شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر : 57815

پرونده ویژه شهر بورس/ چالش‌های بازار سرمایه

محمدرضا چراغی: عرضه های اولیه پر ابهام؛ مسئله ای قابل توجه در بازار است

محمدرضا چراغی: عرضه های اولیه پر ابهام؛ مسئله ای قابل توجه در بازار است
محمدرضا چراغی کارشناس بازار سرمایه در پرونده ویژه شهر بورس با موضوع «چالش‌های بازار سرمایه»، عرضه های اولیه پر ابهام را مسئله‎ای قابل توجه در بازار دانست.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: در راستای پرونده ویژه «شهر بورس» با عنوان چالش‌های بازار سرمایه، محمدرضا چراغی به بیان این چالش‌ها پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

محمدرضا چراغی در گفت‌وگو با شهر بورس، اظهار داشت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اگر بر سر برجام توافق شود شرکت های لیست شده در بازار سرمایه در کوتاه مدت و میان مدت نمی‌توانند از رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی منتفع شوند و برای خلق ارزش باید رشد تولید واقعی داشته باشند؛ در نتیجه چالش اصلی بازارسرمایه شرکت هایی هستند که پتانسیل رشد ندارند، اما در بورس و فرابورس عرضه شده اند.

وی افزود: در مقاطعی از سال های گذشته، مخصوصا در سال ۱۳۹۸ بخشی از سال ۱۳۹۹ هم زمان کاهش شدید ارزش پول ملی  یا به بیانی افزایش قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار و یورو قیمت سهام بسیاری از شرکت های بورسی و فرابورسی رو به افزایش گذاشت؛ چراکه تعداد بسیار زیادی از شرکت های لیست شده در بازارسرمایه ایران صادرات محور هستند و محصولات نهایی خود را به دلار یا یورو می‌فروشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبیعی بود که با افزایش قیمت ارز سود شرکت های صادرات محور افزایش یابد و در نتیجه این افزایش سودآوری روی قیمت سهم ها در تابلوی بورس و فرابورس هم دیده شود، اما نکته مهم است که این افزایش سود این شرکت‌ها نه به دلیل رشد تولید و افزایش فروش کالا و خدمات نبود؛ بلکه همان گونه که اشاره شد به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بود.

محمدرضا چراغی یادآور شد: از دیدگاه اقتصادی شرکت هایی دارای بازده پایدار تلقی می‌شوند که با نوآوری و رشد تولید به سودآوری برسند نه شرکت هایی که از رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی سود می برند، اما هر اقتصاد خوانده ای می داند که موتور محرکه بازارسرمایه ایران غیر از رشد قیمت ارز، رشد تورم هم بود این موضوع در سال های گذشته در مقاطعی رشد بازار سهام را مضاعف کرد.

وی گفت: با این مقدمه ای که بیان شد باید توجه داشته باشیم که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بر طبق اخبار رسمی، انتظار می‌رود که توافق برجام دوباره منعقد شود و این توافق می‌تواند حداقل به صورت مقطعی باعث تقویت ارزش پول ملی شود و از طرفی انتظارات تورمی را کاهش دهد که این موضوع بر شرایط اقتصادی فعلی کشورتاثیر مثبت دارد، اما باید دقت کنیم که همان‌گونه که بیان کردم این دو عامل موتور محرکه بازارسرمایه بودند در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی و تقویت ارزش پول ملی دیگر شرکت های بورسی و فرابورسی نمی‌توانند بدون رشد واقعی در تولید و ایجاد ارزش افزوده با رشد سودآوری و درنتیجه رشد قیمت سهام رو به رو شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چالش های بورس، خاطرنشان کرد: باید بگویم که چالش اصلی شرکت هایی هستند که با عملکرد تولید نه‌چندان مناسب در بازارسرمایه لیست شدند و صرفا در سال های گذشته از رشد تورم و قیمت ارز سود بردند و پتانسیل کاهش سودآوری و کاهش قیمت سهام دارند.

محمدرضا چراغی تصریح کرد: مدیران شرکت های بورسی و فرابورسی اگر واقعا هدفشان این باشد که برای سهامداران خلق ارزش کنند، باید تدابیری داشته باشند که در شرایطی که نمی توانند از رشد قیمت ارز منتفع شوند و در شرایط کاهش انتظارات تورمی، راندمان را بالا برده و تولید را بیشتر و با کیفیت تر کنند.

وی افزود: در نتیجه طبیعی است که اگر شرکت های بورسی و فرابورسی بزرگ که برخی از نبود مدیران کارآمد رنج می برند، اگر روند متفاوتی را در پیش نگیرند؛ نمی توانتد سود مناسبی را برای سهامداران به دست آورند.

محمدرضا چراغی  گفت: ناگفته نماند که این شرکت ها می توانند پس از توافق برجام با مراودات برن مرزی داشته باشند و بسیار راحت‌تر مواد اولیه کارخانه ها را وارد کنند و آسان تر اقدام به صادرات کنند، اما قسمتی از این موارد بستگی به این دارد که چقدر این شرکت ها نوآوری داشته باشند و بخواهند راندمان را بالا برند.

لازم به ذکر است؛ مصاحبه سایر کارشناسان نیز طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 9 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان