شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر : 8130

پشت پرده ریزش بورس چیست؟ / فرضیه توطئه علیه دولت چقدر جدی است؟

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، پس از ریزش‌های اخیر بازار سرمایه و سقوط شاخص کل بازار سهام از کانال دو میلیون به یک میلیون و 550 هزار واحد و همچنین عملی نشدن دستورات دولت در بازار سهام به فرضیه احتمال توطئه برای بی‌اعتبار کردن دولت روحانی دامن می‌زد. اما پشت پرده ریزش‌های اخیر بورس

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، پس از ریزش‌های اخیر بازار سرمایه و سقوط شاخص کل بازار سهام از کانال دو میلیون به یک میلیون و 550 هزار واحد و همچنین عملی نشدن دستورات دولت در بازار سهام به فرضیه احتمال توطئه برای بی‌اعتبار کردن دولت روحانی دامن می‌زد. اما پشت پرده ریزش‌های اخیر بورس چیست؟

حامیان همین دولت بازار را منفی کردند

حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پشت پرده ریزش بورس بیان کرد: حقیقی‌ها در بازار سرمایه به بی‌اعتبار بودن کلام حقوقی‌ها و اینکه نمی‌توان روی حمایت حقوقی در بازار سرمایه تکیه کرد پی برده است، برای همین حقیقی‌ها با توجه به ورود نقدینگی یک درصدی از صندوق توسعه و قیمت 25 هزار تومانی دلار در بازار به ارزنده بودن اکثر سهم‌های بازار سهام پی برده‌اند و دست به خرید در بازار زدند.

او در رابطه با فرضیه توطئه پشت پرده علیه بورس و ثمره دوران دولت روحانی اضافه کرد: کسانی که این بازار را منفی کردند حامیان همین دولت بودند. حقوقی‌هایی مانند پتروشیمی خلیج فارس که از بازار نوسان‌گیری می‌کنند از همین دولت هستند. برای اینکه این بازار مثبت یا منفی باشد حداقل مبالغی بالغ بر 20 تا 30 هزار میلیارد تومان سرمایه لازم است و هر کسی هم که این بازار را منفی کند خودش ضرر خواهد کرد، پس حالا منابع در کشور در دسترس کیست؟

او در پایان تاکید کرد: در اینکه بازار سرمایه را حقوقی‌ها منفی کردند شکی نیست، حقوقی‌ها ثابت کردند که به بازار سرمایه متعهد و به سازمان بورس وفادار نیستند و هر لحظه ممکن است برای منافع شخصی به بازار سهام ضربه بزنند. زمانی که شاخص روی دو میلیون واحد بود حقوقی‌ها می‌خواستند با اصلاح بازار نوسانی جزئی از بازار بگیرند ولی چون بازار ترسید و بی‌اعتماد شد ریزش ادامه پیدا کرد و خود حقوقی‌ها نیز بازار را حمایت نکرند.

بیشتر بخوانید:
واعظی: دولت در بورس دخالت نمی‌کند
انتقاد یک نماینده مجلس؛ دولت مردم را در بازار سرمایه گیج نکند

اگر توطئه‌ای هست صرفا در حد توئیتر است

محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به تخصیص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس بیان کرد: با وجود خبر تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سهام اما امروز شاهد خرید بیشتر حقیقی در بازار سهام بودیم. بهتر است کمترین منابع از این صندوق وارد بازار سهام شود، ریزا عواقب جانبی مانند افزایش تورم، چاپ پول و افزایش پایه پولی به همراه دارد و بهتر است استفاده حداقلی از این منابع شود.

او در رابطه با پشت پرده ریزش بورس گفت: نقدینگی در بازار نبود و حالا که سهم‌ها به ارزندگی رسیده است نقدینگی به بازار بازمی‌گردد و بازار به سمت سیر صعودی خواهد رفت، اما این انتظار که سیر صعودی بازار سریع باشد بی‌‌جا است، همچنین توطئه علیه ثمره دوران دولت روحانی در بازار سهام شاید صرفا در توئیتر برخی از افراد باشد اما عملا کاری از پیش نمی‌برد و از فضای مجازی فراتر نخواهد رفت.

بیشتر بخوانید:
برنامه دولت برای توسعه بازار سرمایه/ دارا سوم می‌آید

بازی اصلی بازار جای دیگری است

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در بحث تولیدات شرکتی 80 درصد محصولات کمترین سود را به شرکت‌ها می‌رسانند و سود اصلی در 20 درصد محصولات یک شرکت است، الان بازار سهام ما نیز در این حالت قرار دارد و 80 درصد از سهامداران حقیقی که سرمایه چندانی نیز ندارند در بازار متضرر شدند اما بازی و سود اصلی در دست 20 درصدی است که بازی‌گردان اصلی بازار سهام محسوب می‌شوند.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 10 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان