شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
کد خبر : 56198

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

احسان خاتونی: بورس از دوران پُرریسک عبور کرده است

احسان خاتونی: بورس از دوران پُرریسک عبور کرده است
احسان خاتونی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از دوران پُرریسک عبور کرده است، گفت: افزایش ارزش معاملات طی روزهای اخیر اتفاق مثبتی قلمداد می‌شود.

احسان خاتونی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس گفت:  بازار امروز تحت تاثیر گمانه زنی‌ها در خصوص احیای برجام قرار گرفت و با نوساناتی همراه شد؛ البته این نوسانات در همه گروه‌ها نبود و بیشتر در گروه‌های موسوم به ریالی‌ها اتفاق افتاد.

وی افزود: باتوجه به شرایطی که بازار سهام روز قبل داشت تا نیمه‌های وقت شاهد تشدید عرضه ها بودیم و تلاش فعالان بازار برای برگشت بازار بی نتیجه بود، اما از نیمه های وقت و با نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، بار دیگر شانس حصول توافق به شدت افزایش یافت. رفتار نقدینگی در بازار امروز تحت تاثیر مستقیم این نوع اخبار قرار داشت.

احسان خاتونی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار امروز یکی از حساس‌ترین بازارها به اخبار بود. تا نیمه‌های وقت، صندوق‌های با درآمد ثابت با ورود نقدینگی حقیقی‌ها جولان می‌دادند اما از نیمه‌های وقت ورق برگشت و گروه‌های موسوم به ریالی ها از جمله خودرویی‌ها و بانکی‌ها با تقاضای محکمی مواجه شدند. گروه‌های خودرویی و ارتباطاتی با ورود نقدینگی حقیقی ها همراه شدند و به طور کلی برآیند معاملات خروج پول را نشان می‌داد.


بیشتر بخوانید: عزل و نصب یک مدیر در سازمان بورس


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بعد از صندوق‌های با درآمد ثابت، گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بیشترین خروج پول را داشتند و این مسئله احتمالاً به دلیل کاهش نرخ ارز آزاد است، اما بازار به دلار نیمایی کار دارد و نیما فعلا تغییراتی کاهشی نداشته است. از طرفی، اگرچه فشار عرضه‌ها در این گروه‌ها دیده می شد، اما آن چنان هم قوی نبود. به خصوص در پالایشی، خریداران جدی بودند.

احسان خاتونی با اشاره به وضعیت نمادهای گروه پالایشی، عنوان کرد: پالایشگاه ها با تحولاتی روبه‌رو شدند که بسیار مهم بود و می‎تواند ریسک این صنعت را به شدت کاهش دهد. ریسک قیمت گذاری نفت و فرآورده برای این صنعت سال‌ها برای این صنعت مثل کابوس بود؛ همچنین همواره سایه قیمت گذاری غیر واقعی توسط شرکت ملی پالایش و پخش وجود داشت، اما به لطف دستور العمل جدید این ریسک برطرف شده است.

به گفته وی؛ با اینکه امروز بازار به شدت مثبتی نداشتیم، اما ارزش معاملات خرد به مرور در حال افزایش است و این مقوله را باید به فال نیک گرفت که بازار دوران پرریسک خود را پشت سر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: فعالان بازار درخصوص روند بازار سه نوع تفکر دارند. عده‌ای معتقدند که بازار با و بدون برجام می تواند وارد یک دوره صعودی شود، اما عده دیگری معتقدند که بازار بدون برجام، بالایی نخواهد داشت. نهایتا اینکه برخی نیز معتقدند اصلا مشکل بازار اینها نیست و باید آن را در تصمیمات دولت جست‌وجو کرد.

احسان خاتونی تصریح کرد: نظرات هر سه گروه برایند کلی معاملات را تشکیل می دهد، اما آن طور که از شواهد و قرائن پیداست؛ بازار سهام اینک یکی از پرابهام‌ترین روزهای خود را به سر می برد و دیر یا زود باید تکلیف بازار نیز مشخص شود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 6 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان