شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر : 68098

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا

اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا
اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا این امیدواری را ایجاد کرده تا شفافیت بار دیگر بر مافیای خودرو چیره شود.

شهر بورس – امیر ملک زاده: عرضه خودرو در بورس کالا که از اوایل سال جاری آغاز شده و سبب کاهش التهاب در این بازار شده بود، با رسیدن به عرضه خودروهای پرتیراژ با ممانعت‌هایی همراه شد؛ این در حالی است که اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا را طی ماه های اخیر شاهد بودیم.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، فعلا خودروی جدیدی در بورس عرضه نخواهد شد و خودروی جدید تا مشخص شدن ساز و کار قیمت‌گذاری در بورس عرضه نمی‌شود، اما عرضه خودروهایی که تا پیش از این در بورس انجام می‌شد تا زمان دستیابی به چارچوب مشترک قیمت‌گذاری با شورای رقابت می‌تواند، ادامه داشته باشد. (ایرنا)


بیشتر بخوانید: چرا برای تعلیق عرضه در بورس کالا شب‌نامه نوشتند؟!


اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودروهای جدید در بورس کالا در حالی به حالت تعلیق درآمده که نمایندگان مجلس موافق این سازوکار هستند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره عرضه خودرو در بورس کالا، می گوید: عرضه خودرو با روش‌های ثبت‌نامی توسط خودروسازان با مشکلاتی همراه است، در حالی که با عرضه خودرو در بورس کالا میزان عرضه و قیمت‌ها شفاف روی تابلو اعلام شود و توسط طرف تقاضا قابل احصاء، پیگیری و شناسایی است.

وی بیان می کند: در حقیقت عرضه خودرو در بورس کالا، حذف رانت قیمتی است که به واسطه دستوری بودن قیمت‌ها ایجاد شده، چراکه مشخص نیست مابه تفاوت قیمت درب کارخانه و بازار آزاد به کجا می رود؟ سوابق نشان می‌دهد این مدل عرضه خودرو منجر به رسیدن این محصول به دست نیازمندان واقعی نمی‌شود؛ حتی بسیاری از متقاضیان نتوانستند وارد سامانه قرعه‌کشی شوند، که از معایب شرایط کنونی در سال های اخیر بوده و دلیل اصلی آن عدم وجود بازار شفاف است.

پورابراهیمی یادآور می شود: عرضه خودرو در بورس کالا کمک می کند فضای دلالی و واسطه‌گری حذف شود و متناسب با قیمت‌های عرضه و تقاضا، خریدار قیمت شفافی داشته باشد و فروشنده نیز قیمت‌های واقعی را در صورت های مالی خود اعلام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور می شود: طبیعتاً بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند تا برنامه‌ریزی برای تقاضای مصرفی کشور از طریق روش‌هایی که مبتنی بر فروش‌های غیرنقدی است فراهم شود و به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی در خصوص تقاضا و نیاز کشور کمک کند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو امروز 23 دی 1401


وی می افزاید: بورس کالا بازار شفاف کننده‌ای برای اقتصاد کشور است و باید مورد ارزیابی مثبت قرار گیرد. افزایش و کاهش قیمت ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد. افزایش قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد اما ربطی به مکانیزم بورس کالا ندارد.

پورابراهیمی ادامه می دهد: مکانیزم بورس کالا، تنظیم‌گری و محلی برای عرضه و تقاضا است و خود عاملی برای افزایش و کاهش قیمت نیست.

نمایندگان موافق با عرضه خودرو در بورس کالا

علاوه بر رئیس کمیسیون اقتصادی، سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به صورت علنی موافقت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده‌اند که بخشی از نظرات آنها را در زیر می‌خوانید.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی: باید شرایطی فراهم شود که امکان معامله برای همه افراد وجود داشته باشد، نه اینکه انحصار خرید و فروش در دست عده‌ای خاص باشد.حاجی دلیگانی در این باره تاکید کرده، عرضه خودرو در بورس کالا باید منجر به قیمت‌گذاری واقعی از مسیر رقابت واقعی شود، چرا که بار افزایش قیمت را مصرف کننده نهایی متحمل می‌شود.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از راهکارهای جدی جایگزین قرعه کشی خودرو می‌داند.

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روی شفاف شدن معاملات خودرو با عرضه مستمر خودرو در بورس کالا تاکید کرده است.

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روی مسئله شفافیت بازار خودرو با استفاده از سازوکار بورس کالا تاکید کرده است.
البته محسن علیزاده و مسلم صالحی، دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم از با اهمیت خواندن عرضه خودرو در بورس کالا، از این راهکار حمایت کرده‌اند.

در تازه ترین اظهار نظرها هم علی موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از موضوع عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: 16 نماینده مجلس حامی عرضه خودرو در بورس کالا


به جز کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا ابراز خشنودی کرده است. مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص از پینشهاد عرضه خودرو در بورس کالا در راستای حذف قرعه کشی ها خبر داده بود.

مصطفی طاهری، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با عرضه خودرو در بورس کالا، تقاضای سرمایه ای حذف می‌شود.

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم تداوم عرضه خودرو در بورس کالا را الزام رسیدن به تعادل در بازار می‌داند.

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی ساماندهی بازار خودرو با استفاده از بورس کالا تاکید و گفته است: سازوکار بورس کالا می‌تواند به رانت و سوداگری‌ها در بازار خودرو پایان دهد.
فرهاد طهماسبی، عضو هیئت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی شفافیت اطلاعات با استفاده از عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرده است.

معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم روی پایان دلالی با عرضه خودرو در بورس کالا تاکید می‌کند.

روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان فرصت بی‌نظیر خودروسازان نام برده است.

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به شهر بورس می گوید: ما با کلیات عرضه خودرو در بورس کالا و اساس آن، موافق هستیم، اما باید برای این محصولات سقف قیمتی تعیین شود.

بر این اساس، اجماع نمایندگان مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا این امیدواری را ایجاد کرده که بار دیگر قدرت مجلس بر مافیای خودرو بچربد و منافع مردم بر منافع عده ای اندک ترجیح داده شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان