شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر : 49224

آینده قیمت دلار در انتظار مذاکرات وین

آینده قیمت دلار در انتظار مذاکرات وین
در حالی که قیمت دلار در هفته‌های گذشته روندی کاهشی را تجربه کرده، در روزهای اخیر با احتیاط بیشتری به روند خود ادامه داده است.

به گزارش شهر بورس، کارشناسان با اشاره به تأثیر تحریم و توافق در افزایش یا کاهش قیمت دلار پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات، قیمت دلار در محدوده ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان تثبیت می‌شود اما اگر توافقی حاصل نشود، ممکت است قیمت دلار به بیش از 30 هزار تومان برسد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص نتیجه مذاکرات وین گفت: به نوعی آینده قیمت دلار در انتظار مذاکرات وین است و سه سناریو برای مذاکرات وجود دارد. یا توافق می‌شود یا اینکه شاهد عدم توافق خواهیم بود. سناریوی سوم هم بلاتکلیفی است که طی چند سال گذشته وجود داشته است.

این کارشناس در گفت‌وگو با تجارت نیوز ادامه داد: قیمت دلار طی هفته آینده از نظر روانی بین محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است.

آقابزرگی در نهایت می‌گوید: به غیر از مذاکرات وین و ارز پاشی دولت، تناسب نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد اقتصادی می‌تواند تعیین‌کننده قیمت دلار باشد.

آینده قیمت دلار در انتظار مذاکرات وین - اتفاق هشدار دهنده در بازار ارز

خوش بینی محتاطانه دلار

دنیای اقتصاد در خصوص قیمت دلار نوشته است: قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. در معاملات فردایی روز گذشته نیز دلار در سطح ۲۶ هزار و ۵۰ تومان معامله شده است.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بازار ارز شاهد ثبات نسبی حوالی محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تا ۳۵۰ تومان بود. این بازه ۱۵۰ تومانی نوسان دلار که تقریباً ۱۰ روزی است به طول انجامیده خبر از انتظار بازار ارز در جهت اخبار قطعی و تأثیرگذار لغو تحریم‌ها می‌دهد. در روز نخست هفته گذشته اسکناس آمریکایی با حضور در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان به کار خود پایان داد.

در روز‌های یکشنبه و دوشنبه هشتم و نهم اسفند نیز دلار نتوانست از مرز ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند اما در روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند و در روز تعطیلی معاملات رسمی بازار تهران نرخ این ارز در معاملات غیر‌رسمی به کانال ۲۵ هزارتومانی و سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی گریز کوتاه‌مدتی زد.‌


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت جهانی طلا با تداوم تنش در اروپا


این روند کاهشی با شروع نخستین ساعات کاری بازار روز چهارشنبه ناکام ماند و شاخص بازار ارز مجدداً به کریدور کوچک روز‌های اخیر خود بازگشت. در نهایت و در آخرین روز کاری هفته نیز همزمان با انتشار سیگنال‌های مثبت از فضای مذاکرات هسته‌ای وین دلار همچنان محتاطانه قدم برداشت و در رقم ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

این در حالی است که پیش‌بینی بازیگران بازار ارز از نرخ دلار در روز ابتدایی هفته جاری کاهشی بوده و به مرز دو کانال ۲۵ و ۲۶ هزارتومانی نزدیک شده است. بخش بزرگی از اخبار منتشر شده در روز‌های اخیر حاکی از نتیجه‌بخشی مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است اما طرفین اصلی نشست‌ها همچنان از وجود برخی اختلاف‌نظرها سخن می‌گویند.

تحلیلگران سیاسی-اقتصادی نیز با اشاره به سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران در روز گذشته معتقدند در صورت نتیجه‌بخشی جلسات و بازدید‌های این مقام مسئول از تأسیسات هسته‌ای ایران مهم‌ترین اختلاف‌نظر باقی‌مانده در مذاکرات نیز برطرف شده و احتمال حصول توافق را در روز‌های پس از بازگشت گروسی به وین بسیار زیاد دانستند.

عده‌ای از فعالان بازار ارز تهران نیز با اشاره به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر شرایط مناسب ذخایر ارزی کشور، آینده نرخ ارز پس از شوک‌های توافق احتمالی را در دستان نهاد‌های بازار ساز دانستند، اگرچه در کوتاه‌مدت قیمت دلار کاهشی خواهد بود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان