن باید تلاش کنیم. نمایشگاه صنعت مالی، نشان ارزشمند است که بالغ بر 16 سال عمر دارد. یک اتفاق بدی که در کشور ما رخ می‌دهد، این است که به این رویدادها نگاه شخصی و جزیره‌ای داریم. در برخی برهه‌ها مدیران سازمان بورس به نمایشگاه توجه می‌کنند و برخی دیگر اعتقادی به آن ندارند.

آقای حقانی نسب گفتند که «دوستان محافظه‌کاری کردند.» عدم حضور سازمان بورس و عدم قبول تولی گری برای برگزاری نمایشگاه قطعاً یک رفتار اشتباه است و ما این را نقد می‌کنیم. قطعاً باید در این مورد از سازمان بورس سوال شود و دوستان بگویند که چرا از مواجهه با سهامداران سر باز زده‌اند. سهامداران، افراد شریفی هستند و اگر ابهامی دارند، باید به آنها پاسخ داده شود.

شهر بورس: به نظرتان اتفاقات رخ داده؛ برند سازمان بورس و بازار سرمایه را خدشه‌دار نمی‌کند؟

امیرحامد رضایی:

در ابتدا می‌خواستم از زمانی که در اختیار دارم استفاده کنم و در زمان خودم، جوابی به آقای حقانی نسب بدهم. من به‌عنوان تحلیلگر بازاریابی و برند به این میزگرد دعوت شدم و باید در این زمینه تحلیل ارائه کنم، نه بر اساس شایعات و ذهنیات؛ من باید بر اساس واقعیت صحبت کنم.

باید سازمان بورس توضیحاتی ارائه کند تا بر اساس مستند به آن نگاه کنیم. مالک، متولی، صاحب معنوی یا هر اسم دیگری؛ من با نام‌گذاری این نمایشگاه مشکل دارم؛ صنعت مالی یعنی چه؟ این را از کجا پیدا کردیم؟!

امیدوارم دلیل سازمان بورس برای عدم شرکت، تغییر در نام و دستکاری اسم باشد که آقای فلاح می‌گویند چنین چیزی نیست.

بی‌توجهی به یک برند ارزشمند، هم به سازمان و هم به نمایشگاه آسیب می‌زند. در سال 98، آموزش‌های مختلفی در این نمایشگاه انجام می‌شد و مردم متوجه شده بودند که حضور در بورس، یک کار تخصصی است که امکان حضور مستقیم ندارند و این یک دستاورد بزرگ بود که باید به آن ادامه می‌دادیم. با توجه به اتفاقات یکی دو سال اخیر، شاید امسال فرصت مناسبی بود که به مردم بگوییم باید آموزش ببینند.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 13 =

پراپ تریدینگ

کمان