شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کد خبر : 13409

روحانی در افتتاح طرح‌های وزارت نفت:

آمریکا ناچار به رفع تحریم است

به گزارش شهر بورس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های بوشهر و ایلام، گفت: بسیار خوشحالیم در سال ۹۹ که سال بسیار سختی برای مردم و دولت در شدت تحریم اقتصادی و جنگ اقتصادی توام با کرونا بود، اما در عین حال طرح‌های بسیار

به گزارش شهر بورس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های بوشهر و ایلام، گفت: بسیار خوشحالیم در سال ۹۹ که سال بسیار سختی برای مردم و دولت در شدت تحریم اقتصادی و جنگ اقتصادی توام با کرونا بود، اما در عین حال طرح‌های بسیار مهمی در این سال جهش تولید به افتتاح رساندیم که از همه دست اندرکاران سپاسگزاری و تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز پنجاه و سومین افتتاح ما است، افزود: البته افتتاح‌ها را پنجشنبه‌ها انجام می‌دهیم و آخر سال وقت کم آوردیم چرا که این تعداد پنجشنبه نداریم که طرح‌هایی که در دستور کار هست، انجام شود بنابراین روزهای دیگری را هم اضافه کردیم که امروز جزو آن روزها است تا برنامه‌های مهم ما امسال به افتتاح برسد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: صنعت نفت و در کنار آن صنعت پتروشیمی برای ما بسیار حائز اهمیت است البته صنعت نفت در تاریخ ما به عنوان یک صنعت با مسایل سیاسی و اقتصادی گره خورده و صنعتی است که بار بودجه در سالهای قبل معمولاً بر دوش این صنعت بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه در این سال‌های اخیر مخصوصاً سالی که گذشت یعنی بودجه سال ۹۸ که البته اجرای آن در همین امسال و در سال ۹۹ بود، تقریباً اتکایی به نفت نداشتیم و با کمترین اتکای به نفت کشور اداره شد، اظهار داشت: البته در سال قبل و در سال ۹۸ هم با اتکای بسیار کم و سال ۹۷ هم با سالهای قبل متفاوت بود.

وی اضافه کرد: در واقع بودجه کشور که به طور متوسط در دولت قبل تا ۷۰ و ۸۰ و در بعضی از سال‌ها بالای ۱۰۰ میلیارد به نفت متکی بوده است اما در این دولت، کشور را با کمترین اتکای به بودجه نفت مخصوصاً در سه سال اخیر اداره کردیم.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه صنعت نفت برای ما اهمیت دارد، گفت: درست است که ظاهر آن صنعت نفت است اما همانطور که گفتم بخش اعظم بودجه ما را در تاریخ ایران البته از زمانی که نفت کشف شده و در اختیار قرار گرفته بیش از یک قرن است که چنین بوده است و صنعت کشور، فعالیت اقتصادی کشور و بسیاری از پروژه‌های عمرانی متکی به نفت بوده است بنابراین نفت یک صنعت بسیار مهم و عظیمی است.

روحانی تصریح کرد: همین امروز اگر خدای ناکرده شیر نفت و گاز بسته شود، همه فعالیت‌ها از حمل و نقل گرفته تا سایر صنایع و حتی پتروشیمی‌ها و همه صنعتی که امروز کار می‌کند و کل برق کشور متوقف می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات ما متکی به نفت و گاز و میعانات است که کار بسیار بزرگی است یعنی خدمت بسیار بزرگی است و بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها توجه ندارند و می‌گویند باید نفت را کنار بگذاریم، افزود: اتکای ما به نفت باید برود البته یک معنی آن این است که بودجه اجرایی و جاری ما از نفت نباشد که این حرف کاملاً درست است اما صنعت نفت مهم‌ترین صنعت کشور ما است و بقیه صنعت‌ها به یک صورتی و بسیاری از خدمات کشور به این صنعت وابسته است پس اهمیت این صنعت را از یاد نبریم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بسیار خوشحالم که در طول دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بی نظیری در بخش نفت انجام گرفته یعنی اگر به تاریخ کشورمان نگاه کنیم مقدار گازی که در طول دولت یازدهم و دوازدهم افزوده شده از حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، امروز به بالای هزار میلیون متر مکعب رسیده است یعنی بالای یک میلیارد و این کار بسیار بزرگی است.

روحانی با اشاره به اینکه مساله مهم‌تر، کاری عظیمی است که در منابع مشترک انجام گرفته است، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که دولت یازدهم و دوازدهم در احقاق حقوق مردم فقط در سایه برجام کار کرده است، البته برجام کار بسیار بزرگی برای احقاق حقوق مردم بود و از بس بزرگ بود دنیا توطئه کرد تا کمر برجام را بشکند و یک آدم خاصی مثل ترامپ آمد و مجری توطئه‌های صهیونیست‌ها و ارتجاع در منطقه علیه برجام شد.

وی اظهار داشت: در عین حال کار دولت برای احقاق حقوق مردم فقط برجام نبود و یکی از آن مواردی که برای احقاق حقوق مردم تلاش شده مساله بهره‌برداری از منابع مشترک نفتی و گازی است و در این بخش کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: در منطقه پارس جنوبی که یک میدان مشترک بین ما و قطر است، قطر دو برابر ما از این میدان استفاده می‌کرد و ما عقب بودیم که امروز همتراز شدیم و کمی هم جلوتر از این منابع عظیم استفاده می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه فرق منبع مشترک با منبع اختصاصی این است که اگر در منبع اختصاصی استفاده نکنید، ۵ سال یا ۱۰ سال دیگر استفاده می‌کنید اما در منبع مشترک همسایه شما از این منبع می‌برد، گفت: یعنی هر ساعتی بخشی از منافع ما از دست ما می‌رود و یک منبع مشترک است که البته باید هم همسایه عزیز و هم ما استفاده کنیم و این کار را در منابع گاز و نفت هم انجام دادیم.

وی افزود: امروز در غرب کارون که منابع نفتی بین ما و همسایه عزیز ما عراق مشترک است، در این دولت تولید ما در این منطقه ۵ برابر شده است پس احقاق حق و حقوق مردم که از دست می‌رفته است را این دولت سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته در بخش‌های دیگر هم این کار را کردیم و هزاران شیء ما که مربوط به آثار فرهنگی کشور در خارج بوده را در دادگاه‌های خارجی تلاش کردیم و به کشور برگرداندیم که این هم جزو احقاق حقوق است و این احقاق حقوق ملت موارد بسیار زیادی دارد ولی یکی از موارد بسیار مهم آن منابع مشترک نفت و گاز است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در میدان آذر در واقع یک میدان مشترک را توسعه دادیم و در این دولت در دو مرحله از این میدان بهره‌برداری شده است، اظهار داشت: آغاز دولت از این میدان هیچ استفاده نمی‌کردیم و استفاده و بهره‌برداری آن صفر بوده است و تلاش‌هایی که در سال ۹۲ و ۹۳ و تا پایان ۹۵ انجام گرفت، به ۳۰ هزار بشکه رسیدیم یعنی از این میدان مشترکی که هیچ استفاده‌ای نمی‌کردیم، ۳۰ هزار بشکه بهره‌برداری کردیم و امروز فاز دوم آن را افتتاح کردیم که ۶۵ هزار بشکه در روز می‌توانیم از این میدان بهره‌برداری و استفاده کنیم.

وی گفت: من از مسئولان سوال کردم که آیا در اجرای این طرح، طراحی این طرح بزرگ که در این هفت سال تلاش شده آیا از نیروها و مهندسین خارجی استفاده کردید و پاسخ منفی بود یعنی همه ایرانی‌ها، جوان‌های ما، مهندسین ما و کارگران عزیز ما این کار را کردند و حفر چاه‌های عمیقی که متوسط آن ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ است و در بعضی از موارد تا ۴ هزار و ۸۰۰ متر عمق این چاه است، کار عظیم و بزرگی در اینجا انجام گرفته و الحمدالله امروز شاهد افتتاح مرحله دوم و فاز دوم این طرح برای بهره‌برداری از این میدان بودیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه افتتاح دوم امروز در بخش پتروپالایش بود، افزود: در زمینه پتروشیمی از آغاز این دولت تا الان کار بسیار بزرگی انجام شده یعنی یکی از افتخارات بسیار بزرگ ما صنعت پتروشیمی است.

روحانی اضافه کرد: صنعت پتروشیمی در بسیاری از مراحل که افتتاح می‌کنیم تقریباً بالادستی است اگر بتوانیم پایین دستی‌ها را هم طراحی کنیم و معتقدم که وزیرنفت طرحی را برای دولت بعدی و کارهایی که در پتروشیمی باید انجام بگیرد آماده کند چراکه پایین دستی‌ها می‌تواند اشتغال بسیار زیادی برای ما درست کند و هم برای داخل هم برای صادرات ما بسیار هم مهم است.

وی با اشاره به اینکه امسال در سال ۹۹ تا امروز ۱۲ طرح بزرگ پتروشیمی را افتتاح کردیم، افزود: همین امروز افتتاحی که انجام گرفته یک افتتاح حدود یک و نیم میلیارد یورویی بوده و یک افتتاح دیگر یک کمی کمتر از یک میلیارد یورو بوده یعنی امروز ۲.۵ میلیارد یورو طرح در این شرایط سخت افتتاح کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش پتروشیمی از آغاز سال، تا الان دوازدهمین افتتاح ما بوده است، اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال باز هم افتتاح داشته باشیم و در آغاز سال آینده پتروشیمی ما انشاءالله در سال ۱۴۰۰ به دو برابر ظرفیتی که تاکنون بهره‌برداری شد می‌رسد، یعنی پتروشیمی ما در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد و این کار عظیم و بزرگی است که از حدود ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسیم و محصول پتروشیمی ما دو برابر شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در این سال‌های اخیر در تحریم و در شرایط جنگ اقتصادی بودیم و ناچار بودیم درآمد ارزی را از غیرنفت بدست بیاوریم و یکی از جاهایی که به میدان آمد و ما را یاری و کمک کرد و یکی از افتخارات این بود که در این دولت صادرات غیرنفتی ما تقریباً هر سال افزایش پیدا کرده است البته امسال به دلایل کرونا آغاز سال کاهش داشتیم اما دیروز در جلسه اقتصادی آمار و ارقام را که بررسی کردیم خوشبختانه در این دو ماه آخر مشابه پارسال شده است در آغاز البته به دلیل مشکلات کرونا برای صادرات مشکل داشتیم الحمدالله امروز شرایط ما حل شده و می‌توانیم صادرات غیرنفتی انجام بدهیم.

وی با اعلام اینکه ما تاکنون ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم، گفت: انشاءالله تا پایان سال این رقم بالاتر هم خواهد رفت که یک بخش بزرگ این صادرات غیرنفتی برای پتروشیمی و فولاد است و این دو نقش عمده در صادرات غیرنفتی ما دارند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز به دوازدهمین پتروشیمی مهمی رسیدیم که افتتاح شد و البته عملیات اجرایی یک طرح بسیار عظیم و بزرگ هم شروع شد که آن هم بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که این طرح آغاز شده البته بعداً در دولت بعد به افتتاح می‌رسد که آن هم جزو موارد بسیار مهم در بخش پتروشیمی ماست.

روحانی با بیان اینکه همه آنچه ما تا پایان امسال که الان در هفته‌های پایانی سال هستیم به دست آوردیم در سایه اراده، ایمان و ایستادگی بوده است، اظهار داشت: اگر افتتاح و موفقیت و پیروزی داشتیم برای فرزندان این ملت، جوانان عزیز و همه مردم ما بوده است و تمام اقشار و همه گروه‌ها تلاش بسیار عظیم و بزرگی را انجام دادند و مطئنم دنیا و آمریکا ناچار خواهد شد در برابر این ملت بزرگ زانو بزند و تحریم‌های ظالمانه را کنار بگذارد.

وی تاکید کرد: البته در یک قدم پیروزی بزرگ به دست آوردیم و آن اینکه آن قصاب و آن قاتل در آمریکا سرنگون شد و دولت جدید نیز تاکنون چهار بار اعتراف کرده که فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا غلط بود و به نتیجه نرسیده است که این بزرگترین موفقیت ما در تاریخ است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی بابیان اینکه آنهایی که این تحریم را بر ما روا داشتند به خاطر ایستادگی ملت ما امروز کاملاً اعتراف می‌کنند که این تحریم و فشار به جایی نرسید، گفت: انشاءالله سال آینده سال ۱۴۰۰ همه تلاش و امید ما این است که هم از لحاظ بیماری کرونا هم از لحاظ تحریم شرایط بهتری پیش روی ملت عزیز و بزرگوار ما باشد.

منبع: مهر

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان