شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۳۰
کد خبر : 75067

پیش بینی جدید از قیمت طلا و سکه

پیش بینی جدید از قیمت طلا و سکه
رئیس اتحادیه طلا پیش بینی جدیدی از قیمت طلا و سکه را رائه نموده است.

به گزارش شهر بورس، پیش بینی جدید از قیمت طلا و سکه راهنمای خوبی برای ورود به بازار معاملات طلا و سکه می باشد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و سکه با بیان این‌که حباب سکه واقعا توجیه اقتصادی ندارد، می‌گوید: وقتی ربع‌سکه حدود ۴ میلیون تومان حباب دارد، به نظر من مردم نباید به سمت خرید آن بروند.

حباب سکه به طور عجیبی از ابتدای امسال بالا رفته، به طوری که درحال‌حاضر سکه امامی در بازار بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه در حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نزدیک به ۳ میلیون تومان حباب دارد. این اعداد به باور رئیس اتحادیه طلا و سکه «هیچ توجیه منطقی ندارد و بر همین اساس، مردم در هنگام ورود به بازار سکه باید به این حباب قیمتی توجه داشته باشد.» نادر بذرافشان می‌گوید: «باید پاسخ داده شود که از ابتدای امسال تاکنون چگونه حباب سکه از ۳۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون تومان افزایش یافته است.» وی عنوان می‌کند: «حباب سکه به عرضه‌ها ربط دارد و به همین دلیل سوال این‌جاست که چرا عرضه‌ها بیشتر نمی‌شود!؟»

شرایط بازار سکه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به اعتقاد من، اعلام خبرهای مثبت خیلی روی بازارهای داخلی اثر دارد؛ آن هم در شرایطی که به طور میانگین ۸۵ دلار از پایان هفته گذشته تا اواسط هفته‌جاری اونس جهانی طلا کاهش یافته، اما در بازارهای داخلی کاهشی که نسبت به اونس انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاده است. این به نوسانات بازار ارز برمی‌گردد. با این حال، سیاست‌ها و رویکرد بانک مرکزی در رابطه با سامانه متشکل ارزی و طلا بوده و عرضه دوباره سکه در بورس، خبرهای خوبی بود که باعث شد یک مقداری بازار متحول شود و التهاب و جو روانی بازار به حداقل برسد.

چرا مردم نباید سکه بخرند؟

این را هم بگویم که مردم دقت کنند که این حباب سکه واقعا توجیه اقتصادی ندارد. ربع‌سکه‌ای که حدود ۴ میلیون تومان حباب دارد، به نظر من مردم نباید به سمت آن بروند و باید به این سمت رفت که مصنوعات طلا خرید. شما دو گرم طلا بخرید، نهایت با بالاترین اجرت یک میلیون هزینه می‌دهید. مردم با توجه به حبابی که سکه دارد، باید مصنوعات طلا بخرند.

یک زمانی در حوزه بورس گفته می‌شود که وضعیتی که وجود دارد، حباب است و این حباب یک زمانی خواهد ترکید. این اتفاق هم افتاد و بعد از مدتی شاهد ریزش بورس بودیم. به نظر شما احتمال تکرار این اتفاق در بازار سکه وجود دارد و این‌که حباب سکه بترکد؟

ببینید، ما الان در بهمن‌ماه قرار داریم. حباب سکه اردیبهشت‌ماه در حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده و الان در حدود ۴ میلیون تومان شده است. این یعنی حباب سکه در حدود ۱۴ برابر شده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ این‌که شما می‌گویید چرا این حباب ایجاد شده، علت آن را باید وزیر اقتصاد یا بانک مرکزی که در حوزه ضرب سکه و عرضه سکه نقش داشته، جواب دهد و علت را از این بخش باید جویا شد.

چرا باید این اتفاق بیفتد؟ یعنی در عرض ۱۰ ماه از سال، حباب سکه ۱۴ برابر شود. در ربع‌سکه به جرات می‌توان گفت حباب ربع‌سکه ۵۰ برابر شده است. ۴ میلیون تومان حباب روی یک سکه می‌دانید یعنی چه؟ اصلا توجیه اقتصادی ندارد. این‌ها سوالاتی است که از بانک مرکزی داریم.

پیش بینی قیمت طلا

شکست قیمت‌ها برمی‌گردد به این‌که تقاضا در بازار کمتر باشد و عرضه انجام شود. یک زمانی تشدید تقاضا به دلیل التهاب‌ها و نوسانات و تورم‌هایی است که در بازارهای داخلی وجود دارد. یک زمانی هم خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا روی این موضوع اثر دارد و یا نوسان اونس جهانی طلا. اما در کشور ما نوسان بازار ارز روی بازار طلا و سکه هم نقش‌آفرینی می‌کند. در کنار این‌ها، عرضه و تقاضا نیز روی بازار اثر دارد. یک زمانی تقاضا وجود داشته، عرضه نبوده و یک زمانی عرضه وجود دارد، اما تقاضا نیست. در چند روز گذشته ربع‌سکه در بازار بورس عرضه می‌شد، اما تقاضایی که همه فکر می‌کردند وجود داشته باشد، وجود نداشت. این نشان می‌دهد که تقاضا کاذب بوده است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت طلا و سکه دو اسفند 1401


یک نکته محوری و کلیدی که وجود دارد برای این‌که حباب سکه شکسته شود، این است که بانک مرکزی در کنار عرضه ربع‌سکه، در بخش نیم‌سکه و سکه تمام ورود کند و عرضه نیم‌سکه و سکه تمام از طریق بورس صورت گیرد. این موضوع می‌تواند نقش خیلی مهمی در کاهش حباب نیم‌سکه و سکه تمام داشته باشد. ما بارها این موضوع را عنوان کردیم، اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

ببینید، اگر الان یک خبر اعلام شود که قرار است از هفته آینده عرضه نیم‌سکه و سکه تمام در ادامه سیاست‌های بانک مرکزی در بورس عرضه شود، همین خبر هم باعث ثبات قیمت و هم کاهش قیمت و هم کاهش حباب سکه می‌شود. حالا ممکن است تقاضا کم و زیاد باشد، ولی در جو روانی بازار نقش تاثیرگذاری دارد. ربع‌سکه یک زمانی تا ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، ولی با خبرهایی که منتشر شد، قیمت آن تا حدود ۸ میلیون تومان پایین آمد. اما پس از آن به دلیل این‌که در عرضه‌ها فاصله افتاد و قیمت‌های اعلامی با بازار فاصله زیادی نداشت، باز مجدد قیمت‌ها بالا رفت و به ۹ میلیون تومان رسید. رویکردها و مدیریت بانک مرکزی می‌تواند نقش خیلی مهمی در جو بازار داخلی داشته باشد.

سکه در همین سطح قیمتی می‌ماند یا کاهش می‌یاید؟

ما با دو مسئله روبه‌رو هستیم. یکی این‌که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و طبق سنوات سال‌های گذشته در روزهای پایانی سال تشدید تقاضا در رابطه با هدایا اتفاق می‌افتد. البته سکه خیلی گران شده و تقاضایی که طبق سنوات سال‌های گذشته وجود داشته، به یک چهارم رسیده است. یک زمانی ربع‌سکه ۲ میلیون تومان بود و مردم هدیه می‌دادند، اما الان به ۹ میلیون تومان افزایش یافته است. به‌هرحال قدرت خرید کاهش یافته است. ولی با توجه به سال‌های گذشته و امکان افزایش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال داریم.

به نظر من اگر اونس جهانی همین روند کاهشی را داشته باشد، خبر خوبی برای بازار طلا و سکه است. از سوی دیگر، اگر بازار متشکل ارز و طلا به درستی عمل کند، بازار ثبات را خواهد داشت. اما بخش مهم‌تر این است که عرضه انواع سکه توسط بانک مرکزی به طور زیاد انجام شود و بین عرضه‌ها وقفه وجود نداشته باشد.

در شرایط کنونی من اعتقاد دارم در روزهای پایانی سال به همین روالی که از ابتدای بهمن تاکنون شاهد بودیم، ثبات قیمتی ادامه‌دار خواهد بود و بازار التهاب خاصی نخواهد داشت.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

پراپ تریدینگ

کمان