شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
کد خبر : 8204

معاون بازار بورس: دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملاتی اشتباه است

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره برداشت یک میلیاردی از صندوق توسعه ملی و تزریق آن به بازار سرمایه گفت: معمولاً دولت‌ها زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شود دخالت می کنند و لذا به نظر می رسد که این

به گزارش پایگاه خبری شهر بورس، محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره برداشت یک میلیاردی از صندوق توسعه ملی و تزریق آن به بازار سرمایه گفت: معمولاً دولت‌ها زمانی که بازار سرمایه دچار مشکل می شود دخالت می کنند و لذا به نظر می رسد که این تدبیر هم به روند بازار کمک کند.

وی متذکر شد: البته بازار سرمایه ایران این پتانسیل را دارد که روی پای خودش بایستد و بدون این تزریقات به سامانه معاملاتی نقدینگی به تعادل برسد.

معاون بازار بورس تهران اضافه کرد: ۷۸ درصد از فروشندگان ما در روز شنبه حقیقی بودند و بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان را حقیقی ها خریداری کردند، لذا حقوقی‌ها دخالتی در بازار نداشتند و بازار هم روند متناسب خود را پیدا کرد.

گودرزی رشد و کاهش شاخص‌های بازار سرمایه را جزو ذاتی این بازار خواند و گفت: روند بازار سرمایه در روز شنبه حاکی از تعادل بخشی بازار سرمایه توسط اهالی خود این بازار است.

این مقام مسئول درباره مدیریت مستقیم دولت در واگذاری‌ها گفت: مثلاً در «دارایکم» دولت چند سهام بانکی را وارد کرده و هم اکنون معامله می شود و برنامه این است که دولت از این مدیریت و سامانه خارج شود.

بیشتر بخوانید؛
محدودیت‌های جدید برای معاملات اوراق تسهیلات مسکن
قالیباف: به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود
بانک مرکزی: چک‌ برگشتی در اعطای تسهیلات کرونا بی‌تاثیر است

معاون بازار بورس تهران نقدشوندگی و شفافیت را دو فاکتور بسیار مهم در بورس عنوان کرد و گفت: بورس تهران و سازمان بورس طی سال‌های اخیر بحث ارائه آموزش و ارتقای سواد مالی را به شدت دنبال کردند و حتی ۱۷۰ هزار نفر ساعت هم دوره های آموزشی گذاشتیم، اما قطعاً این کفایت نمی کند و باید کار بیشتری انجام شود.

گودرزی افزود: ما در حال حاضر ۸,۵ میلیون نفر سهامدار جزء داریم که ۸۰ درصد آنها افراد حقیقی اند و ۴ میلیون نفر از اینها هم کسانی‌اند که فقط عرضه اولیه خریداری کرده اند و دارایی عمده افراد حقیقی فعال در این بازار هم بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است، یعنی ما با جمعیتی با حداقلِ سواد مالی مواجهیم و از طرف دیگر امکانات و زیرساخت های ما هم در شرایط کرونایی فقط به شکل آنلاین بوده و بنابراین امکان ارائه همه آموزش‌ها را در این مدت نداشتیم.

وی معتقد است که دسترسی مستقیم مردم به سامانه معاملات بدون آموزش و با حداقل سواد مالی مسیر اشتباهی است و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

گودرزی مشکل امروز بازار سرمایه را ناشی از مشکلات آموزشی و فرهنگ سازی دانست و افزود: این مسئله به هیچ وجه حاشیه ای نیست.

معاون بازار بورس تهران در پایان صحبت‌هایش آینده بازار سرمایه را اینطور پیش بینی کرد: اگرچه بازار روند اصلاحی زیادی را تجربه کرد و شاخص کل هم حدود ۲۶ درصد افت داشته است، اما با توجه به متغیرهای کلان اقتصادی به نظر می رسد که این بازار همچنان می تواند جذاب باشد و البته با نگاه بلند مدت چراکه حضور بلندمدت در این بازار قطعاً به زیان منجر نخواهدشد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان