شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
کد خبر : 56247

اطلاعات سایت FIPIRAN با اطلاعات سایت صندوق همخوانی دارد

اطلاعات سایت FIPIRAN با اطلاعات سایت صندوق همخوانی دارد
مدتی قبل جدولی از میزان خرید سهام توسط صندوق های با درآمد ثابت در فضای مجازی منتشر شد که جنجال بسیاری را به پا و بسیاری اطلاعات آن را زیر سئوال بردند و گفته شد اطلاعات این جدول را از روی سایت FIPIRAN که سایت مرجع برای صندوق هاست برداشته اند. در گفتگویی با مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس به این موضوع پرداخته شده است.

به گزارش شهر بورس، در گفتگوی مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس با نبض بورس مطرح شد: سایت FIPIRAN یک سایت اطلاع رسانی است که داده آن همان داده هایی است که صندوق ها در سایت خود نشان می دهند و اطلاعات سایت FIPIRAN با اطلاعات سایت صندوق همخوانی دارد.

ماجرای صندوق های با درآمد ثابت و جنجال ها بر سر آن از روز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ و با یک نامه ای که تعدادی از فعالان بازار آن را امضا کرده بودند آغاز شد. در این نامه چند راهکار برای برون رفت بازار از وضعیت قرمزپوشی و تحریک سمت تقاضا ارائه شده بود. یکی از این راهکارها این بود که صندوق های با درآمد ثابت به تعهد خود در قبال خرید سهام عمل کنند.

پس از این پیشنهاد هم، جدولی منتشر شد و در فضای مجازی در بین اهالی بازار سرمایه چرخید که نشان می داد برخی صندوق های درآمد ثابت به تعهدات خود در قبال خرید سهام عمل نکردند.

این جدول با واکنش های فراوانی همراه شد و بسیاری از کارشناسان و مدیران صندوق ها اعلام کردند که اطلاعات این جدول ناقص است و جدول با داده های اشتباه طراحی شده است.


بیشتر بخوانید : بورس پس از برجام چه می شود؟


در این زمینه مناظره هایی چه در فضای مجازی و چه در رسانه ها بین مخالفان و موافقان انجام شد و در نهایت در یکی از این مناظره ها که در صفحه مجازی سایت شهربورس در اینستاگرام برگزار شد، اعلام شد که داده های این جدول از روی سایت FIPIRAN برداشته شده است و به نوعی این سایت مرجع صندوق ها و اطلاعات موجود در آن زیر سئوال رفت!

خبرنگار نبض بورس برای رفع این ابهام گفتگویی را با روح الله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس داشت و این پرسش ها را مطرح کرد:

آیا داده های سایت FIPIRAN مشکل دارد؟ اگر مشکلی وجود دارد این مشکل از کجا ناشی می شود؟

روح الله دهقان مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در پاسخ به این پرسش های خبرنگار نبض بورس گفت: سایت FIPIRAN یک سایت اطلاع رسانی است که داده آن همان داده هایی است که صندوق ها در سایت خود نشان می دهند. این سایت اطلاعات را کامل از آنجا بر می دارد. البته این برداشت مستقیما از روی سایت صندوق ها نیست. یک وب سرویسی شرکت های نرم افزاری دارند که ما از آن سرویس داریم استفاده می کنیم و داده ها را می گیریم. همان اطلاعاتی است که شرکت های نرم افزاری در سایت صندوق ها قرار می دهند. یعنی اطلاعات مدیریت فناوری و سایت FIPIRAN با اطلاعات سایت صندوق همخوانی دارد.

اطلاعات سایت FIPIRAN با اطلاعات سایت صندوق همخوانی دارد

او ادامه داد: اگر در واقع اختلاف اطلاعاتی بین واقعیت و داده هایی که صندوق مدنظرش هست با سایت FIPIRAN وجود دارد، قاعدتا هر صندوقی که این اختلاف را می بیند می تواند از شرکت نرم افزاری خود بخواهد که این اطلاعات را اصلاح کند چون شرکت نرم افزاری پیمانکار آن صندوق است. به محضی که شرکت نرم افزاری اطلاعات را اصلاح کند ما هم همان اطلاعات را می گیریم و در FIPIRAN نشان می دهیم.

دهقان اظهار داشت: FIPIRAN در واقع چون داده ها را از سایت صندوق ها می گیرد دخل و تصرفی داخل آن ندارد که بخواهد داده ای را کم یا زیاد کند. فقط به صورت تجمیع شده این داده ها را کنار یکدیگر قرار داده و قابلیت مقایسه ایجاد کرده است. همه را یک کاسه کرده است و در یک ویو نشان می دهد و فیلترهای جدید برای آن گذاشته است تا قابل استفاده باشند. ولی FIPIRAN مرجع تولید داده نیست. هر صندوقی هم که با داده های FIPIRAN مشکل دارد می تواند به راحتی به شرکت نرم افزاری خود بگوید که داده ها را اصلاح کند یا هر اطلاعاتی که می خواهد داخل آن قرار دهد و آن اطلاعات به سمت سایت FIPIRAN بیاید.


بیشتر بخوانید : بورس از دوران پُرریسک عبور کرده است


مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: علاوه بر آن هم پشتیبانی سایت در دسترس تمام صندوق ها هست و اگر مشکلی هست می توانند اعلام کنند و آن شرکت پشتیبانی ما هم با پیگیری هایی که از شرکت نرم افزاری می کند می تواند این مشکل را رفع کند. بخاطر همین موضوع هست که سایت FIPIRAN یک جورایی داده ها را می گیرد و نشان می دهد و خیلی هم دخل و تصرفی تو این موضوع ندارد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + هجده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان