فارابی
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۵۴
کد خبر : 54575

اتاق بازرگانی تبریز، پارلمان بخش خصوصی و جامعه اقتصادی استان

اتاق بازرگانی تبریز، پارلمان بخش خصوصی و جامعه اقتصادی استان
گزارشی از دبیر اتاق بازرگانی تبریز در خصوص فعالیت های صورت گرفته و پیش روی این تشکل تجاری را می خوانید.

اتاق بازرگانی تبریز از قدیمی ترین تشکل های تجاری تبریز محسوب می شود که قدمتی بيش از يک صده داردو می توان از آن به عنوان اولین اتاق تجاری در کشور نام برد. در این نوشتار آقای محرم پور دبیر اتاق بازرگانی تبریز گزارشی از فعالیت های این اتاق ارائه کرده است.

به گزارش شهر بورس، اتاق بازرگانی تبریز ۱۱۲ ساله است. یعنی چرخ این نهاد بیش از یک قرن است که می‌چرخد. نام‌ها آمده‌اند و رفته‌اند ولیکن چراغش تابنده است. این یک معنای ساده دارد جایگاه‌ها رفتنی هستند اما اتاق نه. نام نیک تنها چیزی است که باقی می‌ماند.
لذا انچه مهم است ردپایی است که می‌توانیم در این دوره محدود به‌ جای بگذاریم. لذا در این مدت مهمترین هدف خود که همانا داشتن «اتاقی برای همه» خواهد بود را دنبال خواهیم کرد و در همین راستا شفافیت حداکثری اقتضا می‌کند گزارشی از آنچه در پارلمان بخش خصوصی استان در حال روی دادن است و در آینده روی خواهد داد را با جامعه اقتصادی استان در میان بگذاریم:

بانک آینده

بیشتر بخوانید: صدای سهامدار سرلوحه فعالیت شهر بورس


ماه‌های باقیمانده سال برای اتاق تبریز همانند خردادماه ۱۴۰۱ خواهد بود، همانند خرداد پر رویداد اتاق، اما کیفی‌تر.

اتفاقات این ماه را در چند بخش تقسیم بندی می‌کنیم:

۱) تمرکز بر جلسات مداوم، با هدفگذاری مشخصِ کارشناسی با مسئولین سه قوه در استان. اقتصاد کشور حال خوبی ندارد، قوانین خلق‌الساعه تبدیل به چیزی بالاتر از معضل شده، تامین سرمایه در گردش، مدیریت مصرف انرژی و مشکلات زیرساختی و…. باعث شد با دعوت از رئیس محترم بانک مرکزی و وزیر محترم صمت مشکلات بخش خصوصی را پیگیر باشیم. تامین سرمایه در گردش ۴۰ همتی(۴۰ هزار میلیارد) علاوه بر بودجه استانی، استقلال مس سونگون جهت سوق گردش مالی این مجموعه به استان و افزایش سهم سپرده و اعتبارات استان، حل مشکل تامین انرژی در کوتاه مدت از طریق تفاهم دوجانبه نیروگاه‌های تولید برق کم‌مقیاس با واحدهای پرمصرف و پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاری این نیروگاهها، پیگیری معضلات حاصل از قانون جدید قاچاق کالا و ارز، پیگیری پروژه خروج خط ریلی جلفا از بن‌بست، کمک به کاهش تبعات حاصل از جراحی اقتصادی دولت، پیگیری از مراجع ذی‌ربط در بحث ناعدالتی در توزیع انرژی گاز در استان، مسئولیت اجتماعی در قبال دریاچه ارومیه، راه‌اندازی کمیته تدوین سند تحول صنعت-هنر فرش دستباف، راه‌اندازی کمیته تدوین راهبرد کنسرسیوم‌های صادراتی مطابق با مدلunido و فرصت‌ها و تهدیدهای ان، کمک‌های راهبردی در راه‌اندازی معادن راکد با پیوست زیست‌محیطی و…

۲) با توجه به کاهش پاندمی کرونا، اتاق بازرگانی تبریز یکی دیگر از اهداف خود، یعنی کمک به توسعه صادرات غیرنفتی استان را به شکل جدی‌تر در قالب هیئت‌های تجاری، نمایشگاهی و گفت‌گوهای B2B از تیرماه تا آذرماه در حال پیگیری و برنامه‌ریزی است. فارغ از شعارهای معمول و غیر اجرایی در شرایط فعلی برنامه‌ریزی برای کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، عراق و پاکستان سوریه، اوکراین و روسیه و گرجستان در حال انجام است.
خردادماه سالجاری نیز با سفرای ایتالیا، اتریش و استرالیا در محل اتاق دیدارهای رسمی انجام شد و نسبت به اقداماتِ قابل اجرا، پیگیریها در حال انجام است.

۳) در عرصه صدور کارت عضویت و بازرگانی، با توجه به نص قانون و اجازه‌ی تایید شاخص‌های اهلیت به اتاق بازرگانی، همانطوریکه مستحضرید تقریبا کلیت مراحل از طریق سامانه وزارت صمت و اتاق ایران انجام و صرفاً مرحله پیش از صدور در اتاق تبریز انجام شده است. میانگین صدور، تمدید کارت عضویت و بازرگانی ماهانه، طی یکسال گذشته که بنده رصد کردم ثابت بوده و علیرغم ناخوشایندی بعضی افراد متقاضی سخت‌گیری جدی در تایید اهلیت توسط مدیریت اتاق انجام می‌شود‌، هر چند بعضا فضاسازی‌هایی در این ارتباط انجام می‌شود هیچ‌گونه سهل‌گیری از سمت اتاق انجام نشده و به نظر بنده این سیاست به پیشگیری هرچه بیشتر تعلیق و تخلف کارت منجر خواهد شد. در ارتباط با کارت‌های صادره در سالجاری هم عزیزان می‌دانند که کارت‌های صادره اجازه شرکت در انتخابات سالجاری را ندارند.

۴) شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استانی، به عنوان یک بال و کمیسیون‌های مشورتی و تشکل‌ها به عنوان بال دیگر طی خردادماه به شکل جدی‌تری کنار یکدیگر قرار گرفتند. خروجی مباحث کمیسیون‌ها و تشکل‌ها طی این ماه در جلسه شورای گفت‌وگوی تیرماه خود را نشان خواهند. از همکاری استاندار محترم و علی‌الخصوص تیم اقتصادی استانداری با مدیریت جناب اقای دکتر کلامی که مجدانه پیگیر و همراه هستند سپاسگزاریم. در این حوزه پیگیری در اجرای مصوبات در دبیرخانه مستقر در اتاق از گرفتن مصوبه مهم‌تر خواهد بود.

۵) اتاق محل گردش آزاد اطلاعات اقتصادی است. اتاق خانه‌ی همه‌ی اصحاب رسانه است، حتی آنهایی که چشم دیدنمان را ندارند. این‌را اصحاب محترم رسانه خود بهتر می‌دانند نگاه تیم اجرایی اتاق نگاه خط‌کشی شده نخواهد بود. تحمل نقد، اصلی صفر و یکی است و به مفهوم ساده «یا هست و یا نیست»، سعی ما حرکت در مسیر تحمل نقد خواهد بود. کیفیت تولید محتوا از تیرماه قطعاً رشد خواهد کرد.

۶) فضای اقتصادی استان طی هشت سال گذشته به شدت دوقطبی شد، افرادی مثل بنده هم با اشتباهات خود بر طبل آن کوبیدند، خود بنده چهارسال پیش به اشتباه بودن این مسیر پی بردم و پایان خوشی را برای این فضا متصور نبودم. در مدت حضور ۱۵ ماهه در اتاق به سهم خود تلاش کردم هم‌افزایی را بتوانیم بیش از پیش کنیم. با روندی که در اتاق شکل گرفته، هر چند کار سختی در پیش داریم ولیکن خیلی خیلی به اصلاح این روند امیدواریم، اقدامات مشترک تشکل‌های اقتصادی استان طی یک ماه اخیر نویدبخش اقدامات هم‌افزاست. کشتی که در ان نشستیم را سوراخ نخواهیم کرد چرا که تبعات ان دامن پارلمان بخش خصوصی را خواهد گرفت.

نکته پایانی اینکه ما هیزم آتش اختلافات نخواهیم بود، به فضاسازی‌ها بی‌توجه خواهیم بود، مخالفین به ما انرژی بیشتری برای کار می‌دهند،دست آنها را هم می‌بوسیم. آنچه ما از آن ضربه می‌بینیم عدم اتحاد است‌. کادر زحمتکش اجرایی اتاق هم با انرژی خوب خود در کمک به این فضا نقش مهم خود را داشته و دارند.

یادی هم می‌کنیم از تمام عزیزان اجرایی که در اتاق پیش از ما زحمت کشیدند:
آقایان سائلی، برجسته‌باف،فرویزی، فلاح، شکوهی و قهرمانی
و مرحوم نوبری عزیز که سالها در اتاق بازرگانی تبریز زحمت کشیدند.

ارادتمند
جعفر محرم‌پور
دبیر اتاق بازرگانی تبریز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − پنج =

پراپ تریدینگ

کمان