شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر : 58015

پرونده ویژه شهر بورس/ چالش‌های بازار سرمایه

احسان ذاکرنیا: نرخ ارز اصلی ترین ریسک این روزهای بورس است

احسان ذاکرنیا: نرخ ارز اصلی ترین ریسک این روزهای بورس است
احسان ذاکرنیا کارشناس بازار سرمایه در پرونده ویژه شهر بورس با موضوع «چالش‌های بازار سرمایه»، جهش نرخ ارز را اصلی‌ترین ریسک این روزهای بورس تهران دانست.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: در راستای پرونده ویژه «شهر بورس» با عنوان چالش‌های بازار سرمایه، احسان ذاکرنیا به بیان این چالش‌ها پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

احسان ذاکرنیا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره چالش‌های بازار سرمایه، اظهار داشت: اظهار نظر قطعی در خصوص وضعیت بورس در نیمه دوم سال جاری وابستگی بسیار زیادی به سرنوشت نهایی مذاکرات برجام دارد.


بیشتر بخوانید: عرضه های اولیه پر ابهام؛ مسئله ای قابل توجه در بازار


وی افزود: طبق تحلیلی که به تازگی جهت پیش بینی نرخ ارز براساس چند سناریو مختلف از جمله رابطه قدرت برابری خرید (PPP) و قیمت سکه و قیمت مثقال طلای خام بازار آزاد ایران انجام دادم، نرخ دلار تا پایان سال جاری و با در نظر گرفتن بیش واکنشی ها و کم واکنشی هایی که در اثر شوک های ارزی در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، در حالت خوش بینانه در محدوده 22 هزار تومان و در حالت بدبینانه در کانال 38-40 هزار تومانی قرار می گیرد که طبیعتا چنین مقوله اثرگذاری شرایط بازارسرمایه را بسیار متاثر خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تقریبا همه صاحب نظران معتقدند صرف نظر از اینکه در میان مدت و بلندمدت کاهش احتمالی نرخ ارز چه تاثیری بر بازار دار، بورس در کوتاه مدت با شوک‌های ارزی مواجه خواهد شد که این موضوع در تعیین صنایع پیشتاز بازار و ورود و خروج پول از بازار سرمایه بسیار موثر است.


بیشتر بخوانید: شرایط بورس زمستان بهتر می شود


احسان ذاکرنیا ادمه داد: در صورت عدم حصول نتیجه در مذاکرات جاری به احتمال زیاد با جهش مجدد نرخ ارز مواجه خواهیم بود که یک موج تورمی جدید ایجاد خواهد کرد. این اتفاق باعث رشد سهام دلاری بازار می‌شود، ولی در مقابل تشدید کسری بودجه و مداخلات در قیمت گذاری محصولات به جهت کنترل تورم توسط دولت می تواند آفتی بر جان بازار سرمایه باشد.

وی عنوان کرد: در مجموع می‌توان گفت ریسک نرخ ارز به عنوان اصلی ترین مولفه اثرگذار بر بازار سرمایه در مقطع زمانی فعلی است و چون از جنس ریسک های سیستماتیک بوده، توسط فعالان بازار سرمایه قابل مدیریت نیست. به همین دلیل است که در حال حاضر شاهد هستیم که بازار بیشتر در فاز انتظار به سر می برد.

لازم به ذکر است؛ مصاحبه سایر کارشناسان نیز طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان