شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر : 70048

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در گفت‌وگو با شهر بورس:

از مکانیسم قرعه کشی خودرو فقط دلال ها منتفع شدند

از مکانیسم قرعه کشی خودرو فقط دلال ها منتفع شدند
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین گفت: در بورس عرضه و تقاضای واقعی قیمت را تعیین می کند، اما از مکانیسم قرعه کشی خودرو فقط دلال ها منتفع شدند.

علی بهشتی روی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: اگر بخواهیم علمی صحبت کنیم، باید بگوییم که این روزها بازار ما درگیر دو ریسک است؛ ریسک سیستماتیک و ریسک غیرسیتماتیک.

وی افزود: ریسک سیستماتیک بازار مسئله‌ای است که از بیرون به بازار فشار وارده کرده و ریسک بازار را بالا می‌برد. مانند اتفاقات کلان سیاسی و شرایطی که در جامعه جهانی پیدا کردیم؛ از جمله بحث تحریم‌ها، مناقشات، فشارهای آژانس درباره انرژی اتمی، بحث خروج برجام از روند تصمیم گیری، ماجرای سفارت آذربایجان و اتفاقی که در اصفهان رخ داد در بازار اثرگذار است.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین ادامه داد: اولین بازاری که از این مسائل اثر می‌پذیرد بازار سهام است و باعث می‌شود که مردم به سمت فروش بروند و فروشنده باشند.


بیشتر بخوانید: روند بورس در نیمه دوم امسال صعودی است


بهشتی روی به بررسی وضعیت بنیادی بازار پرداخت و تصریح کرد: اگر بخواهیم به بازار فاندامنتالی نگاه کنیم در کشوری مثل ایران که تورم وجود دارد، این تورم خودش را در همه چیز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر فاندامنتالی عملکرد شش ماهه و ۹ ماهه شرکت‌ها خیلی عملکرد دور از انتظاری نبوده و عملکرد خوبی داشتند. با این حال بازار بیشتر از اینکه به فکر اخبار فاندامنتال باشد به شدت درگیر حواشی کلان سیاسی است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «بهترین استراتژی در دوران کنونی بازار چیست؟»، گفت: در این شرایط سهامدارانی باید سهامداری کنند که به صورت میان مدت و بلند مدت به سهام نگاه می‌کنند تا اثر فاندامنتال شرکت‌ها روی تابلو بیاید.

بهشتی روی یادآور شد: این سهامداران نباید به نوسانات و ریسک‌های کوتاه مدت زیاد توجه کنند. پس ریزش‌های این روزها بیشتر جنبه رفتاری-مالی دارد تا فاندامنتالی. در حال حاضر عوامل رفتاری روی بازار مالی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به کش و قوس‌های به وجود آمده در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، خاطرنشان کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که به خاطر بحث تحریم‌ها، عدم واردات و تعرفه‌هایی که داریم یک صنعت انحصاری به نام صنعت خودرو داریم.


بیشتر بخوانید: افزایش دامنه نوسان باید با برنامه ریزی اتفاق بیفتد


مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین یادآور شد: در این صنعت انحصاری به یک جایی اجازه داده‌ایم که قیمت خودرو را در بیاورد که قیمت پایه درآورده و تولیدکننده را ملزم به فروش می‌کند. از آنجایی که این قیمت از نظر فروشنده پایین و از نظر دلال و مصرف کننده جذاب است، دلال این خودروها را از روش‌هایی که قبلا هم انجام داده چه از طریق قرعه کشی و چه از طریق بورس کالا با یک گپ قیمتی می‌خرد.

بهشتی روی ادامه داد: از مکانیسم قرعه کشی خودرو فقط دلال ها منتفع شدند اما با عرضه در بورس خیال مان راحت است که عرضه و تقاضای واقعی قیمت را تعیین می کند. البته قیمت پایه باز هم موضوعیت ندارد. این مسئله موقعی به نفع بود که مابه تفاوت قیمت معامله شده با قیمت پایه به جیب تولیدکننده برود و به نفع سهامدار عمل کند اما متاسفانه می‌گویند که قرار است به صندوق ذخیره دولت برود.

وی تصریح کرد: همه مواد دست به دست هم داده تا سهامدار روز به روز کوچکتر و منافعش سلب شود. ما هم دلمان خوش است که بازار سرمایه داریم اما عملا اصلاً سهامدار خصوصی نه رعایت و نه دیده می‌شود و نه حتی در تصمیم گیری‌های کلان نقشی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بازار تا پایان سال خاطرنشان کرد: اگر ریسک سیستماتیکی نداشته باشیم بازار ما جای رشد دارد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان